
Anykščių siaurojo geležinkelio tilto per Šventąją statybas menantis, dešimtąją dešimtį įpusėjęs anykštėnas Klemensas Bagdonas, paskambinęs į ,,Anykštos“ redakciją, pasiūlė žurnalistams atkreipti dėmesį į tai, kokia šio unikalaus inžinerinio statinio būklė.
Anykštėnas stebėjosi, jog mūsų mieste įgyvendinami nauji projektai, tiesiami takai, o istorinis tiltas paliktas griūti.
Tikisi gauti finansavimą
Apie VšĮ ,,Aukšatitijos siaurasis geležinkelis“ priklausančio tilto gelbėjimą kalbėjomės su šios įstaigos direktoriumi Mindaugu Jucevičiumi. Pasirodo, kad kaip tik šiuo metu Lietuvos kultūros paveldo departamentui teikiamas tilto tvarkymo projektas, kurio vertė apie 0,5 mln. eurų. Direktorius tikisi, jog finansavimas bus skirtas ir istorinio tilto vaizdas nebepiktins anykštėnų.
VšĮ ,,Aukšatitijos siaurasis geležinkelis“ yra parengęs ir brangesnį, milijono eurų vertės projektą. Jis apima ir geležinkelio tilto pritaikymą pėstiesiams. Tačiau Lietuvos kultūros paveldo departamentas šios projekto dalies neketina finansuoti, todėl teikiamas supaprastintas projektas.
Paklaustas, ar siaurojo geležinkelio tiltas yra saugus, M.Jucevičius sakė, kad 2011 metais buvo atlikta jo ekspertizė, kuria remiantis leidžiama tiltu važiuoti traukiniams. Traukinukai tiltą įveikia judėdami vos 5 km/h greičiu.
VšĮ ,,Aukšatitijos siaurasis geležinkelis“ direktorius M.Jucevičius kalbėjo, jog tarybiniais metais buvę siaurųjų geležinkelių šilumvežių, kurie be sąstato galėjo pasiekti ir 70 km/h greitį. Dabar eksplotuojami šilumvežiai gali įsibėgėti iki 45 km/h, tačiau dėl kliūčių ir posūkių jie važiuoja lėčiau. Pasak VšĮ ,,Aukšatitijos siaurasis geležinkelis“ direktoriaus, Šventosios tiltu, jei jis būtų ir idealios būklės, traukinukai vis tiek judėtų labai lėtai, nes iš abiejų tilto pusių yra kliūtis – vienoje pusėje geležinkelio stotis, kitoje – pervaža.
Tiltas statytas tarpukariu
Anykščių siaurojo geležinkelio ruožas buvo jungtis tarp plačiųjų Utenos ir Panevėžio traukinių vėžių. Siaurukas iš Panevežio pro Rubikius riedėjo iki Utenos. Juo buvo gabenami ir ypač sunkūs kroviniai – plytos, kvarcinis smėlis ir kiti kroviniai.
Pirmasis geležinkelio tiltas per Šventąją pastatytas XIX amžiaus pabaigoje, kai pradėta eksploatuoti geležinkelio linija. Dabartinis metalinių konstrukcijų tiltas pastatytas tarpukariu, 1937 metais.
VšĮ ,,Aukštaitijos siaurasis geležinkelis“ įkurta po to, kai 1999 metais nutrauktas reguliarus eismas siauruoju geležinkeliu ir jis atskirtas nuo valstybinės įmonės ,,Lietuvos geležinkeliai“.
Jau dvidešimt metų ,,Siaurukas“ naudojamas pramogoms – juo turistai važiuoja užsakomaisiais reisais. O šiltuoju metų laiku, savaitgaliais, traukinukas turi ir maršrutinius reisus Anykščiai-Rubikiai-Anykščiai. Eksploatuojamas 68 kilometrų ruožas Panevežys- Anykščiai- Rubikiai. Mūsiškis siaurojo geležinkelio ruožas ilgiausias eksploatuojamas tokio pobūdžio geležinkelių kelio ruožas Europoje.
Šiame ruože yra keli kelių metrų ilgio tilteliai bei viadukas per platųjį geležinkelį Panevėžio mieste. Taigi, tiltas per Šventąją Anykščiuose yra vienintelis išlikęs didelis siaurojo geležinkelio tiltas, per kurį dar važiuoja traukinukas.
Priimti nauji dalininkai
Nuo liepos mėnesio VšĮ ,,Aukštaitijos siaurasis geležinkelis“ po ilgo ,,tampymosi“ gavo du naujus dalininkus – Panevežio miesto ir Panevežio rajono savivaldybes. Tarp dalininkų liko ir ankstesnieji ,,Siauruko“ valdytojai – Lietuvos susisiekimo minsterija bei Anykščių rajono savivaldybė.
Būtent mūsų rajono savivaldybė prieš keletą metų vetavo naujų dalininkų priėmimą, bet pati nesiėmė iniciatyvos teikti rimtesnę finansinę paramą šiai įstaigai.
Iki šiol VšĮ ,,Aukštaitijos siaurasis geležinkelis“ gyvena iš Susisiekimo ministerijos ir pačios įstaigos uždirbtų lėšų. Tiesa, įstaigos direktorisu M.Jucevičius sakė, kad Anykščių rajono savivaldybė kone kasmet finansiškai prisideda prie konkrečių projektų.
VšĮ ,,Aukštaitijos siaurasis geležinkelis“ dirba apie 20 žmonių.