Rimantas VANAGAS
Šis tekstas – pasiūlymas anykštėnams drąsiau pasisakyti svarbiomis mūsų krašto, istorijos, kultūros temomis, analizuoti jas. Kad, įgyvendindami bet kokius projektus, nenueitume vienos skubiai „nuleistos“ nuomonės, viešųjų pirkimų pamėgto „pigiausio varianto“ keliu.
Intriguojančių istorijų –
dar tik pradžia…
Ir štai, istorijos laikrodžiui dar truputėlį pasisukus, nūnai vėl viskas iš naujo, tarsi naujai užgimus! Smagu stebėti, kaip atgyja noras matyti gimtuosius Anykščius itin patrauklius ir netgi didingus, – gal pagaliau idėja virs kūnu? Vargu ar kas abejoja, kad anykštėnai suinteresuoti savo miesto bei krašto garsinimu, ir ne vien besitikintys pasipelnyti iš sėkmingai besiplėtojančio turizmo: jau senokai metas nuo mitų, legendų, spėlionių ir hipotezių pereiti prie mokslinių argumentų.
Tegyvuoja mokslas?
Kas gali būti gražiau už norą pažinti savo kraštą iki pašaknų? Sveika, patriotiška, visokeriopai palaikytina. Kiekvienas naujas faktas – pridėtinė vertė ne tik Anykščių įvaizdžiui, bet kiekvieno mūsų savivertei. Atsivėrus archyvams, naujoms istorijos, archeologijos, geologijos, kalbos ir kt. mokslų, o ypač išmaniųjų technologijų galimybėms, smalsūs protai atkasa iki šiol nežinotų, su mumis tiesiogiai ar netiesiogiai susijusių gijų ir aukso smiltelių. Kai kurios jų privers daug ką naujai pervertinti, gal net perrašyti vadovėlius.
Sveikas pavydas ima pagalvojus, kiek naujos medžiagos, siužetų, temų būsimiems rašytojams, menininkams (dailininkams, dramaturgams, kompozitoriams, kino režisieriams…) pateiks švieži faktai apie LDK, Lenkijos karalystės diduomenės gyvenimą, jos žygdarbius ir nuopuolius. Jeigu, sakykim, dar neseniai lietuviškas istorinis romanas būdavo kuriamas žinant vos vieną kitą tikrą vardą ar įvykį, ir tą, nurašytą iš svetimų kronikų, dabar gi pirštų galais apčiuopiame kur kas patikimesnių žinių skrynias.
Pvz., tikriausiai mažai kas tegirdėjo, jog neseniai Mažąja kultūros sostine paskelbtas Kavarskas galėtų puikiausiai pasitarnauti kaip veiksmo vieta istorinei dramai, romanui ar kino trileriui. Pasirodo, Grigalius Jurgaitis Astikas, vienas LDK lietuviškos kilmės didikų Astikų giminės atstovų, buvęs nemenkas sukčius bei intrigantas. Rėmęs carą Ivaną Žiaurųjį (netgi žadėjęs šiam nužudyti karalių Steponą Batorą), bandęs prastumti jo sūnaus Fiodoro kandidatūrą į Abiejų Tautų respublikos monarchus. Galiausiai Grigalius taip nusigyvenęs, kad savajame Kavarsko dvarelyje įrengęs pinigų kalyklą ir ėmęs kaldinti netikrus pinigus. Negana to, padirbinėjęs senatorių parašus, slapčiom susitikinėjęs su Maskvos pasiuntiniu, kol galiausiai kaip valstybės išdavikas 1580 m. buvęs nukirsdintas Vilniuje, Vokiečių gatvėje, netoli miesto Rotušės ir savo namų…
Nors ši istorija mūsų kraštui lyg ir neteikia garbės, tačiau, tinkamai pateikta (materializuota, inscenizuota?), galbūt galėtų virsti tikru magnetu istorijos mėgėjams, smalsuoliams.
Trijų raidžių detektyvas
Šitam karališkam kely, suprantama, mūsų laukia ne tik aukso grynuoliai, greita šlovė ir nauda, bet ir ilgas, kantrus darbas. Piliakalniai smulkmenėlių, kurias kalbininkai vadina „bluselėmis“, – jos tyko kiekvienam žingsny. Pvz., XXI amžiuj kažkaip nebepadoru krašto istoriją mūryti vien ant romantinių legendų ir padavimų pamatų, o Anykščių, Rubikių, Šiaulių, Puntuko, Šlavės ir kt. pavadinimus kildinti jau net ne iš senolių perduotų pasakojimų, o iš lengva ranka šiandienos meistrelių sukurptų pseudopasakėlių.
Mokslinio smalsumo vedami, atsiverskime enciklopediją – tradiciniu požiūriu, patikimiausią duomenų bazę. „Pirmą kartą Anykščiai paminėti 1440 m. (kai kuriais šaltiniais dar 1422 m.) kaip Lietuvos didžiojo kunigaikščio Anykščių dvaras – tuo metu Lietuvos didysis kunigaikštis Kazimieras Anykščių dvarą davė valdyti Radvilai Astikaičiui“. Būtent šios formuluotės įkvėpti, jau daugybę metų skaičiuojame mūsų miesto „amžių“, švenčiame jo jubiliejus. Betgi palaukit, palaukit!
Pradžiai patikslinkime: kunigaikščio Kazimiero Trakuose rusėnų kalba rašytame rašte Anykščių vardo išvis nėra – dvaro pavadinimo vietoje išliko įskaitomos tik trys slaviškos raidės „они“, ir nebūtinai žodžio pradžioje… Neatsitiktinai amžių tėkmėje būta mokslininkų, kurie „они“ siejo su kitais pavadinimais, pvz., su „Ионишки“. Istorikas T.Baranauskas logiškai klausia: ar Eišiškių valdytojui Mantautui galėjo būti priskirtas kitame Lietuvos pakraštyje stūksojęs „mūsiškis“ dvaras? Mane, filologą, ne mažiau nustebino šių dienų realybė: Trakų rajone (kur kadaise Kazimieras ir pasirašė tą lemtingą raštą) iki šiol tyvuliuoja Anykščio ežeras su gražia salele, įtekančiu Anykštės upeliu ir Ponykščio kaimu! O netoliese esama dar ir Dusmenėlių – kaip prie Rubikių (Anykščio) ežero prisiglaudusio Dusyno… Dyvų dyvai! Kas įmins šių vietovardžių sutapimo paslaptį?
Painiava, labirintai, mįslės – kiekvienam žingsny…Vėlesni lenkų istorikai (beveik po 4 šimtmečių!), matyt, patyrinėję valdovų maršrutus, „išskaičiavę“, jog Kazimiero rašte vis dėlto buvęs „mūsiškis“ Anykštos dvaras. Tebūnie. O kaip vadinosi prie jo įsikūrusi gyvenvietė? Оникшта, Оникшты, Onykszty? Slaviškuose popieriuose – taip, o kaip tas pavadinimas skambėjo lietuviškai: gal, pvz., ne Anykščiai, o Anykštos (kaip Aknystos, Viešintos, Širvintos, įsikūrusios prie atitinkamų pavadinimų upelių)? Tada būtų suprantamesnė Onykszty forma.
Ar anykštėnams neįdomu, kokie žodžio šaknies anykšt- kilmės variantai? K.Būgos, A.Vanago pateiktos versijos prašyte prašosi atnaujinamos, gilinamos. Pagaliau – kas pirmasis mūsų miestelio vardą užrašė lietuviškai, taip, kaip dabar vadiname? Antanas Baranauskas? Ar tikrai?
Šie pavyzdėliai, užuominos primena, kiek dar daug mūsų krašto tapatybės ženklų tebekybo ant plono spėlionių plaukelio…
77521 846322Directories such given that the Yellow Websites require not list them, so unlisted numbers strength sometimes be alive a lot more harm than financial assistance. 343079
Nesiparinkit, liaudžiai reikia duonos ir dainų. Ypatingai džiaugsmingų švenčių, kuom gana sėkmingai užsiima dabartinė mūsų valdžia.
Liaudziai uztenka duonos ir zaidimu, bet zmonems reikia atminties, isminties, tiesos, prasmingu dalyku, o ne istorijos menkinimo ir munipuliaciju istoriniais faktais bei asmenybemis.
Aš gyliai į jo tekstus nesigilinu tik peržvelgiau ir pasakysiu kam karaliai juk jurzdyke ant mano senelių senkapiu myža kas papuolė, karaliai te prasmenga dabar nauji visa valdžia
Prasti tavo reikalai, jei ant seneliu kapo kazkas slapinasi, o tu ju ramybes neapsaugai, nabageli
Jei rašai, tai galvok. Kur koplyčia, ten seni kapai buvo. Tu esi pats nabagas.
Senuju kapiniu visi kapai buvo perkelti i naujas kapines prie silelio, kur buvo suteikti plotai senuju kapiniu kapams perkelti, kuo daugelis anykstenu pasinaudojo ir perkele protevius tenai (ten perkelti Baranausko tevu ir daugelio kitu palaikai). Blogai, kad Jus seimos kapu nepasirupinote ir palikote juos prie koplycios jau su zemem sulyintu kapiniu vietoje esanciame skvere.
Ne visi galėjo. Ir jums būti gali, kad daug ko negalėsite, ne spėsite, arba sirgsite… Pagalvokite…
Švenčių proga. Manau, kad vyndarys Balys Karazija Anykščiams naudos davė daugiau už visus karalius kartu sudėjus.
Faktas, kad karaliai Anykščių ir anykštėnų dvasios ir kūno neprikels. Dabar kaip niekad reikia tvaraus, vienijančio pilietiškumo. Kuomet rajone nėra nei valdžios nei pilietinės visuomenės, nei vadų, tik pažeidžiama, pasimetusi, nežinanti kelių bendrija.
Reikėtų atsiremti į 1918 m. gimusią, savanorių apgintą, piliečių kurtą Lietuvą, į gyvybės dėl tėvynės laisvės paaukojusius partizanus, stiprinti tautiškumą.
Anykstenai atsiremti gali geriausiai i juos vienijancia didziaja literaturos klasika – Baranauska, Biliuna, Vienuoli, o ne i partizanus ar Vanaga.
Pritariu autoriui, kad Vytautas Balciunas yra labai pavojingas ir nepageidautinas Anyksciuose, kur jo idejas apie karalius ir sventuosius reikia uzdrausti it jo paties i Anykscius neisileisti. As – uz grafomana ir populista Rimanta Vanaga ir straipsnio iniciatoriu Antana Verbicka.
O fain. Apie trijų raidžių kombinaciją. Teksto autorius ganėtinai susinervinęs. Kažin kol??? Matosi kažkas sugebėjo perspjauti? Įdomu. O gal mieliau. Kad Anykščių pavadinimas kilęs iš „oi nykštį” – skalbėjos išrėkimas nusidaužius pirštą… paprasta, prasta, vieninga, liuks. Kaip kaime……….
Didybės manija. Diagnozė. Liga tai yr. Baisiai buvo patogu būt žvaigžde ant Anykščių. O galima paprasčiau ką? Be emocijų ką? Visiems visko užteks. Ypač autoriui. Vietoj to, kad gerbtume ir dėkotume už įžvalgas, už spyrį, už atsinaujinačias idėjas žmonėms, kurie gali, turi dovaną kurti – pyst rašytojo straipsnis. Kažkoks. Sakiniai sudėlioti lyg pagal tvarką, bet……Ai. tingiu net rašyti. Intrigantų kraštas ir tiek.
Jei tingi, ko rašai. Vanagas lituanistas. Jo darbas. O tu kas….
Jei lituanistas, tai visai nevykelis, jeigu budamas senas dar nezino, kas lietuviskai pirma karta parase Anyksciai. Matyt, kad tas veikejas sovietinis.
Esate praeities šmėkla. Beviltiškas
Nesupratau. Apie pasipelnymą iš besiplėtojančio turizmo. Kas blogai, ar kad yra galimybė vystyti paslaugų verslą ir gauti už tai atlygį? Ar tie, kurie plėtoja turizmą turi neplėtoti? Ar blogai, kad turizmas Anykščiuose plėtojasi?
Blogai, kad ne Vanagas pirmas apie tai prabilo, todel ir putoja isizeides.
Iš kur žinai, kad putoja.. Matei.
Tiek metų gyvena rašytojas Anykščiuose, iš čia yra gimęs, Anykščių Garbės pilietis, visokių premijų laureatas, dydysis Anykščių žinovas, ir nežino, kas pirmas ir kur lietuviškai užrašė Anykščių vardą? Tai visiškas mulkis, jei nežino nieko, kas svarbiausia. Ar ne gėda taip nieko nesusigaudyti?
Mulkio rašliava.
Deja, šis tekstas – sovietinės istoriografijos, kuri niekino LDK atmintį, kopija – tik giliam kaime sėdinčiam rašytojeliui, kerpiančiam knygas už jų užsakovų – knygų „herojų” – pinigus, gali kilti tokios sapalionės, kad tie valdovai svetimi, kad jie nesvarbūs, ką ir skelbė sovietų valdžia apie senąją Lietuvos valstybę ir jos vadovus, juos ištindama iš tautos atminties.
O dėl trijų raidžių detektyvo, tai teksto autoriui dar šią vasarą teks pasigailėti, nes dr. T. Barnausko bandymą sudažyti į šipuliuos pirmojo Anykščių paminėjimo 1440 liepos 22 dieną faktą naujausi moksliniai tyrimai, kurie greit bus paskelbti, paneigė akivaizdžiu paaiškinimu, jog Eišiškių valdytojui Mintautui karalaitis Kazimieras Jogailaitis laišką parašė dėl to, kad tas pretendavo vadovauti dviems valdytojų vakuojantiems valdovo dvarams – Anykščiams ir Eiškiškėms. Mintautas valdovo valia tapo Eišiškių dvaro valdytoju, tad valdovo laiškas jam apie tai, kad Anykščiams valdytojų paskirtas kitas asmuo – delikatus atsakymas į pretenduotą postą, kuris jau atiteko kitam.
Viską mes žinom, kad nieko nežinom tiksliai. Uztenka tų pasakų ir apie rašytojus, kur muziejininkai seka.