Užšaldyti ar nutraukti ekonominiai santykiai su Baltarusija šiai šaliai turėtų kur kas skaudesnį poveikį nei Lietuvai, kuriai įtaka taip pat būtų, bet trumpa ir ne visoms šakoms, remdamasis ekonomistais rašo portalas lrt.lt.
Taip jie reaguoja į kilusią įtampą po Baltarusijos sprendimo priverstinai nutupdyti į Vilnių skridusį keleivinį.
„Baltarusija su šiuo veiksmu pralošė labai daug, skirtingai nuo to, ką išlošė. Praradimai visų pirma – kelionės, jau yra sankcijos dėl skrydžių. Antras dalykas, pagrindinis, norint Baltarusiją prispausti, reikėtų peržiūrėti jos eksportą būtent naftos produktų“, – teigia Lietuvos verslo konfederacijos viceprezidentas, finansų analitikas Marius Dubnikovas.
„Šalis užsiima tuo, kad importuoja pigiai naftą ir, ją perdirbus, eksportuoja į vakarų Europą. Jeigu to atsisakytų, tas režimas tikrai patirtų bankrotą“, – sako jis.
Baltarusijai svarbus eksportas keliauja ir per Lietuvą, nes per kitur gabenti krovinius būtų brangu pačiai Baltarusijai. Bet, nelikus jų, praradimų pajustų ir dalis Lietuvos įmonių. Lietuva iš Baltarusijos vežasi ir dalį žaliavų – metalo, medienos.
„Tai reiškia, kad laikinai kažkokia nedidelė dalis mūsų įmonių gali tiesiog labai laikinai, tarkime, savaitę arba keletą savaičių, nepatenkinti viso eksporto užsakymų, kadangi reikės tiesiog kažkokių alternatyvių žaliavų tiekėjų. Kas dienos pabaigoje, aišku, reiškia brangesnes žaliavas“, – teigia ekonomistas Aleksandras Izgorodinas.
Statistikų duomenimis, Baltarusija Lietuvai yra 13 vietoje pagal importo ir 11 pagal eksporto rodiklius šalis. Lietuva per Baltarusiją į Rusiją veža Europoje pagamintas, čia perkrautas prekes.
Baltarusija sekmadienį priverstinai Minske nutupdė iš Atėnų į Vilnių skridusį Airijos oro bendrovės „Ryanair“ keleivinį lėktuvą.