Anykščių Antano Baranausko pagrindinės mokyklos pedagogų komanda dalyvauja programos Erasmus + KA1 veiksmo projekte „Mokinio atsiskleidimas per mokytojo meistriškumą“, skirtame mokytojų kvalifikacijos tobulinimui. Šį kartą mokytojos Renata Stražinskienė ir Dangira Nefienė dalyvavo mokymuose Karelijos Joensuu mieste Suomijoje.
Su lyderystės principais, problemomis, pavojais Suomijoje susipažinome su kolegomis iš Italijos, Latvijos, Graikijos, Prancūzijos, Portugalijos, Slovakijos, Lenkijos. Projekto vadovas patyręs vidurinės mokyklos direktorius Esa Raty puikiai vadovavo projekto veikloms, kurios buvo labai įvairios.
Įdomu buvo susipažinti su Suomijos švietimo sistema, nes suomių ugdymo rezultatai yra aukšti ne tik Europoje, bet ir pasaulyje. Suomių mokytojai yra visiškai atsakingi už savo darbą – jokios kontrolės iš aukštesnių institucijų nėra. Tiesa, kaip sakė direktorius, visos pamokos atviros – kolegos, tėvai gali ateiti ir stebėti pamoką. Suomijos vyriausybė nurodo kryptį, o konkrečius sprendimus priima vietinė valdžia. Reikalavimai ugdymo procesui vienodi visoje šalyje, todėl ir siektinas rezultatas vienodas. Mokytojus samdo savivaldybė, apmokėjimas etatinis. Mokytojo profesija gerbiama, prestižinė. Štai 2017 metais stojimo į pradinių klasių mokytojų specialybę konkursas buvo beveik 12 kandidatų į vieną vietą.
Lankėmės vidurinėje Joensuun Yhteiskoulun bei pradinėje Karhunmaaki mokyklose. Stebino ir žavėjo atsakingas požiūris į savo darbą – mokiniai, mokytojai, atrodo, net nekreipė dėmesio į mus, besidominčius jų veiklomis. Bendravome per pertraukas, po pamokų, nes pamoka – šventas dalykas. Suomijos mokytojai ir mokiniai turi puikias darbo sąlygas. Ko gero, viena iš sėkmingų rezultatų priežasčių – pasitikėjimas ir žinojimas, ką darai ir kodėl darai. Programos keičiamos kas 10 metų, išsiaiškinus pliusus ir minusus. Vaikai nuo mažų dienų skatinami būti atsakingi už savo gyvenimą – daug dalykų gali padaryti patys. Ikimokyklinukai išmoksta skaityti ir mokyklinio gyvenimo tvarkos. Vyresniųjų klasių mokiniai turi susirinkti nustatytą kreditų skaičių per trejus metus. Mokykla testus užsisako, už juos moka, gauna centralizuotai. Taip pamatuojamos mokinių žinios.
Manytume, kad tikrą lyderį motyvuoja profesiniai įgūdžiai, darbo prasmės supratimas, veiksmų laisvė ir suvokimas, kad esi savo mokyklos šeimininkas ir didžiuojiesi tuo, ką darai.
„Šis projektas finansuojamas remiant Europos Komisijai, „Erasmus+“ programos lėšomis, kurią Lietuvoje administruoja Švietimo mainų paramos fondas. Šis kūrinys atspindi tik autoriaus požiūrį, todėl Komisija negali būti laikoma atsakinga už bet kokį jame pateikiamos informacijos naudojimą.”