Vyriausybė prakalbo apie ketinimus nuo kitų metų apmokestinti automobilius. Nors teigiama, kad planai dar nėra konkretūs, bet svarstoma, kad mažiausias mokestis taršiais įvardijamiems automobiliams, išmetantiems 130 g/km CO2, galėtų būti 20 eurų per metus ir didėti proporcingai pagal taršos lygį. Nors mokestis įvardijamas kaip „taršių“ automobilių, bet, pagal pasirinktą 130 g/km CO2 išmetimų lygį, jį mokėti tektų už didžiąją dalį šalyje važinėjančių automobilių. Mokestis, pagal skelbtus planus, galiotų ne tik naujai įsigyjamiems po mokesčio įvedimo, bet ir iki jo įvedimo eksploatuojamiems automobiliams.
„Anykšta“ klausia – kaip vertinate automobilių mokesčio įvedimo reikalingumą? Ar jis sumažintų taršą? Ar mokestis paskatintų Jus atsisakyti automobilio arba įsigyti mažiau taršų, naujesnį automobilį?
Vytautas GRUZINSKAS,
įmonės savininkas:
– Pagalvokit, pavyzdžiui, koks pensininkas automobilį vairuoja tik vasarą, nuvažiuoja kelis šimtus kilometrų per metus. Kitas žmogus gal ir šimtą tūkstančių per metus nuvažiuoja, o mokės tiek pat, kiek ir tas pensininkas, nuvažiuojantis kelis šimtus kilometrų.
Ir dabar mokame didelius mokesčius už kurą. Nepaskysiu dabar tiksliai kiekio, bet ar ne 40 procentų kuro kainos sudaro mokesčiai. O įmonės dar papildomus mokesčius moka už taršą. Gal tada reikėtų nuimti tą dalį mokesčio nuo kuro, kurią mokame?
Automobilis – būtinybė. Jei staiga žmogus susirgo, kol atvažiuos greitoji medicininė pagalba, žmogus belaukdamas gali numirti. Būna tokių atvejų, kai turi pagalbą suteikti kuo greičiau, kai lemia kelios minutės. Todėl ne dėl malonumo daug kas turi automobilius, o ypač kaimuose. Dabar, rašoma, dar labiau sumažės autobusų maršrutų, tai kuo kaimo žmogus gali pasiekti miestą, darbą? Darbų kaimuose labai nedaug. O už kokius pinigus gali kaimo žmogus ar pensininkas įsigyti naują automobilį? Visi nori važinėti naujais automobiliais, aš pats su malonumu važinėčiau nauju automobiliu.
Dotacijos už įsigyjamus netaršius automobilius taip pat problemos neišspręs. Man atrodo, kad įstatymus kuriantys nelabai supranta situaciją. Vilniuje į darbą galima nuvažiuoti paspirtuku, o čia, ypač žiemą, kaip be automobilio atvažiuoti, o ypač jei gyveni ne mieste?
Sumokėjus mokestį tarša sumažės? Neverta to mokesčio įvedinėti. Dabartiniai nauji automobiliai išmeta mažiau teršalų, bet buvo rašyta, kad gamintojai buvo sukūrę apgaudinėjimo technologiją, kai tikrinami automobiliai išmesdavo mažiau teršalų nei iš tiesų. Todėl negali sakyti, kad nauji neteršia. Manau, ekologiniu mokesčiu norima tik surinkti daugiau mokesčių. Problemos jis neišspręs, o naujų pridarys.