Technologijų pažanga ir visuomenės poreikis paskatino telemedicinos augimą Lietuvoje ir visame pasaulyje. Lietuvoje nuotolinių konsultacijų skaičiai sparčiai auga. Gydytojai kartais per dieną gyvai nesusitinka nei su vienu pacientu, nes tą dieną jie turi tik konsultacijas telefonu, retkarčiais ir vaizdo skambučiu.
Nuotolinės paslaugos sparčiai populiarėja ir kitose srityse. Grožio paslaugų specialistai nuotoliniu būdu puikiai parenka priemones savo klientams ir netgi išpopuliarino tokias priemones kaip Milk Shake šampūnas bei kiti šios kosmetikos linijos produktai. Nors gali atrodyti, kad tokios konsultacijos nėra pakankamai tikslios, išsamiai apibūdinus sveikatos ar šiuo atveju plaukų būklę bei konkrečias problemas, specialistai gali tiksliai nustatyti diagnozę ir pateikti tinkamas rekomendacijas.
Daliai visuomenės, telemedicina palengvino apsilankymus pas gydytoją, tačiau didžioji dalis pacientų, nėra patenkinti tokiu nuotolinių konsultacijų populiarumu.
Telemedicinos plėtra Lietuvoje
2024 m. sausio 29 d. Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) paskelbė kvietimą teikti paraiškas telemedicinos plėtrai, numatant sukurti E. sveikatos posistemę, skirtą nuotolinių konsultacijų koordinavimui, stebėsenai ir analizei. Bendra Europos Sąjungos lėšomis finansuojamų investicijų suma siekia 5 mln. eurų. Šis projektas planuojamas įgyvendinti iki 2025 m. gruodžio mėn.
Kauno klinikų Skubiosios medicinos Telemedicinos centras yra puikus telemedicinos sėkmės pavyzdys Lietuvoje. Per 2024 metus šiame centre pacientams suteikta 2000 konsultacijų. Specialistai, pasitelkę išmaniąsias technologijas, konsultuoja pacientus, esančius aštuonių regioninių ligoninių skubios pagalbos skyriuose. Tai sumažino pacientų pervežimų į Kauno klinikų Skubios pagalbos skyrių skaičių beveik perpus.
Telemedicinos privalumai ir iššūkiai ateičiai
Sutikite, kad nuotolinės konsultacijos išties patogios ir taupo laiką. Tačiau ne visada jos yra geriausias sprendimas. Todėl, žinoma susiduria ir su tam tikrais iššūkiais. Tačiau nepaisant iššūkių, galima pasidžiaugti naudingais dalykais, tokiais, kaip:
* Prieinamumas: pacientai, ypač gyvenantys atokiose vietovėse, gali gauti specialistų konsultacijas be būtinybės keliauti.
* Efektyvumas: nuotolinės konsultacijos gali sumažinti laukimo laiką ir optimizuoti gydytojų darbo krūvį.
* Patogumas: pacientai gali gauti medicininę pagalbą neišeidami iš namų, kas ypač svarbu riboto judumo asmenims.
Tačiau yra ir iššūkių:
* Technologinės kliūtys: ne visi pacientai turi prieigą prie reikiamos įrangos ar interneto ryšio.
* Privatumas ir saugumas: užtikrinti pacientų duomenų apsaugą nuotolinių konsultacijų metu yra būtina.
* Klinikiniai apribojimai: ne visas medicinines problemas galima spręsti nuotoliniu būdu; kai kuriais atvejais būtina fizinė apžiūra.Vis dėlto Lietuvoje dar kyla iššūkių, susijusių su telemedicinos reguliavimu ir įgyvendinimu. Reikia užtikrinti pacientų duomenų saugumą, išplėsti technologinę infrastruktūrą ir didinti visuomenės pasitikėjimą šia paslauga.
Ar telemedicina taps nauja norma Lietuvoje
Pagal Lietuvos sveikatos apsaugos ministerijos iniciatyvas ir sėkmingus telemedicinos pavyzdžius, galima teigti, kad nuotolinės konsultacijos turi potencialą ir gali tapti įprastinėmis mūsų šalyje. Tačiau, kad taip nutiktų, turėtų būti imtasi spręsti minėtus iššūkius, tam prireiktų nemažų investicijų. Ne tik medicinos atstovai turėtų būti apmokyti tinkamai naudotis ir teikti telemedicinos pagalbą, bet apmokymai reikalingi ir patiems pacientams, kurių didžioji dalis yra vyresnio amžiaus žmonės.
Išvada
Pasaulyje telemedicina sparčiai vystosi ir turi potencialą. Neatsilieka ir Lietuva. Ar tai yra tinkamiausias būdas spręsti sveikatos problemas, kiekvienas turi savo nuomonę. Tai iš tiesų gali palengvinti situaciją, ypač kai pas gydytoją reikia apsilankyti tik tam, kad išrašytų siuntimą, tačiau reikia gebėti itin detaliai nupasakoti savo sveikatos būklę, norint, kad būtų paskiriamas teisingas gydymas ir rekomendacijos.
Užsak. Nr. 58