Vaikystė – vienas gražiausių žmogaus gyvenimo laikotarpių, kupinas ieškojimų ir atradimų. Tai metas, kai formuojasi vaiko charakterio bruožai, vertybių skalė, įgaunama pirmoji gyvenimiška patirtis. Kartu tai laikas, kai vaikas ypač jautriai reaguoja į patiriamas nesėkmes, žmonių santykius, nuotaiką, socialinės aplinkos įtaką. Tad visiems vaikams reikia dėmesio ir saugios aplinkos ištisus metus.
Daugiausiai laiko vaikai praleidžia neorganizuoto ugdymosi sąlygomis – šeimoje, tarp bendraamžių, jaunimo ir vaikų laisvalaikio grupėse. Ir tik apie trečdalį viso ugdymosi laiko užima formalusis ugdymas. Abi ugdymo rūšys labai svarbios, tačiau neformalusis švietimas kompensuoja praktinę patirtį, kurios stinga mokantis tik pagal formaliojo švietimo programas. Vaikų laisvalaikis, per kurį jie gali skirti intelektines ir dvasines savo jėgas laisvai pasirenkamai veiklai, padeda jiems atgauti ir ugdyti jėgas, užmegzti ir palaikyti santykius su bendraamžiais, užsiimti prasminga veikla.
Didžiausią vaikų laisvalaikio dalį sudaro vasaros atostogos, kurios neturėtų būti skirtos tik poilsiui, kadangi vaikai ir per jas siekia pažinti pasaulį ir bendrauti. Todėl kokybiškos neformaliojo švietimo programos sudaro sąlygas mokiniams tęsti ugdymąsi vasarą – be vadovėlių, sąsiuvinių ir tradicinių mokymosi metodų. Vasaros edukacijos programos paprastai įgyvendinamos įvairiose vasaros stovyklose.
Viešintų pagrindinė mokykla-daugiafunkcis centras prisijungė prie respublikinės iniciatyvos „Atverk duris vasarai“ ir birželio mėnesį organizavo net kelias mokinių vasaros stovyklas. Vasaros stovyklų tikslas – sudaryti sąlygas vaikams per vasaros atostogas ne tik turiningai pailsėti, bet ir skatinti pažinimo, lavinimosi, saviraiškos poreikius, plėtoti gebėjimus ir patirtį, saugoti ir stiprinti sveikatą.
Birželio 18–29 dienomis mokykloje ir netradicinėse aplinkose vyko įvairių dalykų mokytojų organizuotos veiklos, ugdančios įvairias asmenines, mokymosi ir socialines mokinių kompetencijas. Šioje stovykloje dalyvavo 5–10 klasių mokiniai. Vaikai kartu su dailės mokytoja Regina Sasnauskaite vykdė projektą „Mano drugelis“, kurio metu netradicinėmis technikomis, panaudodami savo pėdų atspaudus piešė drugelius. Projekte „Molio žaidimai“ vaikai susipažino su moliu, mokėsi lipdyti, dalyvavo žaidime „Atspėk, kas nulipdyta“. Abiejų projektų metu sukurti darbai bus eksponuojami mokykloje. Mokykloje taip pat buvo vykdomas projektas „Antkapinių paminklų istorija ir užrašai“, kurio metu mokiniai vyko į kapines, rinko ir tyrinėjo senuosius antkapių įrašus, epitafijas. Vyko skaitymai gamtoje lietuvių ir rusų kalbomis. Mokykloje veikė vasaros kinoteatras, mokiniai ne tik žiūrėjo filmus, bet ir juos aptarė, diskutavo. Ši stovykla padėjo mokiniams pažinti save, labiau savimi pasitikėti ir save vertinti, bendrauti ir bendradarbiauti.
Ne mažiau įdomesne veikla užsiėmė ir pradinukai, kurie visą mėnesį rinkosi į dieninę vasaros stovyklą „Kartu su draugais“. Mokytojos Virginija Macijauskienė ir Lilija Simonavičienė jiems sukūrė įdomių veiklų planą. Stovykla prasidėjo nuo susitikimo su Anykščių dailės mokyklos mokytojais tapybos plenere. Kitomis dienomis vaikai dalyvavo pažintiniuose žygiuose, rinko vaistinguosius pievų augalus, komponavo gėlių puokštes, žaidė futbolą, lankėsi P. Jurkšto muziejuje, žaidė stalo žaidimus ir žiūrėjo filmus. Vaikai taip pat buvo išvykę ir toliau – į Paežerius, į Anykščių B. Buivydaitės muziejų, kur dalyvavo edukacijoje „Auksinis batelis“, į Niūronis ir netgi paplaukioti Kupiškio mariomis. Išradingosios mokytojos suorganizavo netgi floristinių madų šou „Vasaros žiedai“ su fotosesija. O kur dar naktis mokykloje! Čia vaikai patys ruošė vakarienę, gamino žibintus ir ėjo į „Jonvabalių žygį“, vakarojo prie laužo, žiūrėjo nakties kiną… Stovyklautojai ir kitomis dienomis užsiėmė kūrybine veikla – gamino laminuotus skirtukus, prie mokyklos įrengė ir patys išbandė „Basų kojų taką“. Be to, dar skaitė, rengė proto mūšius. Stovykla vaikams ne tik patiko, bet ir turėjo didelės naudos: vasarą buvo pastiprintos per mokslo metus jų įgytos vertybinės nuostatos, ugdomas kūrybiškumas bei savarankiškumas, atsiskleidė saviraiška.
Trečioji, dešimties dienų, stovykla 5–10 klasių mokiniams – projekto „Mano Lietuvos saulės laikrodis“ veiklos, susijusios su geografija, istorija, astronomija, kurios buvo ypač įdomios ir naudingos. Pirmąją dieną vaikai, vadovaujami mokytojos Linos Rožėnienės, nustatė mokyklos šiaurinį, pietinį, rytinį ir vakarinį taškus. Vėliau gamino ir ragavo Viešintų krašto patiekalus. Antrąją dieną stovyklos dalyviai išsiruošė žygį po Viešintų miestelį. Jie nustatė, aplankė ir sužymėjo labiausiai nutolusius miestelio taškus. Trečią dieną veiksmas persikėlė dar toliau: mokiniai rado ir aplankė labiausiai nutolusius Anykščių rajono taškus. Kitomis stovyklavimo dienomis dalyviai keliavo po visą Lietuvą. Jie apsilankė geografiniame Lietuvos centre Ruoščių kaime, Kėdainių rajone, apžiūrėjo Kėdainių parke ir Pelėdnagiuose esančius saulės laikrodžius, pasivaikščiojo po nuostabiai sutvarkytą Kėdainių senamiestį, susipažino su istoriniais pastatais. Kita kelionė – į Varėnos rajoną, kur buvo aplankytas pietinis Lietuvos taškas Musteikos kaime, Druskininkuose pramogauta vandens parke. Dar kitą stovyklos dieną vaikai keliavo į šiaurinį Lietuvos tašką Biržų rajone, Aspariškių kaimą, įlipo į Kirkilų apžvalgos bokštą, apžiūrėjo geologinį lanką, Biržų pilį, Astravo lieptą. Toliau kelionės maršrutas vedė į rytinį Lietuvos tašką Vosiūnų kaime, Ignalinos rajone. Šios išvykos metu mokiniai susipažino su naujomis Molėtų etnokosmologijos muziejaus ekspozicijomis, observatorijos saulės laikrodžiu, patys pasigamino popierinius saulės laikrodžių maketus. Ir pagaliau paskutinė, ilgiausia ir įspūdingiausia, kelionė – į vakarinį Lietuvos tašką Nidoje, kur buvo aplankytas Parnidžio kopos saulės laikrodis, Klaipėdos laikrodžių muziejus ir saulės laikrodis ir, pakeliui, Šiaulių saulės laikrodis – „Auksinis berniukas“. Visų kelionių metu mokiniai turėjo atlikti užduotį – aplankytose vietovėse rinkti akmenis, iš kurių stovyklos pabaigoje prie mokyklos pagamino saulės laikrodį. Kasdien buvo pildomas stovyklos dienoraštis, kuriame kiekvienam vaikui draugai skirdavo taškų už draugiškumą, mandagumą, atidumą, punktualumą ir kitas gerąsias savybes. Stovyklos uždarymo metu buvo renkami geriausi stovyklautojai ir apdovanojami dalyviai. Šioje stovykloje vaikai ne tik prasmingai praleido laisvalaikį, papuošė mokyklos aplinką, bet ir įgijo daugiau bendradarbiavimo, komandinio darbo įgūdžių, išmoko priimti sprendimus, spręsti konfliktus, pagilino pilietinę ir ekologinę savimonę.
Birželiui pasibaigus, ir toliau dalyvaujame iniciatyvoje „Atverk duris vasarai“, kurios metu tęsia edukacines veiklas. Viešintų pagrindinė mokykla – daugiafunkcis centras atverdamas duris šimtmečio vasarai, vaikams suteikta puikias galimybes prasmingai leisti vasaros atostogas.