
Kalbant apie automobilių rinką Lietuvoje, akivaizdu viena – naudoti automobiliai ne tik kad neužleidžia pozicijų, bet ir toliau dominuoja tiek skelbimuose, tiek realiuose pirkimuose. Nors naujų automobilių pasiūla auga, o elektromobiliai vis dažniau šmėžuoja reklamose, tačiau realūs pirkėjai vis dar masiškai renkasi naudotus. Ir ne tik todėl, kad tai pigiau. Naudoto automobilio pasirinkimas – tai sprendimas, kurį lemia ne vien logika, bet ir gyvenimo realybė.
Naujas automobilis – prabanga ar rizika?
Naujas automobilis vis dar laikomas prabangos preke, ypač kai kalbame apie naujos kartos modelius su papildomomis technologijomis, kurių kaina gali lengvai perkopti 30–40 tūkst. eurų. Net perkant bazinę versiją su finansavimu – mėnesio įmoka daugelį verčia rimtai permąstyti: ar tikrai noriu penkeriems metams užsirišti finansinę kilpą ant kaklo? O kur dar kasko draudimas, pirmos techninės priežiūros kaštai, papildomos garantijos… Akivaizdu, kad naudotas automobilis dažnai tampa racionaliausiu pasirinkimu, ypač jei žiūri ne į blizgesį, o į realias funkcijas. Tuomet turi būti atidžiai peržiūrimi automobilių skelbimai.
Ekonominė logika: už tą pačią kainą – daugiau
Kai už 8000 eurų gali įsigyti vos bazinę naujo miesto automobilio versiją arba vos 3–4 metų senumo gerai sukomplektuotą premium klasės naudotą modelį – dažnas pirkėjas ilgai negalvoja. Komfortas, papildomos funkcijos, odinis salonas, navigacija, automatinė dėžė – visa tai dažniau rasi naudotame nei naujame.
Be to, naudoti automobiliai jau būna „atlaikę“ vertės nuosmukį. Tas kritimas, kurį patiria naujas automobilis vos išriedėjęs iš salono – dažnai siekia 20–30 %, o per pirmus trejus metus – net iki 50 %.
Skelbimų turinys – veidrodis pirkėjų poreikių
Naršant skelbimus labai greitai galima suprasti – kokie automobiliai šiandien aktualiausi. Topuose – dyzeliniai universalai, vidutinės klasės miesto SUV’ai ir benzininiai modeliai su dujų įranga. Tai rodo ne tik, kad žmonės ieško ekonomiškų sprendimų, bet ir tai, kad praktiškumas vis dar lenkia įvaizdį. Skelbimuose dominuoja automobiliai nuo 5000 iki 10 000 eurų, kurių metai – 2012–2018. Vadinasi, ieškoma balansą tarp ne per seno, bet dar pakankamai šiuolaikiško modelio.
Įdomu ir tai, kad daugelis pardavėjų pabrėžia tokius dalykus kaip „tikra rida“, „serviso knygelė“, „pakeisti tepalai“, „jokių pašalinių garsų“. Tai signalas, kad pirkėjai vis labiau vertina skaidrumą, ieško istorijos, garantijos, o ne tik blizgančio kėbulo. Naudotas automobilis – tai ne tik daiktas, bet ir pasitikėjimo sandoris.
Emocijos prieš logiką? Ne visai
Daug kas galvoja, kad naudotas automobilis – tai racionalus pasirinkimas, o naujas – emocinis. Bet tikrovėje viskas kur kas painiau. Dažnai būtent naudoto automobilio paieškos reikalauja daugiau emocinio įsitraukimo: naršymas po skelbimus, nuolatinis tikrinimas, derybos, meistrų konsultacijos, net baimė būti apgautam. Tai procesas, kuris iš dalies tampa net hobiu, ypač vyrams, kurie nori „susimedžioti“ gerą variantą už mažesnę kainą.
O kur dar „svajonių automobiliai“, kuriuos naujus įpirkti būtų neįmanoma – BMW 5 serijos, Audi A6, net Porsche ar Tesla modeliai, kurie naudoti tampa pasiekiami. Tokiais atvejais naudotas automobilis tampa ne tik transporto priemone, bet ir išpildyta asmenine ambicija.
Kreditai, lizingai ir… naudotas?
Įdomu tai, kad vis daugiau žmonių perka naudotus automobilius išsimokėtinai – naudodamiesi vartojimo paskolomis arba naudotų automobilių lizingu. Tai rodo, kad net ir pirkdami naudotą – žmonės renkasi kokybę. Užuot sumokėję visus 3000 eurų „už senuką“ – jie renkasi mokėti 150 eurų per mėnesį už 7000 € vertės geresnį, patikimesnį modelį. Lizingas ir bankai prisitaikė – naudotų automobilių finansavimas tapo lengviau prieinamas, todėl rinka suaktyvėjo.
Elektromobiliai – ateitis, bet dar ne šiandien
Nors apie elektromobilius kalbama vis garsiau – naudotų elektromobilių rinka Lietuvoje dar tik formuojasi. Taip, skelbimuose jau vis dažniau galima rasti Nissan Leaf, BMW i3, Hyundai Ioniq ar net Tesla Model S, tačiau kaina vis dar išlieka aukšta, o baterijų būklė – miglota. Daugeliui tai vis dar rizika, ypač kai kalba eina apie naudotą elektromobilį be gamintojo garantijos. Tiesa, hibridai – ypač Toyota Prius ir Auris – jau tvirtai įsitvirtino tarp populiariausių modelių ir jų skaičius skelbimuose kasmet auga.
Ar situacija pasikeis?
Tikėtina. Ekonominė situacija, automobilių importo sąlygos, valstybės parama elektromobiliams ir net tokie dalykai kaip kuro kainos gali per keletą metų stipriai pakoreguoti naudotų automobilių rinką. Tačiau kol kas – naudoti automobiliai Lietuvoje toliau karaliauja. Ir ne tik todėl, kad jie pigesni. Jie atitinka tai, ko mums realiai reikia: važiuoti, vežti, sutaupyti ir kartais – pasidžiaugti.