2015-05-17 buvo išsiųsta rajono merui, visiems tarybos nariams (išskyrus A.Anankai), administracijos direktorei, jos pavaduotojui.
Tikėjausi, kad bus pravestas patikrinimas, bus išsiaiškinta, kodėl pažeidinėjami įstatymai, kodėl sukčiaujama. Tyla rodo, kad dabartinė rajono valdžia ir Taryba pro pirštus žiūri į savo įkurtų įmonių galimai nusikalstamą veiką. Kokia ateitis laukia namų administravimo Anykščių rajone?
Anykščiuose daugiabučius administruoja UAB „Anykščių komunalinis ūkis“. Tą teisę suteikė Aplinkos ministerija savivaldybei paprašius.
Vietos savivaldos įstatymo 17 str. 21 p. savivaldybės institucijos nustato kainas ir tarifus už savivaldybės kontroliuojamos įmonės teikiamas paslaugas. Iki šiol dar nenustatyta, kokius darbus turi atlikti.
Remiantis CK 4.84 str. 2 d. savivaldybės meras 1995-03-01 administruoti daugiabučius paskyrė UAB „Anykščių komunaliniam ūkiui“.
J. Biliūno g. 18 daugiabutis yra penkių aukštų, 45 butų, bendras plotas – 1 909,16 m² .Visų daugiabučių administruojamas plotas tuo metu buvo 151745,23 m².Prisijungus kaimo vietovėms, jis padidėjo. Įkainiai buvo 0,12 Lt./m². Už tuos pinigus dar buvo įdarbintos laiptinių valytojos.
Reikalai pasikeitė meru tapus A.Gervinskui. Išlaikyti valytojas buvo per brangu, jas atleido.
Nuo 2003-05-05 įkainius padidino tris kartus, po 0,368 Lt. už m², bet nebuvo papildytas darbų sąrašas. J. Biliūno 18 sumokėdavome per metus 8430,85 Lt. Mokėjome 17 mėn.
Nuo 2004-10-01 pakeitė – administravimui – 0,103 Lt., remontui – 0,257 Lt. ( 0,36 Lt/ m²) Per metus sumokėdavome 8247,57 Lt. Mokėjome 51 mėn. Apvalino skaičius savo naudai.
Nuo 2009-01-29 administravimui – 0,11 Lt už m² remontui – 0,26 Lt./m² ( 0,37 Lt/ m² ). Per metus mokėjome 8476,67 Lt. Mokėjome 23 mėn.
Nuo 2011m sausio 1 d. administravimui 0,11 ir remontui – 0,27 Lt./m² ( 0,38 Lt/ m²). Per metus mokėjome 8705,77 Lt. Mokėjome 48 mėn.
Nuo 2013 m. – 0,8 administravimui 0,1501 m², remontui 0,2301 Lt./m².
Nuo 2015 m. sausio 1 d. administravimui 0,0399 €, remontui 0,07 €
Įkainiai didėja, bet nepavyko surasti kokiu dokumentu įkainiai didinami, kas juos didina, kokius darbus name privalo atlikti. Aptarnaujamas plotas 151745,28 m². Paskaičiuokime, kiek gyventojai per tą laikotarpį sumokėjo:
151745,28 x 0,368 yra 55.842,26 x 17 mėn. yra 949.318,47 Lt.
151745,28 x 0,36 yra 54.628,30 x 51 mėn. yra 2.786.043,34 Lt.
151745,28 x 0,37 yra 5.6145,75 x 23 mėn. yra 1.291.351,91 Lt.
Padidino. Tada mokėjome tiek: 151745,28 x 0,38 yra 57.663,21 x 48 mėn. yra 2.767.833,00 Lt
Per 11 metų 8 mėn.( 140 mėn.) sumokėjome 7. 794.546,72 Lt.
2015 -01-04 mėn. 0,1099 € x 151745,28 yra 16.676,81 € x 4 mėn. yra 66707,23 € ( 230.326,71 Lt.)
Iki 2015-05-01 už administravimą sumokėjome 8 milijonus 024.873,43 Lt.( 2.324.163,99 € )
Atliktiems darbams suskaičiuoti pakaks vienos rankos pirštų. 2015 m. suremontavo prie namo suoliuką – 419,85 Lt. ( Už tiek Lt pirko medienos), vėliavos iškėlimas 62,52 Lt.
2011 m. darbai – varveklių ir ledo valymas nuo stogo 127,38 Lt., rūsio durų dažymas ir remontas – 487,53 Lt. Vėliavos kėlimas – 138,02 Lt.
2012 m. balandžio mėn. suoliuko prie antros laiptinės pagaminimas, pastatymas – 268,95 Lt.
2012 m. liepos mėn. suoliuko remontas – 269,56 Lt.
2014 m. mėnuo nenurodytas. Suoliuko prie namo remontas 419,85 Lt ir t.t.
Daugiabučių administratorius K.Šapoka turėtų vadovautis savivaldybės įsakymu, bet juo nesivadovauja.
Anykščių rajono savivaldybės administracijos direktorius Vilius Juodelis 2010-05-10 parašė įsakymą Nr. AĮ -267, kuriame patvirtino butų ir kitų patalpų savininkų bendrosios nuosavybės administravimo nuostatus ir išdėstė juos nauja redakcija.
Jame rašoma:
7.Administratorius privalo:
*7.1 pasibaigus kalendoriniams metams ne vėliau kaip per 3 mėnesius pateikti patalpų savininkams savo veiklos, susijusios su administruojamu namu, praėjusių metų ataskaitą… Kartu su ataskaitą pateikiami kitų metų darbų planai, NURODOMI KONKRETŪS DARBAI, planuojamas lėšų poreikis ir jų šaltiniai…*
7.3. atliekant namo bendrojo naudojimo objektų atnaujinimo darbus, ne vėliau, kaip prieš 3 dienas iki jų pradžios pranešti patalpų savininkams apie planuojamus atlikti konkrečius darbus, jų apimtį, kainas, atlikimo terminus, darbų rangovus. Informaciją skelbti skelbimų lentoje ar administratoriaus interneto tinklapyje, jeigu jis tokį turi.
Įsakyme pasakyta: „Kartu su ataskaitą pateikiami kitų metų darbų planai, nurodomi konkretūs darbai, planuojamas lėšų poreikis ir jų šaltiniai“.
Nei apie darbų planus, konkrečius darbus, kainas atlikimo terminus, nebuvo skelbta nė karto. Viskas tvarkinga, nieko remontuoti nereikia.
Buvo kreiptasi į komunalinį ūkį sužinoti darbuotojų pavardes. Gavau atsakymą: „Jūsų prašomo darbuotojų vardinio sąrašo neteikiame, kadangi tai yra privati arba konfidenciali informacija“.
Vietos savivaldos įstatyme taip pat numatyti ir tam tikri įgaliojimai vykdyti kontrolės funkciją, pvz. įstatymo 17 str.42 p. numatyta, kad savivaldybės Taryba gali priimti sprendimą atlikti savivaldybės įstaigų tam tikros veiklos nepriklausomą auditą.
Kasmet buvo kreipiamasi į savivaldybę dėl netinkamo surinktų įmokų panaudojimo.
2009-09-30 gavau atsakymą iš Anykščių rajono savivaldybės administracijos po to, kai buvo atliktas Vidaus auditas UAB „Anykščių komunaliniame ūkyje“ dėl daugiabučių namų administravimo ir eksploatavimo. „Nėra atskiros sąskaitos, o pinigai maišomi su visais už paslaugas gaunamus pinigus. Nėra buhalterio, kuris tvarkytų gaunamas įmokas. Sukauptų pinigų komunalininkų sąskaitoje nėra, nes metų gale juos reikėtų rodyti kaip pelną, nuo kurio reikėtų mokėti 25 proc. mokesčių. Reikėtų išaiškinti, kieno kišenėse nusėda namo eksploatavimui skirti pinigai, žinoma, jei tai įmanoma“.
Toliau rašoma: „Daugiabučių namų eksploatavimui (priežiūrai) skirtos lėšos panaudojamos neefektyviai. Santechniko budėjimo valanda kainuoja 25,61 Lt. Per parą budėtojui sumokama 614,64 Lt. Vieno santechniko išlaikymas kainuoja apie 31 000 Lt (Santechnikų yra 3). Pagal audito duomenis, elektrikų budėjimas 2008 m. kainavo 17310 Lt., … kadangi šiose sąskaitose yra ir Bendrovės uždirbtos lėšos, tai atskirti jas nėra galimybės… Tikrąją padėtį būtų galima nustatyti, jei eksploatavimo lėšos būtų laikomos atskiroje banko sąskaitoje“. Raštą parašė auditą atlikęs E. Cimbalistas, pasirašė Anykščių administracijos direktorius Vilius Juodelis.
2010-03-20 Anykščių rajono savivaldybės Kontrolės ir audito tarnyba dėl namo administravimui mokėtų lėšų panaudojimą rašė. UAB „Anykščių komunalinis ūkis“ atliktų darbų perdavimo-priėmimo aktai nepildomi. Atliktų darbų aktų suvestinėse darbai užfiksuoti nenurodant atliktų darbų dienos. Atsiranda atliktų darbų ir lėšų panaudojimo rizika. Realiai, ar tikrai buvo atlikti darbai, gali nustatyti tik teisėtvarkos organai. Dėl informacijos apie lėšų panaudojimą ir atliktus darbus J.Biliūno g.18 daugiabutyje kreiptis į namo išrinktą atstovą. J.Biliūno g. 18 daugiabučio atsakingas už pinigų panaudojimą yra policijos darbuotojas R.Versinskas.
Kiekvieną mėnesį gauname pranešimą, kiek reikia mokėti už paslaugas. Jame yra grafa REMONTO DARBAI. Perverčiau 12 metų pranešimus, bet nei vieno remonto darbo J.Biliūno 18 nebuvo atlikta. Metų pabaigoje gauname ataskaitą apie iš kažkur atsiradusius darbus. Nuo 2015-04 pranešime remonto darbai dingo.
Daugiabučių vėliavos yra laikomos J. Biliūno 22 daugiabučio rūsyje po laiptais, sumestos ant grindų. Vienų kotai standartiniai, kitos pririštos tiesiog prie pagalių. Kaip atrodo pačios vėliavos? Tik kelios naujesnės, nors vėliavų pirkimui kasmet gyventojams atskaito nuo 60 iki 100 Lt. Tame pat rūsyje gatvių valytojos laiko šluotas, purvinus kibirus. Į klausimą, kodėl taip nepagarbiai laikomos valstybinės vėliavos, vienas valdininkas atsakė: „Kas ta vėliava, trijų spalvų skudurėlis ir tiek. Ot, rado problemą“.
Parašiau pareiškimą policijai, nes įtariau, kad netinkamai naudojamos lėšos. Tyrėjas tris kartus lankėsi komunaliniame ūkyje, bet taip ir nesurado nei vieno, kuris būtų prisipažinęs, kad administruoja daugiabučius. Tiesa vienas prisipažino, kad buvo pasiųstas įstiklinti lango, bet apie daugiabučių administravimą nieko nežino.
Man pačiai teko bendrauti su komunalininkais. Direktorius pasakė: „Aš su tavimi nekalbu“. Nuvykus pas vyr. buhalterę pasiteiravau, kokius darbus name galima atlikti už sumokėtas įmokas, nesuprato, ko aš noriu. Ji apie daugiabučių administravimą nieko nežino, patarė paklausinėti kitų, gal jie ką žino.
2013 m. Anykščių rajono savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos kontrolierė Bronislava Šostuchienė, patikrinusi daugiabučių namų administravimą, rašė: „Gyventojų mokamos administravimo įmokos po 0,11 Lt ( su PVM) už 1m² yra naudojamos aptarnavimo personalo darbo užmokesčiui ir socialiniam draudimui, ilgalaikio turto nusidėvėjimo (amortizacijos), butų ūkio padalinio patalpų išlaikymo, draudimo su tipine veikla susijusiems mokesčiams (PVM, nekilnojamo turto, žemės mokesčio ir kita), bendraūkinio personalo, bendraūkinių patalpų išlaikymui.
Gyventojų mokamos eksploatavimo įmokos yra naudojamos namo bendrojo naudojimo objektų naudojimo ir priežiūros privalomųjų reikalavimų įgyvendinimui bei nuolatinei priežiūrai, siekiant išsaugoti ir išlaikyti gyvenamojo namo konstrukcijų ir inžinierinių sistemų savybes, atitinkančias esminius statinio reikalavimus“.
Konkrečiai pasakyti, kas dirba, kiek ir už ką reikia mokėti, negalėjo. Aptarnaujamas plotas 151745,28 m². Mokant po 0,36 Lt./m² per mėnesį visi daugiabučiai sumoka 54628,30 Lt, mokant po 0,37 Lt/m² 56145,75 Lt (prisidėjo 1 centas, o suma per mėnesį padidėjo 1517,45 Lt, per metus 18209,44 Lt). Išsiprašius dar vieną centą, mokant po 0,38 Lt /m² per mėnesį gaunasi 57663,21 Lt. dar papildomi 1517,45 Lt per mėnesį, 18209,44 Lt per metus. Niekur neradau darbų sąrašo, gal todėl, kad jo nėra.
Iš B. Šostuchienės patikrinimo supratau, kad Šapoka Šapokai nuomoja patalpas, moka kažkokius mistinius mokesčius, ir t.t.
Vilniuje daugiabutį administruojanti „Šilėja“ apie visus atliekamus darbus skelbia namo skelbimų lentoje. Kas dirbo, ką dirbo, kiek darbas kainavo, telefono numeris pasiteirauti, kam neaišku. Pakeitė laiptinės langus. Panaudojo įmokas, kiek trūko pinigų, paskaičiavo proporcingai pagal plotą ir išdalijo mokėjimą per 3 mėn. Apie tokį darbo organizavimą anykštėnams tik pasvajoti.
Siūlau:
1. Jei tikimasi sukčius perauklėti ir iš jų padaryti gerus darbuotojus, būtų klaida.
2. Mokame įmokas mistinei organizacijai – daugiabučių administravimas – kurios tikrumoje nėra.
3. Keisti UAB „Anykščių komunalinis ūkis“ įstatus, pervadinti kitu vardu, pvz., „Anykščių paslaugos“. Dabar sukurtas darinys tinka tik vogimui. Patikrinti gali tik jų pačių samdyta firma. Net darbuotojų pavardės slaptos. Darbai rašomi fiktyviai. Policija negali apklausti darbuotojų, nes jų nėra.
4. Pasiūlyti gyventojams patiems išsikelti vėliavas, jas laikyti pas gyventojus.
5. Įkurti daugiabučiams administruoti įmonę, surašyti, kokius darbus jie privalo atlikti. Sumažinti įmokas iki 0,10 Lt/kv. m. Prižiūri namo konstrukcijas. Administravimo plotas mieste 141745,23 m² x 0, 10 Lt. Per mėnesį būtų sumokėta 14174, 56 Lt. Galima išlaikyti 7 darbuotojus, mokant po 586 € . Už name atliktą darbą mokėti tik tada, kai jis atliktas. Moka už administravimą ir kaimo daugiabučiai, todėl pinigų tikrumoje būtų daugiau.
Šiandien kiekvieną mėnesį, mokant po 0,38 Lt /m² per mėnesį komunalininkai praturtėja 57663,21 Lt ( 16700,42 €)