
Kovo 21 dieną, trečiadienį, Anykščių rajono savivaldybės trečiojo aukšto salėje vyko savivaldybės Kultūros tarybos posėdis. Šis posėdis sušauktas Kultūros tarybos narės, Anykščių kultūros centro Troškūnų skyriaus renginių organizatorės, režisierės Jolantos Pupkienės iniciatyva.
Žinoma kultūros darbuotoja iškėlė susirūpinimą, kad Anykščiuose tradicinius renginius organizuojančias įstaigas pradeda nustelbti atvykėliai, rengiantys jogos, šamaniško būgno mušimo ir kitas panašias veiklas, kurios, anot jos, Anykščiams nesukuria pridėtinės vertės.

Prieš posėdį Kultūros tarybos narė, Anykščių kultūros centro Troškūnų skyriaus renginių organizatorė J. Pupkienė išplatino laišką, kuriame rašė: „Per pastarąją savaitę, kaip asmuo ir kaip projektų vadovė, gavau prašymus ir kvietimus bendradarbiauti iš kelių įstaigų, įsikūrusių Anykščių rajone. Ir nustebau, kad šitiek mūsų rajone įsikūrusių pastaruoju metu naujų nevyriausybinių organizacijų ir VŠĮ, arba įstaigų, kurios įsikūrusios Vilniuje, bet veikia Anykščiuose. Bendradarbiavimo privalėjome atsisakyti todėl, kad pirmą kartą susidūriau su įstaigomis ir net nežinome, kokius darbus jos nuveikusios Anykščiams ar dar nuveiks. Visų tema ta pati – bendruomenės narių gydymas (psichoterapija) per meninį ugdymą: teatrą, muziką, šokį, dailę. Ar nemanote, mieli kultūros tarybos nariai, kad pats laikas susitikti ir „gyvam bendravimui“? Nes matoma labai ryški tendencija įsilieti naujiems žmonėms, įvairioms įstaigoms į kultūrinį vyksmą Anykščiuose. Neslėpsiu, kad man asmeniškai kelia dviprasmiškas mintis panašių įstaigų ir organizacijų kūrimasis bei jų veikla, kai neaiški strategija rajono atžvilgiu, kai tai susiję su vaikais ir su jaunimu. Prašomuose bendradarbiavimo raštuose visur įrašyti žodžiai „ryškus indėlis į Anykščių rajono kultūros lauko plėtrą, inovacijas ir profesionalios kultūros sklaidą.“
Kultūros tarybos posėdyje Anykščių kultūros centro Troškūnų skyriaus renginių organizatorė J. Pupkienė prisipažino jau nebesuvokianti, kokia yra rajono kultūrinė kryptis.
„Atidarai „Mūsų Anykščiai“ paskyrą feisbuke ir prieš akis iškyla Buda, visi meldžiasi, organizuojami tokie interaktyvūs renginiai, skatinantys bendrystę, maldą ir ėjimą į šviesų rytojų. Aišku, gal mes, biudžetinės įstaigos, nemokame savęs reklamuoti, nesutvarkyta pati marketingo sistema, bet žmonės, atsivertę socialinių tinklų apie Anykščius paskyras, sako, kad pas jus Anykščiuose dabar vien jogos, šamanai, burtai ir klausia „Ką jūs ten darote?“ Aš viešai pradėjau abejoti tų įstaigų kompetencija, išliko abejonių ir iškėliau klausimus, ar jie kelia pridėtinę vertę Anykščiams, kraštui, kuris turi savo tradicijas. Aišku, surūgusiame vandenyje stovėti negalima, bet jau tampa nebeaiškus kontekstas mūsų įstaigų, kur mes toliau eisime“, – kalbėjo J. Pupkienė.
Anykščių kultūros centro Troškūnų skyriaus renginių organizatorė J. Pupkienė prisipažino, kodėl tai ją neramina.
„Daugeliu atveju mažuose miesteliuose, tokiuose, kaip Anykščiai, susikūrę įstaigos viską sujaukia, o po to išvažiuoja į savo vietoves, ir tiek“, – tęsė J. Pupkienė.
Kultūros tarybos narė J. Pupkienė pabrėžė, kad labai svarbu, jog menas nebūtų nukreiptas tik kelių asmenų poreikiams tenkinti.

„Jeigu kalbame apie meną, yra tam tikros auditorijos. Kodėl mirė „Miško festivalis“? Nes buvo nueita į save, į savo asmenį. Jeigu mes visi nueisime į save, atsiras 25 įstaigos ir tai duoda dviem-trim žmonėm kažkokį dvasinį peną. Kam to reikia ir ką tai duoda?“ – klausė J. Pupkienė.
Kultūros tarybos narys, laikinai einantis tarybos pirmininko pareigas, Vytautas Balčiūnas prisipažino, kad Anykščių rajone šiuo metu nematantis jokios kultūros strategijos.
„Nėra internete paskelbta jokio dokumento, kuris apibrėžtų Anykščių kultūros strategiją. Man atrodo, kad nėra vizijos, kur Anykščiai krypsta kultūros srityje. Vyriausybės yra paskelbta Lietuvos kultūros politikos strategija „Kultūra 2030“ ir kiekvienos savivaldybės yra prašoma turėti pagrindinius siekius, idėjas, kurios sugula į strateginį planą ir tada „du krantai“ būtų aiškūs“, – sakė V. Balčiūnas.
Pasigedęs kultūros strategijos, kultūrologas V. Balčiūnas posėdžio metu net suabejojo, kaip Anykščiai gali siekti tapti UNESCO literatūrinių miestų tinklo nare, jei rajone nėra tarptautinės literatūrinės veiklos.
„Tai neįmanomas dalykas. Pirmiausia reikia intensyvių ryšių literatūros srityje – reikia dirbti su rašytojais, organizuoti forumus, skaitymus, nes demagogijai yra alergiški visi ekspertai. J. Pupkienė pajudino pačią esmę – kokia mūsų vizija, kokia mūsų strategija, kaip tai daroma, kuriant Anykščiuose kurortą“, – kalbėjo V. Balčiūnas.
Kultūrologas V. Balčiūnas Kultūros tarybos posėdyje kreipėsi į Anykščių rajono savivaldybės Kultūros, turizmo ir komunikacijos skyriaus vedėją Kristiną Jakubauskaitę-Veršelienę ir jos teiravosi, ar ji turinti sukūrusi kokią nors darbo grupę, kuri aiškintųsi, kaip susilieja rajono kultūrinių įstaigų vizijos.
Kultūros, turizmo ir komunikacijos skyriaus vedėja K. Jakubauskaitė-Veršelienė aiškino, kad kultūros srityje vadovaujamasi strateginiu 2019–2025 metų savivaldybės plėtros planu. Kultūros tarybos nariams ji ėmė pristatyti, kas šiame plane yra numatyta, citavo, kad dokumente yra numatytos ir „sveikatos per meno terapiją“ veiklos.
Kultūrologas V. Balčiūnas aiškino, kad kultūros politikos kaitos gairėse yra apibrėžta, jog visas menas gali būti naudojamas terapijai ir jokia veikla niekaip negali būti ribojama.
„Aš matau, kad tikslo meną susieti su terapija Anykščių rajono savivaldybė neturi. Šiuo metu tai yra iš apačios kylanti iniciatyva. Meno terapiją siūlau fiksuoti prie probleminių klausimų, kuriant naują rajono kultūros strategiją“, – pasiūlė V. Balčiūnas.
Naujos kultūros strategijos pamatus kurti V. Balčiūnas ragino nedelsiant, per artimiausias dvi savaites, ir tą siūlė daryti Kultūros, turizmo ir komunikacijos skyriaus vedėjai K. Jakubauskaitei-Veršelienei, tačiau vedėja, sulaukusi tokio pasiūlymo, prašė nenustatinėti jai terminų, nes ji esą užsiėmusi kitais darbais.
„Labai prašyčiau man nenustatinėti terminų, nes aš žinau mano darbo krūvį dabar. Aš tiesiog žinau savo užduotis. Reikia laiką valdyti“, – naujai pavedamos užduoties atsisakė K. Jakubauskaitė-Veršelienė.
Anykščių rajono meras S. Obelevičius svarstė, kad kultūros strategija galėtų gimti ir Kultūros tarybos narių galvose.
„Kultūros tarybos narė Gražina Šmigelskienė teisingai yra sakiusi, kad Kultūros tarybos funkcija neturėtų būti tik paskirstyti varganus pinigus kultūros projektams. O štai jei Kultūros taryba bent jau inicijuotų strategijos ruošimą, tai ji padarytų darbą. Taryba ir yra tam sukurta. Jeigu atsiras gairės, tada meras jau galės sudaryti kažkokią darbo grupę ar pirkti kažkokią paslaugą“, – kalbėjo meras S. Obelevičius.
Kultūros taryba nusprendė kurti Anykščių kultūros ir meno plėtros gaires iki 2030 metų, pasiremdama nacionaline strategija „Kultūra 2030“.
Priminsime, kad nemažai įstaigų, kurios sukėlė susirūpinimą Kultūros tarybos narei J. Pupkienei, reziduoja už 2,5 mln. įrengtame Anykščiuose esančiame Tilto gatvės komplekse.
Pernai iš Anykščių rajono savivaldybės biudžeto viešosios įstaigos „Sielos sala“ projektui „Šamaniško būgno apjungti. Genties šokis“ skirti 780 Eur. Tam, kad šias lėšas įstaigai galima skirti, pritarė pati Kultūros taryba.
Tilto gatvės komplekse įsikūrusios viešosios įstaigos „Širdžių metas projektui „Įmonės veiklos ir kūrybinio proceso integracija į Klasterio veiklą“ iš rajono biudžeto buvo skirti 3 tūkst. Eur. Kuomet „Anykšta“ ėmėsi domėtis, kam ši viešoji įstaiga naudos mokesčių mokėtojų pinigus, jos direktorė Giedrė Leitonė vengė įvardyti, su kokia komanda įgyvendins Anykščių rajono savivaldybės remiamą bendruomeninių iniciatyvų projektą, o žurnalisto klausimus apie savivaldybės paramos panaudojimą prilygino provokacijai.
Beje, kultūrologas V. Balčiūnas Kultūros tarybos posėdyje pateikė pavyzdį, kaip nevyriausybinės organizacijos vis aktyviau ir grubiau kesinasi į mokesčių mokėtojų pinigus.
„Tą parodė mūsų teatro istorija. Kaip tranų prisikūrė daug privačių teatrų. Lietuvos nacionalinės filharmonijos generalinė direktorė Rūta Prusevičienė neseniai išryškino vieną tendenciją ir sakė: „Ministerijoje visi pokalbiai yra dviem klausimais. Pirma, duokit pinigų, o antra – atiduokite visus pinigus“, – juokavo V. Balčiūnas.

Ši tema aktuali labai Lietuvoj dabar ne tik Anykščiuos.Žmonės tapo labai pažeidžiami dėl daugelio priežaščių, ypač korona dasidėjo.Bet prie ko čia kalbama apie kultūrą tai nedaeina.
Šamanus ir panašius į juos .Norit ,eikit į laukus ir burkit ,bet neleiskit prie biudžeto pinigų !
Tipo… viskas, kas nelietuviška, reprezentuoja Anykščius? Na čia dabar kas per rokunda?…
Viskas, kas nieko gero neduoda rajono žmonėms, kelia abejotinus reikalingo užimtumo veiksnius, yra labai diskutuotinas klausimas ir labai reikalingas.O žmonės gali patys, manyčiau daryti, ką tik nori:švilpauti būgninti, rengti transo vakarėlius, melstis žemei, ąžuolams, aukoti gyvūnus, juk tai buvo, yra ir bus. Ir nemanau, kad kas draudžia.Bet ar tai yra labai kultūriškai svarbu Anykščiams ir „naujoviško” žmonėms, reikia viešos nuomonės gyventojų.
Sakoma ir žinoma, kad kultūringas yra tas, kas apsišvietęs, išsiauklėjęs, išprusęs.
Kultūra yra tyli, o ne išrėkiama ar išmušama bugnais.
Kultūros mieste ieškoma talentų, jie gerbiami, bet ne niekinami.
Estetiniai jausmai ugdomi, o ne žudomi.
Vertinamas šviežumas, elegancija, žmogiškumas, gebėjimas kurti pridėtinę vertę…
Kas dar įdomu, kad Anykščiuose tai galima, yra net tam žmonių. Jų nėra daug, bet juos pravartu pastebėti, pasistengti surasti… Nes galbūt tai svarbu.
Aukšto lygio kultūrą pasiekti sunku, bet gal bent pabandyti reikia.
Jei skamba vargonai, choras tai tada KULTŪRA RĖKIANTI IR GARSI? Ilga laika Ukmergėje vyksta perkusijų festivalis, ar tai blogai? ar tai ne kultūra?
Įsiskaityk straipsnį, perkusija tu, kalba žmonės apie tai, kas Anykščiams svarbu.Aišku, kad įvairi muzika yra kultūra, kas sako, kad ne.
Gal Hario poteriu filmų prižiūrėjote ,kas sąžynė grauže ,kad ne Jūs meras.Kokie šamanai dar .Pavasaris dabar.Džiaukitės
Anykščiams ne tik būgnų reikia, kad smegenis atkrėstų;) ..Gero Viesulo 🙂 reiktų….
Pritariu, penki balai, bent prajuokinot, matosi naujam Merui teks gerokai padirbėti…
Ar kas nors savibledoje ką nors suvokia? Taip jau 12 metų .
Statnistai puola
Pamatau sito sudziaus foto ,ir ainu meet
Nusimeskime kaukes
PONAI !!!Yra klasikineje psichoterapijoje tam tikra metodika, vadinama trancedentine terapija……
Jos skirtumas nuo kitu metodiku, jei tradiciskai guldome asmenybe ant „Freudiskos kushetes” ir bandome kapstytis po jos pasamones gilumas… Isveversdami lauk i isore susikaupusias siuksles kurios zmogui trukdo gyventi..
Tracedentine terapija orientuota nei i vidu, o i kazka. I isore.Tranco busena. Ji veiksminga kai su psichologine trauma viskas aisku, nera ka analizuoti. Bet pakeisti situacijos negalime. Dazniausiai tai susije su artimu zmoniu netektimis, skirybu traumomis. Kame reikia isgyventi laiko. Tokiais atvejais
kaip antidepresantai nelbogai padeda tracedentine terapija. Ju gali buti begales.. Tame tarpe meno terapija..
Visa esme trancedentine terapija neturetu tapti piliule nuo visu bedu. Nes tokiu atveju asmenybe ne sprendzia vidines problemas, o pabega nuo ju, panasiai kaip vartojant narkotiners medziagas.
Ir asmenybe tampra priklausoma nuo trancedentiniu busenu „guru”. Ir kaip visoms priklausomybes atsiranda tolerancijos efektas, kai atrodytu normaliai busenai palaikyti, jau tampa butina „trancine piliule”. Todel trancedentinemis metodikomis daznai manipuliuoja, tiek psichologai, tiek ivairiu kulturu praktikai, tiek religiju atstovai..
Shamanizmas ir turejo atgarsi mokslinejeje terapijoje… Nuo elementarios trancedentinis busenos jis skirtusi, kai sujungiame pasamones isgyvenimus kuriu kasdienybeje kaip ir nejauciame, su trancedentine busena. Tai yra is pradziu vizualizacijos sukeltos pasekmes tarsi nemalonia forma pasiekia samoninga asmebybes as, o issivalius patiria transine palaima, neribota kosmine meiles ir gerio forma. Relios shamaniskos kulturos visada buvo lidimos ne vien tranciniu apeigu, garsu, smilkalu bet ir naudojamos psichotropines medziagos. Si kultura pagrinde atejus is pietu Amerikos ir kai kurios turi kriksioniska pavidala. Pvz Brazilijoje.
Moksliskai labiausiai buvo nagrinejamas haliucinogenas psilocibinas ir jo poveikis terapijai. Liaudiskai vadinami grybai..
Taigi kaip matome nera viskas taip paprasta. Todel jei vien turime garsu, judesiu ir aplinkos terapija.
Ji greiciausiai bus tik trancedentinio tipo. Todel vis tiek reiktu aiskiai suvokti, kodel ir kokiu tikslu vartojame. Nes kiekviena terapija gali tapti ir vaistas ir nuodas.
Aik savo Nyksciai.lt ir rašinėk ten savo niekam nesuprantamus pamokslus debyle !
Kas ant kito šitaip sako, tas ant savęs pasisako… Gal painiai, kartais kiek padrikai, perdėm išplėstai rašo Kvazimodas, bet verta įsiskaityti ir pasistengti suvokti ką jis rašo,- teisingų ir prasmingų pastebėjimų bei racionalių minčių jo pasisakymuose tikrai rasite. Ir ne iš piršto laužtų,- daugumai toli iki jo išprusimo ( buitiškai tariant – apsiskaitymo ) lygmens.
Ačiū
Kai transcedendentines terapijos metodus komerciniais tikslais ima taikyti neaiškios profesinės kvalifikacijos ar neturintys reikiamos patirties ,, terapistai,, jų klientams iki psichiatrinės ligoninės gali būti kelias jau ne be toks tolimas…
Nusimeskime kaukes
PONAI !!!Nuejus i baznycia, mes gauname moksline prasme,pati tikriausia trancedentini terapijos sensa.
Garsu, smilkalu, vizualizacijos… Tik nevadiname tai terapija, o pamaldomis. Ir protas nuo to nenuvaziuoja daugeliui. O fanatizmu galima psichikos sutrikimus sukelti bet kokiomis manipuliacijomis. Ar terapija, ar religininis fanatizmas, ar tiesiog zmoniu kasdieniniais santykiais.
Galima bandyti teigti, kad tam tikros kulturines apeigos ir tradicijos prisitaikiusios prie tautinio genomo, genetikos.
________________________________________________________________________
Ar psichika pradejus gyventi iliuziniame pasauli, galima patikrinti atrodytu gana primityviai.
Kaip narkomanams. Paprastai trancedentines busnos is kuriu asmenybe nebeissikapsto, sukelia Vegetatyvines ir somatines nervu sistemos disharmonija. Tai yra nuo intensyvios tranco busenos i kazka, somatines nervu sistemos funkciju dali, perima vegetatyvine n. sistema.
Pvz zmonems kurie perdozuoja joga ir meditacija, pasidaro sudetinga uzsimerkus pataikyti pirstu i nosies gala.
Islaikyti pusiausvyra uzsimerkus kai pedos tiesioje linijoje, kaip ant siauros lentos o rankos i salis.
Pakutenus pamaigius pilvo istrizinius raumenis, susirieciama ne per pilva, o keliama koja. ….
Tai kad bažnyčioje nesuprantu ką ten kalba , daug metų gal kažkas su garsu blogai, bet niekam nerūpi…
Tai ką, reikia rinktis, kur priimti dvasios terapiją šamaniskais ar rytietiškos tradicijos metodais, ar Vakarų civilizacijos principais gyvenančioje tradicinėje krikščioniškoje bažnyčioje. Manau kiekvienas laisvas apsispręsti, ar melstis, ar medituoti…
Aik tu kaip gerai Kvazimodas užlaužė apie „kušetes”, „grybus ir guru”. Į dešimtuką, bravo.
Kulturos srityje daug pasieke yra vairuotojai ,sustoje praleidzia senjorus kurie eina per gatve ne tam skirta vieta , pamojuoja ranka palinkedami saugios keliones .
Nebėra Vytauto ir tikra provincija darosi miestelis visokiais pagaliais apkaišytas. Invaziniais medžiais apsodintas.
Sunerimo viena persona dėl galimai suirusios anksčiau buvusios neoficialios sistemos SAVI-SAVIEMS, kurią propagavo kaikurios galvos.
Visa kultūra Anykščiuose tik senjorams skirta,kuri nė kiek nedomina jaunesnių ar vidutinio amžiaus žmonių…Anykščiai labai siaurai žiūri į kultūrą aplamai. Nėra lankstumo, nėra traukos…
Kokie čia senjorai, pensininkai.. Kodėl nukreipta tik jiems.. Keistas komentaras
eilinis faktas parodo buvusio mero ir jo komandos nesugebejima vadovauti
Pritariu. Todėl ir žmonės rinkosi. Gaila, kad į tarybą sulindo tie patys tarybos nariai pagal partijų sąrašus. Atlyginimus prieš tai tarybos nariams pasikėlė.
Nėra ir ką kometuoti. Išvaziavo Balčiūnas iš Anykščių ir prapuolė kultūros reikalai.Kiek jis dar aukos save.