Anykščių simbolis – “Anykščių vynas” – kasmet patirdavo nuosmukį: mažėjo gamybos apimtys, iš tūkstantinio darbuotojų kolektyvo įmonėje liko vos keliasdešimt. Pernai gamykla prarado ir juridinio asmens statusą – tapo AB,,Stumbras” padaliniu.
Tačiau panašu, kad gamyklos savininkai – koncernas ,,MG Baltic” – nesiruošia“ ,,Anykščių vyno” numarinti. Mat naujasis ,,Anykščių vyno” vadovas Justinas Kanopa, regis, yra tobulas. 27-erių metų J.Kanopa – bakalauro studijas baigė Jungtinės Karalystės Redingo universitete, magistro studijas – viename geriausių pasaulyje Kembridžo universitete. Jo studijų kryptis – maisto technologija.
Praktika – tėvų įmonėje
Banaliai dėstant, J.Kanopa turi ne tik puikų išsilavinimą, bet ir augo geroje šeimoje. Jo tėvas – Vidmantas Kanopa, buvęs ,,Anykščių vyno” direktorius, buvęs Žemės ūkio viceministras, buvęs Rokiškio meras. V. Kanopa su žmona Daiva valdo mėsos gamybos įmonę ,,Daivida”. Po studijų Kembridže J. Kanopa grįžo į tėvų įmonę, kurioje įgijo praktikos.
,,Pirmasis mano tikslas “Daividoje” – praktinis įsigilinimas į verslo procesus, nuo A iki Z. Koks verslo modelis? Kokie žmonės dirba? Kas yra klientai?” – ,,Anykštai” sakė J. Kanopa. Paklaustas apie darbinius santykius ,,Daividoje” su tėvu, J. Kanopa šyptelėjo, jog tėtis dažnai pristabdydavęs jo maksimalistines idėjas. ,,Kai kartu pardėjome dirbti, mano tikslai buvo maksimalistiniai, siūliau tą, aną – naujus projektus, idėjas. Tėvas naudodamasis savo patirtimi pasverdavo – kas realistiška, kas pernelyg optimistiška, – ir galų gale, kas jau be manęs bandyta. Bet dirbdami kartu suformavome gerą komandą, kuri turėjo ir veržlumo, ir praktinės atsvaros. Tuos kelerius metus sėkmingai dirbome, pakeitėme prekinį ženklą. Nebuvo aišku, kas ta „Daivida“ yra. Istoriškai lyg ir viskas gerai – tėvų vardai: Daiva – Vidmantas. Bet prekės ženklas turi atspindėti produktą arba tai, ką mes teigiame klientui. Pakeitėme iš esmės prekės ženklą, pakeitėme ir rinkodaros strategiją. Tai greičiau buvo mano projektas, o įgyvendinome jį kartu. Buvo ir gamybos pertvarkų, mano iniciatyva atliktas gamybos optimizavimas. Taip pat pasiūliau daugiau analizės įrankių. Manau, jaunatviškas maksimalizmas yra gerai, bet patirtis taip pat svarbi. Jei,, paleisi arklius“, gali prisivirti košės, kurią ilgai srėbsi… Padirbęs 2-3 metus, pradėjau mokytis ISM, ir pastebiu, kad į kai kuriuos procesus, turėdamas praktikos, žiūriu visai kitaip ir kitus dalykus akcentuoju,” – dėstė J. Kanopa.
Lietuviai nori greito rezultato
Paklaustas, ar studijos Jungtinėje Karalystėje jam suteikė privalumų prieš mokslus baigusius Lietuvoje, J. Kanopa svarstė, jog greičiausiai esminis Kembridžo privalumas – tarptautinė aplinka.
,,Kembridže mūsų kurse buvo žmonių iš daugiau nei dvidešimties šalių, o tai neišvengiamai formuoja platesnį akiratį. Tačiau mokantis užsienyje atsiranda nostalgija ir atitrūkimas nuo savo šaknų. Ar buvo reintegracija grįžus į Lietuvą? Man regis, lietuviškas verslo mentalitetas nuo vakarietiško skiriasi tuo, kad mes rezulato norime čia ir dabar ir kuo mažesnėmis sąnaudomis. Užsienyje žiūrima į tolimesnes perspektyvas, galvojama apie ilgesnį laikotarpį. Bet tai normalu, mes ir kaip valstybė labai greitai vystomės, gaunam injekcijų iš ES ir stengiamės labai greitai pasivyti Europą. Norim greičiau pradėti, geriau gyventi. Lietuviai uždaresni…. Nors britai irgi uždari, sunkiau įsileidžiantys į savąją erdvę,” – pasakojo naujasis „Anykščių vyno” vadovas.
Kalbėdamas apie santykį su britais, J.Kanopa dėstė, jog buvimas lietuviu Jungtinėje Karalystėje anaiptol nėra kokybės ženklas. Tačiau, pasak jo, universitetinė tautybių įvairovė nugriauna sienas tarp studentų, o bendraujant su anglais duris atveria Kembridžas. ,,Anglijoje vertinama, kad tu iš Kembridžo. Į lietuvius bendras požiūris greičiau neigiamas, bet kai pasakai, kad esi iš Kembridžo, – ima klausytis,“ – šyptelėjo ,,Anykščių vyno“ vadovas.
Sulčių biznis priklauso
nuo Pasaulinės rinkos
Vadovauti ,,Anykščių vynui“, pasak J. Kanopos, jam pasiūlė „Stumbro” direktorius Audrius Česlovas Matulelevičius, kuris yra dirbęs ir „Anykščių vyno” vadovu. Kažkokių specifinių tikslų ir reikalavimų gamyklos savininkai J. Kanopai, regis, nekelia. Jis ,,Anykštai“ aiškino, kad ,,Anykščių vyno“ regresas yra sustabdytas. ,,Šiemet jau didėja ir darbuotojų skaičius, ir gamybos apimtys, o tai sietina su naujais savininkais. Žiūrima, kaip į šią gamyklą investuoti, kaip uždirbti, kurti naujas darbo vietas, naujus produktus. Iš mūsų norima technologinio atsinaujinimo, norima, jog kurtume naujus produktus, naujas gamybos šakas. Pradėjome gaminti sidrą ,,Tinginio pantis“. Pavadinimas rinkodarininkų sukurtas, pradžioje jis lyg ir šokiruojantis. Gaminame sultis ,,Mister Frukt“- obuolių ir obuolių – vyšnių. Išleidome ,,Vorutos“ linijos braškių vyną. Stengiamės atsinaujinti, pasiūlyti rinkai naujų dalykų . Šiemet jau yra 87 darbuotojai. Pernai jų buvo kiek per 60. Naujų darbuotojų reikia, nes atsiranda darbo. Kaip bus ateityje, sunku prognozuoti: mūsų rinką užgriuvo akcizų pokyčiai, reklamos ribojimas – šie valdžios projektai vienareikšmiškai neigiamai atsiliepė mums, kaip gamintojams. Bet mes lengvai nepasiduosime! Sidras orientuotas į jaunus, miestuose gyvenančius žmones, -tokius, kurie ieško kažko naujo, natūralių, tikrų dalykų. Į tuos, kurie žino, koks Anglijoje, Prancūzijoje sidras,” – tikino ponas Justinas.
Jis aiškino, kad ,,Vorutos“ vynų pardavimai šiek tiek auga, nes pradėtas gaminti naujas braškių skonio vynas, o ,,Vorutos“ prekinis ženklas Lietuvos rinkoje sėkmingai konkuruoja su vynuogių vynais ir ramių vynų grupėje pagal pardavimus užima antrąją vietą.
Kalbėdamas apie koncentruotas obuolių sultis ,,Anykščių vyno“ vadovas aiškino – obuolių derlius Lenkijoje, Rusijoje, Ukrainoje šiemet yra prastas, todėl ir Lietuvoje obuolių supirkimo kaina yra aukšta. ,,Koncentruotų sulčių rinka – globali. Obuolius nusiperkame dabar, spaudžiame sultis, koncentruojame, o kada jas parduosime ir kokia kaina – nieks nežino. Koncentruotų sulčių rinka yra pasaulinė: atvažiuos kiniškas koncentratas, taip pat ir Čilėje daug obuolių. Tad mes rizikuojame dirbti į nuostolį,” – aiškino J. Kanopa.
Turėti žinių apie produktą
vadovui yra svarbu
,,Anykščių vyno“ vadovo klausėme, ar svarbus geram vadybininkui ir administratoriui jo valdomos įmonės veiklos profilis. Jei suvaldai metalurgijos įmonę – suvaldysi ir farmacijos kompaniją?
,,Aišku ,vadovui svarbu sugebėjimas dirbti su žmonėmis, su savo komanda, juos motyvuoti, sutelkti darbui. Tai pagrindiniai dalykai. Konkretūs srities dalykai priklauso nuo specialistų, bet visiškai nežinant, ką gamini, vadovauti būtų be galo sudėtinga. Na, dabar man eiti į metalo pramonę ar paslaugų sektorių būtų labai sunku, o gal ir neįmanoma. Kai turi žinių konkrečioje srityje, lengviau pradėti dirbti, adaptuotis,“ – sako “Anykščių vyno“ vadovas.
Ironizavome – kokio amžiaus būdamas J. Kanopa susipažino su ,,Anykščių vyno“ gaminiais? Jis sakė nepamenąs, kada pirmą kartą ,,Vorutos“ paragavo. ,,Kai dirbu Anykščiuose – dažniau tenka ragauti gamyklos produkcijos. Mėgstu ,,Vorutos“ vynus. Jie pagaminti pagal tą pačią technologiją kaip vynuogių vynai: identiškas technologinis procesas, niekuo nenusileidžiantis itališkiems ar prancūziškiems vynams. Tik žaliava kita. Tikras lietuviškas paveldas. Didžiuojuosi šiuo produktu,“- tikino J. Kanopa.
Žinoma pavardė ir padeda,
ir kenkia
,,Anykščių vyno“ vadovas kalbėjo, kad Anykščiuose jaučiasi gerai, mat pats aukštaitis, kilęs iš Rokiškio. Tiesa, jis dėstė, kad dažniausiai bendrauja su gamyklos žmonėmis, kurie nuoširdūs, paprasti, darbštūs, mat pats kas dieną į darbą važinėja iš Vilniaus.
Paklaustas, ar jam padeda žinoma pavardė, J. Kanopa kalbėjo, jog yra niuansų. ,,Yra, kur padeda, yra, kur kenkia. Kalbant ne tik apie pavardę, – tėtis stengiasi padėti, supažindina su savo pažįstamais. Bet tos pažintys drauge ir įpareigoja. Kita vertus, kartu lyg ir atsakomybe vienas už kitą dalijamės – aš atsakau už jo darbus ir už jo mintis,” – kalbėjo ponas Justinas.
Paklaustas, ar yra taisyklė, kurią jam įkalė tėvas, J. Kanopa pirmiausia pasakė frazę: ,,išlikti sąžiningam sau ir aplinkiniams“. Dar jis dėstė, kad iš tėčio stengiasi perimti taisyklę – pripažinti ir suprasti kitą žmogų. ,,Jis priima ir išleidžia visus žmones kaip lygius,” – apie savo tėtį Vidmantą Kanopą sakė dabartinis „Anykščių vyno” vadovas.