Pastaruoju metu kaip iš gausybės rago pasipylė Anykščių rajono savivaldybės pirkiniai, tokie kaip Anykščių kvapas, interaktyvi lenta, filmukas, aplinkosauginės švietimo priemonės ir panašiai. Tai visuomenėje sukėlė pasipiktinimo bangą ir daug diskusijų, po kurių savivaldybės administracija nusprendė organizuoti spaudos konferenciją. Visgi konferencija neįvyko. Buvo priimtas sprendimas gyvai pristatyti Anykščių kvapą visuomenei, galimai norint išvengti nepatogių klausimų.
Dėl panaudotų pinigų tikslingumo būtų galima ginčytis. Vieniems atrodys, kad pirkiniai yra tinkami, o kitiems – beprasmiai. Žinant biudžeto planavimo ir skirstymo principus, tokie pirkimai metų pabaigoje neturėtų nieko stebinti. Kiekviena įstaiga, taip pat ir savivaldybės administracija, kasmet prašo skirti dalį biudžeto jų veikloms ir projektams įgyvendinti. Deja, bet kam tiksliai pinigai bus panaudoti, labai dažnai nėra žinoma. Dar 2024 metų sausio mėnesį seniūnaičių išplėstinėje sueigoje, kai buvo pristatomas biudžetas, kėliau klausimą, kaip sudaromas biudžetas, jei administracija negali tiksliai atsakyti į klausimą, kaip bus renovuojamas darželio pastato stogas. Esmė, kad biudžetas nėra skirstomas konkrečiam poreikiui.
Baigiasi metai ir visi žino, kad jei nepanaudosi gautų lėšų dar šiais metais, tai kitąmet gausi mažiau. Štai ir paaiškinimas, kodėl būtent dabar, kaip iš gausybės rago, pasipylė įvairūs pirkimai. Atėjo laikas „išsunkti sąskaitas“. Vieni perka tai, kas šauna į galvą, kiti perka paslaugas ar daiktus ateinantiems metams. Schemų, kaip panaudoti lėšas, daug.
Visa tai galima pakeisti, taikant zero-based budgeting (ZBB) metodą – biudžetavimas nuo nulio. Esminis skirtumas nuo dabartinio planavimo yra tas, kad jokia biudžeto eilutė nėra įtraukiama automatiškai. Biudžetas negali būti skirstomas pagal istorinius duomenis. Lėšos skiriamos tik atsižvelgiant į konkrečių programų poreikį ir jų efektyvumą. Visi pinigai turi būti numatyti konkretiems objektams dar metų pradžioje. Tada nebus pagrindo stebėtis, kad perkamas miesto kvapas ar panašiai.
Pirkinių reikalingumo klausimai turi kilti dar prieš patvirtinant biudžetą. Antra labai svarbi dalis yra įvertinti, kokią naudą / pridėtinę vertę atnešė prieš tai išleisti pinigai ir kelti klausimus, ar numatyti tikslai buvo pasiekti, ar tikslinga kitais metais papildomai finansuoti x sritį, o galbūt priešingai – finansavimą reikia sumažinti arba nutraukti. Deja, bet viskas vyksta atvirkščiai. Visų pirma paskirstomos lėšos, o tada svarstome, kur jas panaudoti.
Giedrius ŠIUKŠČIUS
Straipsnis toks apie nieką, Vaikinukas matosi ruošiasi mero rinkimams, bet jei neišmanai biudžetavimo ir finansų valdymo subtilybių geriau iš vis nerašyk, nes tiesiog parodai, kad viešųjų finansų valdymo srityje, žinias reikėtų patobulinti, o rajonui negali vadovauti dar vienas su skaičiukais susipykęs asmuo…. Kodėl nebūsi meru, nes dirbai draudimo įmonėje – tai reputaciją neigiamai veikiantis veiksnys ir esi korupcija susitepusios partijos narys… Draudimas + korupcija susitepusios partijos narys= dar didesnė turtinė nelygybė.
kiekvienas turi laisve dalyvauti politiniame gyvenime ir kiekvienas, neįžeidinėdamas kitų turi teisę viešai pareikšti savo nuomonę. Mokėti etiškai replikuoti tikriausiai taip pat ne kiekvienam algiui duota…
Komentaras dėl komentario daug žodžių apie nieką. Planas turbūt į perspektyvą
Iniciatyvus ir nesugadintas žmogus. Matosi nepriklausomas nuo Anykščių caro. Matyt ir Giedriaus artimieji nedirba savivaldybės įmonėse, nes samprotauja kaip laisvas žmogus.
Jūsų komentaras siejasi su siauros grupės pažiūromis ar išorinės laikysenos pozicija.
Ponas seniūnatis, teikiantis savo nuomonę viešai spaudoje nėra visai nepriklausomas žmogus. Jis yra oficialiai rajono valdyme dalyvaujančios partijos skyriaus sekretorius.
Nepalaikykite šio pastebėjimo kaip kokio absoliutaus prieštaravimo, bet tai ką komunikuoja politikas, jau daugiau negu paprastas laisvas pilietis.
Ar galėtų seniūnaitis, Anykščių kelaivyni, pergabiant 100 stukių alkoholio butely ?
Nusimeskime kaukes
PONAI !!!Visi valstybiniai biudzetai negali tiksliai planuoti lesu, nes is anksto nezino kiek realiai ju bus.
Istaigos ir organizacijos raso isanksto abstrakcius planus…
Centralizuotas valdymas atkisa paprasstai spyga, fig jums. Ir stipriai juos apkarpo metu pradzioje.
O kai kuriems is vis neskiria finansavimo. Is kur gali Savivaldybe tiksliai zinoti busimu metu biudzeta.
Po to i metu gala prasideda valstybiniu istaigu babkiu fiesta. Pradeda ispradziu is finansu ministerijos nubireti nenumatytos lesos. Ir jas butinai reika iki metu pabaigos isisavinti.
Gali aisku ju neisisavinti, tada ne tik jas prarasi, bet kitas metais bus skiriama maziau, nes ir taip gerai gyveni.
————————————
Nezinau kaip ten su Savivaldybes biudzetu, net jo didzio nezinau. Bet siuo principu veikia dauguma valstybiniu istaigu nuo seno. Nemanau kad Savivaldybes kuom isskirtines.
Todel planai busimiems metams rasomi abstraktus. Po to seka ataskaitos, kaip realiai atrode praejusiu metu biudzetas.
Net valstybes pagrindinis biudzeto planas bus abstraktus. Ir zenkliai mazesne suma. Nei jo reali ataskaita tiems metams prabegus. Pvz is kur gali zinoti kiek sunes mokesciu iji. Kiek bus patvirtina ES biudzeto melzimo projektu.
—————————–
Todel tas biudzeto planavimas vyksta daugeliu atveju panasiai taip. Yra finansavimo centras. Istaiga, organizacija, gal Savivaldybe. Susirenka prie apvalaus stalo lesu vartotojai, zemesniame range. Istaigose skyriu vadovai. Savivaldybese ko gero Seniunai ir Savivaldybiu istaigu vadai. Ir prasideda pitbuliu grumtynes. Kuris i savo puse didesni mesos gabala nutems.
Gal Savivaldybeje taip nera, nezinau.
Koks gali but tam tikslus planavimas. Ir tame atsirandsa JEZUS KRISTUS kuris kaip burtu lazdele pamojus, sugebetu pagal sventa dvasia finansavima tiksliai suplanuoti.
Kaip tu gali kazka planuoti, nezinodamas is anksto kiek lesu turesi.
Taip, tam tikra dalis biudžeto yra kintanti ir biudžetas tikslinamas keletą kartų per metus. Dar ir šiandien nėra aiškus galutinis 2024 m. biudžetas, kadangi dalis lėšų grįš už paskutinį ketvirtį. Vis gi, tai niekaip netrukdo planavimui. Priešingai, metų pradžioje žinant tikslų ir konkretų poreikį yra galimybė ieškoti sutaupymų ir finansuoti trūkstamas sritis. Taip pat yra galimybė nepanaudotą biudžetą perkelti į kitus metus, kas buvo sėkmingai atlikta perkeliant dalį 2023 m. biudžeto į 2024 m.
Pagarbiai,
Seniūnijos taip pat planuoja ir tvirtina metinį veiklų planą su seniūnaičiais. Taigi seniūnijos veiklų asigavimo biudžetas yra ir seniūnaičių atsakobės dalis. Ar gerbiamas seniūnaitis jau turi numatęs 2025m lėšų poreikį Centro sniūnaitijai pagal pirkimų reikalingumą?
Yra tokių pavyzdžių, kai seniūnai neįtraukia lėšų poreikio net dėl tų darbų, kurie yra priskirti pagal savivaldybės patvirtintą viešųjų prievolių sąršą ir deleguoti vykdyti seniūnijoms.
Gal liberalų sąjūdis šioje srityje parodys praktinį gerąjį pavizdį vykdančiąjai valdžiai dėl naujo biudžeto plano sudarymo?
Gali pasirodyti painu, tačiau Anykščių MIESTAS yra suskirstytas į šešias atskiras seniūnaitijas. Įprastos seniūnijos nėra. Anykščių seniūnija su Ažuožerių, Burbiškio, Keblonių, Niūronių, Pagirių, Piktagalio, Rubikių, N. Elmininkų, Elmininkų I, Šlavėnų ir Vikonių seniūnijomis yra atskira institucija su savo darbuotojais ir seniūnaičiais. Anykščių MIESTO seniūnaičiai, kaip ir Anykščių m. centro seniūnaitis, biudžeto planavime nedalyvauja arba dalyvauja tokiomis pat teisėmis kaip ir kiekvienas rajono gyventojas. Centro seniūnaitija neturi jokio biudžeto ir nevykdo jokių pirkimų. Miesto seniūnaičiai negauna jokio atlyginimo. Anykščių rajono administracija yra nustačiusi išmokos seniūnaičio išlaidoms, susijusioms su jo, kaip seniūnaičio, veikla (kanceliarijos prekėms, pašto, telefono bei interneto ryšio paslaugoms) dydį – 120 Eur. metams. Mano žiniomis dar niekas šių lėšų nepanaudojo.
Tikiu, kad Anykščių raj. savivaldybė gali pakeisti biudžeto planavimo principus. Kaip tai būtų galima padaryti papildomai kalbėjau š. m. sausio 22 d. kai buvo pristatinėjamas 2024 m. Anykščių raj. savivaldybės biudžeto projektas. Buvo žadama, kad savivalda taps atvira ir įtrauks gyventojus į sprendimų priėmimą, deja kol kas nieko panašaus nevyksta.
Pagarbiai,
Ar gerbiamas seniūnaitis, pirmiau išdėstes savo nuomonę apie netinkamą savivaldybės biudžeto planavimą, paskaitęs komentarus ir pastabas dėl savo atstovaujamos Centro seniūnaitijos biudžeto plano pasiūlymo 2025-iems metams taip reaguodamas komentaro įraše nori viską paneigti kas išdėstyta pasisakymo straipsnyje?
Seniūnaitis dalyvauja ar nedalyvauja Anykščių miesto seniūnaitijose reikalingų viešųjų paslaugų ir viešos infrastruktūros aptarnavimo, bei įgyjimo naujų priemonių ir pagrįstų paslaugų biudžeto planavime-tai yra jo savanoriška pilietinė valia. Bet, kaip žinome iš praeities praktikos pavyzdžių su savivaldybės administracijos bendrojo ūkio apleista veikla ir neveikimu viešosios vaikų žaidimo aikštelės ir kitas viešasis infrastruktūros inventorius tiek Centro seniūnaitijos miesto ribose, tik ir kitose savivaldybei priklausnčiose viešose vietose buvo be reikalingos ir privalomos priežiūros. Taip pat ir kitų savivaldybės administracijos skyrių kuruojama veikla neatspinti viešųjų poreikių tenkinimo kai kuriose vietose net iki patenkinamo vertinimo -t.y. eismo saugumo priemonių gerinimas ir priežiūra, sanitarinės aplinkos ir higienos normų atitiktis komunalinių atliekų tvarkyme ir pan.
Galimai gyventojų bendruomenės ir seniūnaičiai pastebi ir kitas savivaldybės administracijos ūkinės ir finasų valdymo spragas ir gali teikti pasiūlimus biudžeto sudarymo projekto metu. Kaip ir kiek valstybės tarnautojai, dirbantys rajono svivaldybėje ir išrinkti į Tarybą politikai, priimantis sprendimų projektus, atsižvelgs į demokratinius bendruomenės ir seniūnaičių pasiūlimus, tokį biudžetą dėl veiklų galimybių ir būsimų pirkimų planą galėsime matyti.
Savivaldybės administracijos, kaip institucijos veiklos biudžetas ir jo sąnaudų efektyvumas vertinamas rajono Tarybos galimai išklausasnt vadovo metinę finasinę ir veiklos atsakaitą :).
Savo komentaru neneigiu išsakytų pastebėjimų, tačiau turime turėti aiškumą, kokią galią turi seniūnaičiai. Jie, kaip ir kiekvienas pilietis, gali teikti siūlymą biudžetui. Pateikiau kultūros paso idėją Anykščių rajono darželinukams (procesas vyksta), sprendėme viešųjų biotualetų mieste atsiradimo klausimą, infrastruktūros miesto centre gerinimą ir pan. Deja, tačiau niekas be savivaldybės administracijos, savivaldybės valdomų įmonių vadovų ir mero komandos negali padaryti įtakos biudžeto planavimo procesui, nevertinat galimų siūlymų ar pastabų, kas yra atlikta šiuo straipsniu.
Pagarbiai,
Įtaką visada gali daryti aktyvi pilietinė visuomenė per savo išrinktus savivaldos tarpininkus-SENIŪNAIČIUS ir politikus, išrinktus į rajono Tarybą, jeigu pastarieji yra iniciatyvūs atstovauti visuomenės intersus dėl kurių turi dirbti vykdančioji valdžia, o ne priešingai-visi piliečiai dirba tik dėl to, kad išlaikytų valdžią, o kas liks savo pragyvenimui ir truputį atsargoms atidėdami sprendžia problemas taip kaip kas gali arba lieka abejingi aplinkui esančioms, nesprendžiamoms problemoms ir neveikiančiomis valdžios institucijų prievolėmis rūpintis viešosiomis paslaugomis taip, kaip numato teisės aktai ar kt.
Savivaldybės valdomos įmonės, kad ir pelno siekiančios, taip pat turi būti valdomos pagal viešo administravimo įstatymo principus, kuriuos verta būtų seniūnačių pagalba pristatyti savo bendruomenėse, kad eiliniai gyventojai teisingiau suprastų valdžios pareigas ir savo teises.
Gražių švenčių laukimo!
Kiek kliurkų pridaryta, kiek žalos biudžetas patyrė, bet atsakomybės niekas neprisiima.
Ne kažkas iš šyto nuteistos partijos atstovo, nors ir antros eilės Pakelčio švogriūkas, ale ne kažkas ir iš to gaunas.
O kas iš tamstos gavosi.
Kaip glampingas Anykščių?
Ar savivaldybės nupirktas kvapas, kurio vienas 150ml indelis įkainuotas apie 36 Eur + kvepiančios žvakės+dovanų maišelis kaip reprezentacinių priemonių rinkiniai yra aprašyti Mero potvarkiu dėl jų naudojimo, apskaitos ir vertės sąnaudų deklaravimo?
Ar institucijos valdybos nariams dalinamos reprezentacijai skirtos dovanėlės neturėtų būti deklaruojamos kaip valdybos narių papildomos pajamos ne pinigine išraiška iš instiucijos sąnaudų?
Ar viešojo valdymo institucija gali užsiimti relizacija prekybai reprezentacinėmis priemonėmis per savo valdomų įstaigų prekybos vietas?
Ir paskutinis, žemiškas klausimas, ar seniūnaičiai gavo iš administracijos kaledines dovanas, sveikinimus?
Nevark
Protinga.