Dr. Tomas BARANAUSKAS, istorikas
Norėčiau žiūrėti į tai, kas vyksta su Anykščių istorine atmintimi ir paveldu, pozityviai ir optimistiškai. O viskas, kas vyksta, kažkaip vis susiję su į Anykščius vėl atsigręžusio daugiau kaip prieš tris dešimtmečius Anykščių A. Baranausko ir A. Vienuolio-Žukausko memorialiniam muziejui vadovavusio Vytauto Balčiūno veikla. Į Anykščius šis veikėjas grįžo kupinas keisčiausių istorijos ir jos paveldo perkonstravimo idėjų ir dėl man nežinomų priežasčių pritvinkęs neapykantos savo įpėdiniui muziejaus direktoriaus poste Antanui Verbickui.
Antai užpernai Vytautas Balčiūnas organizavo renginių ciklą „Anykščių karališkas kalendorius“, kuriuo siekė priminti tuos 4 Lietuvos didžiuosius kunigaikščius ir Lenkijos karalius, kurie lankėsi Anykščiuose. Akcija labai šauni, taip pat ir mane, kaip istoriką, paskatinusi permąstyti su pirmuoju Anykščių paminėjimu susijusias problemas ir atrasti, kad tris dešimtmečius kaip pirmojo Anykščių paminėjimo data minėtas 1440 m. liepos 22 d. Kazimiero Jogailaičio dokumentas iš tiesų kalba apie Naniškes Šalčininkų rajone: dabar tai – kaimas, turintis bemaž 30 gyventojų. Kad 1440 m. dokumente išlikusios raidės „oni“, XIX a. buvo klaidingai interpretuotos kaip „Onikszty“, iš tiesų yra vietovardžio „Noniški“ (Naniškės) fragmentas, dar 2001 m. nustatė lenkų istorikas Rafalas Javorskis, radęs naujų šaltinių šio dvaro dovanojimo tema. Bet jis tai pateikė Radvilų žemėvaldos formavimuisi skirtame straipsnyje, o ne Anykščių istorijos kontekste, todėl Anykščiuose tai ilgą laiką liko nepastebėta.
Gaila tik, kad „karališkąją“ Anykščių atmintį pradėjusiam žadinti V. Balčiūnui istoriniai faktai rūpėjo mažiausiai – jie tapo tik pretekstu jo paties istorinėms fantazijoms. Visų pirma, fantazijai apie „karališkąjį kurortą“, iš istorinių šaltinių negirdėtą-neregėtą padarą, kuriam pretekstu ir turėjo tapti 4 valdovų išimtinai darbiniai vizitai į Anykščius…
O žinią apie patikslintą Anykščių pirmojo paminėjimo datą Anykščių „karališkosios istorijos“ gaivintojas pasitiko tokiais epitetais, kaip „istoriko ultimatumas“, „koktus radikalizmas“, „tik hipotezė ir nieko daugiau“ (nors iš tiesų tai – įrodytas faktas, o ne hipotezė), o patį renginį, kuriame aš pristačiau naujus duomenis apie Anykščių praeitį, pavadino „miesto muziejaus vadovo surengtu linču“. Beje, kad maža nepasirodytų, pats tas „miesto muziejaus vadovas“ (kalbama apie Antaną Verbicką) buvo apkaltintas iškart ir tariamu Anykščių pirmojo paminėjimo tyrimų blokavimu, ir tam skirto renginio organizavimu (V. Balčiūnas, „Kodėl lapkričio 30 d. neminimas Anykščių miesto įkūrėjo gimtadienis?“, „Anykšta“, 2022 m. lapkričio 29 d.).
Visa tai, žinoma, tebuvo ne toks jau kenksmingas popieriaus marginimas menkaverčiais rašto ženklais, kuriems buvo lemta nugarmėti užmarštin be didesnės žalos miestui ir pasauliui. Kai kuriais atvejais, žinoma, V. Balčiūno verbalinis siautėjimas peržengdavo visas padorumo ribas. Antai, remdamasis tokiu „vertingu“ šaltiniu, kaip praėjus keliems dešimtmečiams po Stanislovo Didžiulio mirties iš pateikėjos, gimusios tuo metu, kai S. Didžiulis mirė, užrašytu gandu, žymųjį knygnešį ir visuomenės veikėją išvadino sadistu ir reikalavo jo vardą pašalinti iš Anykščių viešosios bibliotekos pavadinimo.
Nauja V. Balčiūno su Anykčiais susijusi fantazija buvo kur kas skandalingesnė, brangesnė ir destruktyvesnė. Buvęs Anykščių A. Baranausko ir A. Vienuolio-Žukausko memorialinio muziejaus direktorius, įgijęs praeitos kadencijos rajono savivaldybės vadovų pasitikėjimą, įtikino juos skelbti konkursą, kurio uždavinys būtų nugriauti Antano Vienuolio pastangomis sukurtą Antano Baranausko klėtelės gaubtą ir visapusiškai modernizuoti, fundamentaliai rekonstruoti iki šiol rūpestingai saugotą Antano Vienuolio memorialinę sodybą, kuri iki šiol sėkmingai išliko tokia, kokią suformavo ir mums paliko pats A. Vienuolis.
…jau ką sugeba kai kurie lietuvaičiai,tai sugeba(gal net ant širdies gera kai ką nors „apjuodina” ar apšmeižia…).Šiuo atveju šis istorikas-T.Baranauskas.Labai nederėtų imtis didžiojo kritiko rolės,ypač tiems,kurie gerokai pranoksta savo intelektu bei inteligencija už patį istoriką?!Nereikia „kalti prie kryžiaus”-nebūsit ir pats „kalamas”,nes laikai keičiasi,ką gali žinoti,į kurią pusę keisis nuomonė apie praeitį…
Tikrai pritariam tikro mokslininko nuomonei – jis įgarsina daugelio tylius pamąstymus.
nevarinėkit žmonių į pensiją, juk dabar nutolintas pensijinis amžius ir todėl privalo ilgai dirbti
Jeigu padarys klėtelėi stogą, kad visi galėtų vaikščioti aplink, visi galės pajudinti sienų rąstus, pasitikrinti savo ir klėtelės sienų jėgą. Pateisinama atrakcija, kai ją vykdys invalido vežimėlyje sėdintys. O jeigu netyčia tą rąstą pajudintų Savickas pasaulio stipruolis ar jo kolegos, tada tai būtų oi oi oi.
Eikit seneliai pensijon.Jauni žmonės turi ateiti,kad pasibaigtų šita makalynė.Žmonių atmintis bus graži tada kada blogo kitam nedarei.Kai kam reikia pamąstyti.
gal kas nori prisiminti „auksinių durų” dėl Šv. Mato bažnyčios projekto idėją ir padėti ant svarstyklių su muziejinės kalvos ”pertvarkymo” projekto idėja.
Svaigti galma net ir apie kosmodromą ant Laimės žiburio kalno, bet reikia ir iš svajingos transo būsenos išeiti į realių supančio gyvenimo suvokimą. Visa kita yra asmeninio dėmesio ir politikos krypties poveikiai į bet kurią pusę.
Durys buvo utopija
Klėtelės gaubtas yra realybė.
Baisiausia, kad dabartinė miesto galva galvoja, kad neįgalus žmonės yra antrarūšiai ir jiems nereikia patekti prie klėtelės.
ar už europinius pinigus tiktokiniai maketai įrenginėjami ir Anykščių m. padės žmonėms su judėjimo negalia? Čia gal tokia utopija, kaip ir žalios varlės išsaugojimas kišantis su ekskovatoriumi į tvenkinį, kuriame ta varlė gyveno savo natūralų gyvenimą.
Meras susirinkime aiškiai pasakė, kad biudžeto pinigai bus miesto ir rajono reikalams tvarkyti. Ne autorių šmeižkime, bet siūlykite konkrečiai, kad rašysite projektą, gausite europinių pinigų, iš biudžeto neprašysite nė cento. Aišku rezultatais džiaugsimės visi ir kultūros tarybai dėkavosime.
Kai žmogui 1,4 atrodo kaip 15, tai tikėti tokiu negalima…
O gal neatrodo, gal tyčia taip sako?
Negerai, kad klėtelė tapo nesantaikos obuoliu. PalaikantiejI klėtelės kišimą po stiklu koliojasi, bet nesugeba paaiškinti, kiek tai kainuos, kas aukos pinigus tiems darbams. Reikia pusės milijono, ar viso milijono? Ar realu tiek pinigų suaukoti? Jeigu uždengs kokia pigia plastmase, dar degia, gali išvis tą klėtelę sunaikinti.
Reikia 1 400 000 eur. Amžinai meluojantis Karbauskio pakalikas loja, kad reiks 15 000 000 eur. Lėšos bus iš LRV 2027 metų pirmojo muziejaus šimtmečio programos.
Pinigai bus 2027 m.tai gal tada ir imkime kalbėti apie klėtelės apdengimą. Kodėl dabar gyventojai erzinami, kad bus kokios tai statybos, kasami urvai.
Protingi žmonės roges ruošia vasarą. Gyventojus erzina tie, kuriems tai naudinga*
* labiau tiktų vienaskaita
Didelę klaidą Balčiūnas padarė tokiame svarbiame poste palikęs …….. Nebeturime A. Baranausko reikalingos atminties, kiti reikalai tiesiog stovi. Istoriją reikia skaityti. Kas vyksta šiandien, ateity bus istorija. Ką paliksime? Suskilusią geldą? Ar ?
Ne Balčiūnas paliko kažką savo poste, o rajono valdžia priėmė Antaną Verbicką Muziejaus direktoriumi.
Valdžia dokumentu patvirtina.Baisūs laikai tada atėjo kaip rodo istorija
Nieko gero, kai teisiamojo subinę bando pridengti antivakseris. Kur mergaitė, Tomai? Po kiek kildišienių kilograma, Tomai?
Dar reikėtų paminėti ir vatnikus, juk pedopartiniai tiek ir tesugebat vietoj argumentų pravardžiuotis. Mergaičių pasiieškok portugalų stoties rajone, jei jau taip poreikis pasireiškė nuo berniukų
Labai baisu. Radikalumas pražudys. Dar daugiau – nesigėdijama prisidengti vertybėmis, neva paveldo saugojimu. Kiek liko šiai klėtelei su romėnišku gaubtu? Ar žino istorikas? Blogiausia yra palikti taip kaip yra. Nes nieko nėra. O kai nieko nėra, itin gera terpė propogandai. Bet kokiai. Nesvarbu ar tai tiesa ar melas. Svarbu kirsti išrėkiant visu balsu
Ką čia jis rašo.. kažkokia gynyba .
Kad berods Balčiūnas paliko postą šiandieniniam garbės piliečiui.Vaikelis dar buvai tamstyte.Taigi….
Labai puikus dabar sprendimas.Joks čia ne kičas.Kletele pagerbta kaip Romos imperijos laikais.
Malonu matyti, kad Balčiūnas taisosi ir iš trečio karto pasiūlė labai naudingą pasiūlymą. Saugoti klėtelę būtinai reikia. Reikia, kad būtų įgyvendinta Vienuolio valia ir klėtelė nebūtų įkišta į nepraktišką ir kičinį sovietinį sarkofagą.