Penktadienį Lietuvos parodų ir kongresų centre „Litexpo” atidaroma švietimo paroda „Mokykla 2015”. Šių metų parodos akcentai – mokytojo profesijos prestižas ir STEAM – gamtos mokslų, technologinis, inžinerinis, menų, matematinis – ugdymas. Parodą atidarys ją globojanti Prezidentė Dalia Grybauskaitė ir švietimo ir mokslo ministrė Audronė Pitrėnienė.
Parodoje dalyvaus daugiau nei 100 įmonių ir švietimo įstaigų. Šiemet parodoje daug dėmesio bus skirta tėvams, jų vaidmeniui ir įsitraukimui į vaiko ugdymo(si) procesą.
„Paroda kiekvienam lankytojui stengsis atskleisti, kaip švietimo bendruomenė, mokslo ir verslo atstovai bando suremti pečius ir kartu ieškoti atsakymo į klausimą: kokiu keliu švietimas turėtų eiti, kad jo indėlis į šalies perspektyvą, į inovacijų kultūros formavimą būtų svarus, – sako švietimo ir mokslo ministrė Audronė Pitrėnienė. – Mes visi turime būti kūrybiški, ieškoti naujų darbo formų. Kaip tik tokie renginiai ir suteikia galimybių visiems išbandyti tai, kas naujo, įdomaus ir visa tai perkelti į savo mokyklą ar klasę”.
Parodos rengėjai kvies mokinius, jų tėvus, mokytojus plačiau sužinoti apie STEAM ir inovacijas. Atidarymo dieną prasidės konferencija „Inovacijų kultūros ugdymas bendradarbiaujant. STEAM: mokykla-mokslas-verslas”. Mokyklų direktoriams, mokytojams, švietimo administratoriams, politikams, mokslo, verslininkams skirtoje konferencijoje bus pristatyta STEAM filosofija ir samprata, įvardinti STEAM veiksmų plano tikslai. Apie inovacijų kultūros formavimą kalbės švietimo ir mokslo viceministrė dr. Svetlana Kauzonienė, STEAM strategijos politiką Europoje nušvies svečias iš Belgijos Yvas Bymertas (Yves Beemaert), apie konkretų įgyvendinimą mokykloje papasakos KTU inžinerijos licėjaus direktorius dr. Dainius Žvirdauskas, Vilniaus inžinerijos licėjaus direktorė Regina Mikalauskienė ir Šiaulių Dainų progimnazijos direktorius Viktoras Varanavičius. Konferencijoje taip pat dalyvaus pranešėjas iš Indijos Srinis Svaminšanas (Srini Swaminathan).
Itin svarbu paskatinti mokinius pažinti ir išbandyti su STEAM susijusias veiklas dar mokykloje. Nors Lietuvoje didėja kvalifikuotų tyrėjų ir STEAM specialistų poreikis, jaunimo susidomėjimas STEAM krypčių studijomis vis dar mažas.
„Atradimų laboratorijos” – parodos naujiena. Tai erdvė, kurioje mokiniai kartu su savo mokytojais dalyvaus praktinėse veiklose, leisiančiose suprasti jungtis tarp gamtos, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos, jų praktinį pritaikomumą, reikšmę kasdieniam gyvenimui bei mūsų istorijos pažinimui. „Atradimų laboratorijas” sudarys 9 skirtingų tematikų laboratorijos, skirtos 1-12 klasių mokiniams. Mokyklos, Lietuvos muziejų asociacija, Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centras, Vilniaus Gedimino technikos universitetas, Estijos mokslo centras AHHAA laboratorijose mokinius kvies kurti audiovizualinės inžinerijos produktus, robotus, skaitmeninio montažo būdu „nusikelti” į netikėčiausias aplinkas, tyrinėti ląsteles ir kt.
Mokytojams bus siūlomi interaktyvūs mokymai apie savivertę, emocijų higieną, stilių ir įvaizdį. Bus surengta paskaita „Mokytojo charizma”, pasidalinimas patirtimi, vyks diskusijos. Parodos atidarymo dieną Prestižo erdvėje vyks diskusija „Žvelkime giliau: ką daryti dėl mokytojo profesijos prestižo?”, kurioje dalyvaus švietimo ir mokslo ministrė A. Pitrėnienė, dr. Aurimas Juozaitis, Vygantas Kornejevas, Utenos r. Leliūnų pagrindinės mokyklos direktorius, „Renkuosi mokyti!” alumnas ir kt.
Ministrė A. Pitrėnienė kartu su mokslų centro AHHAA atstovais ministrė apdovanos mokytojus – Šokio konkurso nugalėtojus.
Šeštadienį prasidės konferencija „Medijų ir informacinio raštingumo ugdymas”. Konferencijos dalyviai analizuos sėkmingo medijų ir informacinio raštingumo ugdymo ir jo plėtros prielaidas, diskutuos, koks vaidmuo tenka įvairioms suinteresuotoms grupėms (mokytojams, mokyklų bibliotekininkams, tėvams), bus pristatomi Lietuvos ir Šiaurės šalių pavyzdžiai, projekto „Medijų ir informacinio raštingumo ugdymas” metu sukurti įrankiai mokytojams ir mokyklose atlikto tyrimo rezultatai.
Tą pačią dieną vyks konferencija tėvams „Tėvai – pokyčių jėga ir ugdymo partneriai”. Konferencijos temos – tėvų bendradarbiavimas tarpusavyje ir su mokykla, jų indėlis kuriant atsvarą patyčių kultūrai, galimybės geriau pažinti vaikų gebėjimus, realizuoti savo lūkesčius. Konferencijos metu tėvams bus sudaryta galimybė mažose grupėse aktyviai pabendrauti su pranešėjais, pasidalyti savo idėjomis, pasikeisti patirtimi.
Parodoje bus gvildenamos pilietiškumo, neformaliojo ugdymo, kūrybiškumo stiprinimo mokykloje temos. Z kartos atstovai pristatys savo asmenines istorijas, bus kalbama apie santykius su tėvais ir mokytojais, vyks „Ugdymo sodo” mokymai, o sporto klube – mankšta smegenims.
Pasak Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centro psichologės Aidos Šimelionienės, daugelio pastarojo dešimtmečio tyrimų rezultatai rodo, kad, kuo anksčiau ir aktyviau tėvai įsitraukia į vaiko ugdymo(si) procesą, tuo geresnių mokymosi rezultatų pasiekia jų vaikai. Todėl šiandien vienu iš svarbių švietimo tikslų tampa siekis didinti tėvų dalyvavimą ir įsitraukimą į jų vaikų ugdymo procesą.
„Džiugina tai, kad šiandien vis daugiau tėvų gana aktyviai dalyvauja vaikų ugdyme keisdami nuostatą, kad tai yra tik pedagogų ir mokyklos rūpestis. Tačiau tiek pedagogai, tiek ir tėvai vis dar mokosi, kaip tinkamai ir efektyviai įsitraukti į šį procesą ir padėti savo atžaloms”, – teigia psichologė A. Šimelionienė.
Psichologė pabrėžia, kad, dar iki vaikui pradedant lankyti mokyklą, tėvai turėtų pradėti ruošti vaiką naujam jo gyvenimo etapui – gyvenimui ir mokymuisi už šeimos ribų. Iš anksto reikia ugdyti tokius vaiko įgūdžius, kurie padėtų jam mokytis, tinkamai elgtis, spręsti iškilusius sunkumus savarankiškai. Itin svarbu, kad, prieš eidamas į mokyklą, vaikas būtų mokomas išreikšti savo ir suprasti kitų jausmus, kontroliuoti savo elgesį, įgytų tam tikrų savarankiško darbo įgūdžių. Kai vaikas pradeda eiti į mokyklą, tėvams tenka dar viena funkcija – bendradarbiauti su pedagogais, siekiant užtikrinti vaiko saugumą, gerą emocinę savijautą mokykloje, o kartu ir gerus mokymosi rezultatus.
Vakarų Lietuvos tėvų forumo pirmininkė Kristina Paulikė sako, kad turbūt ne kartą tėvams teko išgirsti iš mokytojų apie „kitokį” (ne tokį, koks jis žinomas šeimoje) jų vaiką. Taip yra todėl, kad tėvai nepakankamai dėmesio skiria vaikų poreikiams identifikuoti, neįsiklauso, neišgirsta, nemato, nesidomi jų savijauta, svajonėmis, veiklomis. Jei vaikas skirtingai elgiasi namuose ir mokykloje, tai jau yra rimtas signalas tėvams, kad jie turi susirūpinti ir vaikams skirti daugiau dėmesio, nei iki tol skyrė. Į pagalbą visada gali ateiti pedagogai, su kuriais problemos būtų išspręstos žymiai lengviau.
Kaip teigia K. Paulikė, niekam ne paslaptis, kad vaikai bendravimo kultūrą ir elgesį perima iš tėvų. „Jei tėvų elgesys nėra tinkamas, tai nereikia stebėtis ir vaikų elgesiu. Vaikai susitinka vieni su kitais ir, jei kuris nors iš jų atsineš ne visai tinkamą elgesio modelį, tai toks elgesys darys įtaką ir kitų vaikų elgesiui. Tuomet ugdymo įstaigoje užsisuka problemų ratas – patyčios, konfliktai, mokyklos nelankymas, priklausomybės”, – įsitikinusi K. Paulikė.
Jos teigimu, ugdymo procese šeima nėra matoma kaip visuma, kurioje yra ir tėtis, ir mama, ir vaikai, ir seneliai. Jei problemų turi šeima, jų turi ir vaikas, o tada – jau ir klasė, ir mokykla.
Parodą rengia Švietimo ir mokslo ministerija, Ugdymo plėtotės centras ir „Litexpo”.