Teisingumo ministras siūlo nustatyti adekvačias bausmes už kontrabandą ir neteisėtą akcizais apmokestinamų prekių disponavimą.
Teisingumo ministras siūlo nustatyti adekvačias bausmes už kontrabandą ir neteisėtą akcizais apmokestinamų prekių disponavimą.
Šiuo metu numatyta teisinė atsakomybė už kontrabandą ir akcizais apmokestinamų prekių disponavimą nėra tinkamai subalansuota. Už šias neteisėtas veikas numatyta tiek administracinė, tiek baudžiamoji atsakomybė, kurios atribojamos pagal gabenamų prekių MGL vertę: iki 250 MGL – administracinė, nuo 250 MGL – baudžiamoji atsakomybė, inkriminuojant sunkų nusikaltimą.
Atsakomybės neproporcingumą padaryto pažeidimo pobūdžiui lemia tai, kad peržengus nustatytą MGL ribą, teisinė atsakomybė pažeidėjui sugriežtėja drastiškai, t.y. nuo administracinės nuobaudos iš karto pereinama prie sunkaus baudžiamojo nusikaltimo, nors padarytos veikos pavojingumas gali būti praktiškai identiškas – skirtis tik 1 MGL ribose. Įvertinę tai, šiuo metu nemaža dalis asmenų, gabenančių kontrabandą, skaičiuoja gabenamų prekių vertę ir skaido krovinius, siekdami neviršyti 250 MGL vertės ir taip apsidrausti, kad kontrabandos sulaikymo atveju išvengs baudžiamosios atsakomybės.
Siekiant tinkamai sureguliuoti esamas teisės nuostatas, Teisingumo ministerija parengė Baudžiamojo kodekso ir Administracinės teisės pažeidimų kodekso pakeitimus. Juose siūloma nustatyti, kad baudžiamoji atsakomybė už kontrabandą, inkriminuojant šį nusikaltimą kaip apysunkį, asmenims kiltų jau tuomet, jei jų nelegaliai gabenamų prekių vertė viršys 50 MGL, bet neperžengs 200 MGL. Kartu siūloma nuleisti baudžiamosios atsakomybės kartelę ir kaip sunkų nusikaltimą kontrabandą laikyti, jei nelegaliai gabenama prekių vertė viršija ne 250, o 200 MGL.
Greta šių pokyčių įstatymuose taip pat ketinama numatyti ir minimalią laisvės atėmimo bausmės ribą. Šiuo metu BK įtvirtina tik maksimalų bausmės terminą, tad palikta plati bausmės termino amplitudė suformavo pakankamai trumpų laisvės atėmimo bausmių už kontrabandą, kaip sunkų nusikaltimą, skyrimo praktiką – vidutinė teismų skiriama bausmė yra 2 metai (trumpiausia laisvės atėmimo bausmė buvo 5 mėnesiai, ilgiausia – 75 mėnesiai). Siekiant nustatyti adekvačias bausmes, projekte siūloma numatyti, kad skiriant baudžiamąją atsakomybę už kontrabandą ar neteisėtą disponavimą akcizais apmokestinamomis prekėmis, teismas nusikaltusiam asmeniui galės skirti laisvės atėmimo bausmę nuo 2 iki 8 metų.
Teisingumo ministro Remigijaus Šimašiaus teigimu, projektuose siūlomos priemonės yra vienas iš būdų šalia kitų kovos su kontrabanda priemonių komplekso, galintis padėti mažinti šių nusikalstamų veikų mastus. „Išplėtus baudžiamosios atsakomybės ribas ir sugriežtinus bausmes, galėsime efektyviau kovoti su sisteminiais kontrabandos nusikaltimais. Šiuo metu esančios administracinės baudos nėra tiek atgrasios, kad nuolat kontrabandą vežantiems asmenims neapsimokėtų verstis šia nelegalia veikla, todėl galimybės skirti laisvės atėmimo bausmę įvedimas pasitarnaus kaip veiksminga priemonė kovojant su nuolatiniais pažeidėjais. Tai leis atitinkamai pagerinti ir sąlygas legaliam verslui”, – sako R. Šimašius.
Siūlomus pokyčius įtvirtinantys BK ir ATPKprojektai šiuo metu yra pateikti visuomenei ir suinteresuotoms institucijoms derinti. Patikslinti po pastabų, jie bus teikiami Vyriausybei svarstyti, o šiai pritarus – Seimui. Išsamiau su projektais galima susipažinti internete.