Anykščių rajono savivaldybė atsisakė kai kurių vietinių autobusų maršrutų. Naujasis autobusų maršrutų optimizavimas toliau gilina kaimo gyventojų atskirties, tiesiogine šio žodžio prasme, problemas. Į ,,Anykštos“ redakciją kreipėsi surdegiečiams atstovaujanti Panevėžio gyventoja. Pasak moters, šios Troškūnų seniūnijos gyvenvietės žmonės skundžiasi, jog jau keblu visuomeniniu tarnsportu susisiekti su seniūnijos centru, jau nekalbant apie Anykščius ar Panevėžį.
Keleivių vežimas rajonui kainuoja beveik 400 tūkst. eurų
Anykščių rajonas – vienas didžiausių šalyje pagal plotą ir vienas rečiausiai apgyvendintų rajonų šalyje. Rečiau gyvenami tik Molėtų, Zarasų, Ignalinos, Rietavo ir Varėnos rajonai. Dėl didelių atstumų bei mažo gyventojų skaičiaus keleivių vežimo paslauga Anykščių rajone yra brangus malonumas. UAB ,,Transporto centras“ – vežėjas, kuris Anykščių rajone teikia šią paslaugą, kasmet iš rajono biudžeto gauna kompensacijas nuostolingiems maršrutams išlaikyti. Didelė dalis keleivių turi teisę pirktis bilietus, gaudami 50 ir net 80 proc. nuolaidas. Ši vežėjo negaunama suma taip pat kompensuojama iš rajono biudžeto. Kompensacijos už nuostolingus maršrutus bei lengvatiniai keleiviai kasmet Anykščių rajono biudžetui kainuoja apie 300 tūkst. eurų. Dar 70 tūkst. eurų suma rajono biudžete numatyta kaip kompensacijos už mokinių pavėžėjimą.
Anykščių rajono savivaldybės administracijos Bendrojo ir ūkio skyriaus vyriausiasis specialistas Linas Šulskus, kuruojantis keleivių vežimo paslaugą, ,,Anykštai“ sakė, kad šiuo metu UAB ,,Transporto centras“ Anykščių rajone turi 34 privalomus maršrutus. Pasak jo, maršrutų skaičius, atlikus analizę, rudenį sumažintas. ,,Kam reikalingas maršrutas, jeigu juo per mėnesį 4 suaugę žmonės važiuoja?“ – retoriškai klausė L.Šulskus.
Jis tvirtino, kad vargiai realius skaičius galėtų iškraipyti ,,zuikiai“, kuriems vairuotojai neduoda bilietų. ,,Rajone 4 ar 5 žmonės turi teisę tikrinti keleivių bilietus. Pradžioje gal ir buvo šita problema, tačiau per paskutinius patikrinimus neaptikome nė vieno keleivio be bilieto“, – ,,Anykštai“ sakė L.Šulskus.
Anykščių rajono savivaldybės administracijos darbuotojas dėstė, kad sprendimus, kuriuos maršrutus naikinti, o kuriuos palikti, priima ne vežėjas, o savivaldybė, todėl gyventojai savo pageidavimus, kaip koreguoti maršrutus, padaryti juos patogesnius žmonėms, turėtų dėstyti valdininkams.
Tarpmiestinius reisus reguliuoja šalies institucijos
Pro Anykščių rajoną pravažiuoja nemažai tarpmiestinių autobusų. L.Šulskaus paklausėme, ar, pvz., ,,Kautra“ sąmoningai nepravažiuoja prieš Anykščių autobusus ir taip nenusiveža mokių keleivių. Jis aiškino, kad tarpmiestinių autobusų maršrutus reguliuoja šalies institucijos, derinami vietinių ir tarpmiestinių autobusų grafikai, todėl laukinės konkurencijos būti negali.
Tačiau vėlgi akivaizdu, kad iš Troškūnų, Kavarsko ar Svėdasų keleiviai pasieks Anykščius ir be rajono savivaldybės rūpesčio: miesteliai, kurie yra prie didesnių kelių, sulaukia tarpmiestinių autobusų, bet rajono užkampiuose gyvenančių žmonių problemas gali išspręsti tik vietos valdžia.
Viena ,,Anykštos“ kalbinta surdegietė aiškino, kad iš šios gyvenvietės į seniūnijos centrą autobusas atvažiuoja prieš aštuonias, o grįžti namo galima tik po beveik septynių valandų, 14 val. 30 min. ,,Nei pas gydytoją tiek laiko sugebėsi užtrukti, nei kapinėse šitiek laiko išbūsi“, – kalbėjo moteris. Beje, ji atkreipė dėmesį ir į problemas, kylančias dėl vaistų įsigijimo. Kai Troškūnuose nebeliko vaistinės, iš šeimos gydytojo gavus receptą tenka keliauti iki Anykščių. Kadangi autobusų kursavimo grafikas itin nepatogus, surdegiečiai vaistams įsigyti turi skirti dvi dienas – pirmąją dieną vyksta pas šeimos gydytoją į Troškūnus, o antrąją – važiuoja į Anykščius nusipirkti gydytojo paskirtų vaistų.
Geltonieji autobusiukai ir sprendžia problemą, ir ją gilina
Anykščių rajono savivaldybės administracijos Švietimo skyriaus vedėja Jurgita Banienė ,,Anykštai“ sakė, kad už mokinių pavėžėjimą iš rajono biudžeto kiekvieną mėnesį vežėjui sumokama iki 10 tūkst. eurų. Suma, palyginti su paslaugos apimtimi, nėra didelė, nes mokyklos turi geltonuosius autobusiukus ir pačios susirenka didelę dalį mokinių.
Miesto mokyklų autobusų logistiką reguliuoja pats Švietimo skyrius. Pavyzdžiui, A.Vienuolio progimnazija turi vieną autobusą, o A.Baranausko pagrindinė mokykla – tris, tačiau tai nereiškia, kad pastaroji gali susivežti trigubai daugiau mokinių – visų miesto mokyklų autobusai veža mokinius į visas miesto mokyklas.
Mokinių pavėžėjimo problemą geltonieji autobusai pusėtinai sprendžia, tačiau kai į kaimus pradeda važiuoti mokykliniai autobusai, ten nebeužsuka maršrutiniai autobusai. Žinia, mokykliniai autobusai privalo vežti tik mokinius, o suaugusių žmonių jiems vežti nevalia.
J.Banienė, ,,Anykštos“ paklausta, ar kuri nors rajono mokykla jau gali apskritai išsiversti be viešojo transporto paslaugos tiekėjų paslaugų, svarstė, jog nebent kažkuri iš mažųjų mokyklų. O į Anykščius, nors iš miesto į kaimus kiekvieną rytą išvažiuoja 5 ar 6 geltonieji autobusai, absoliučiai visų mokinių suvežti jie nėra pajėgūs.