Kiekvienas istorinės technikos gerbėjas žino – nenaudojama technika turi savybę gesti. Nors ir keistai skamba, rodos kas gali gesti transporte, kuriame niekas nenaudojama? Nei detalės dyla, nei mazgai dėvisi ir pan. Tačiau realija yra priešinga, ir istorinės technikos gerbėjai tą puikiai supranta. Neretai susidaro situacija kuomet su turimu istoriniu transportu nepavyksta sudalyvauti renginyje ištisus metus. Ne tiek iš blogos valios, kiek dėl kasdieninės rutinos. O jei istorinės technikos gerbėjas savo garažuose turi ne vieną ir ne dvi transporto priemones? Tuomet tenka susitaikyti su situacija, jog kažkuris transportas visgi bus labiau nuskriaustas. O neeksploatuojame transporte iš ties yra kam gesti, ir tai vyksta nepriklausomai nuo transporto savininko valios. Tai žiūrėk kuro pompos membrana nuo benzino „bado“ suskerdėjo, ir neatlieka savo funkcijos, tai tarpinė pradeda leisti skysčius, tai kuro žarna, padangos sutrūkinėja ir pan.
Iš patirties žinodami šias negandas, asociacijos „Retromobile“ nariai mažiausiai vieną kartą metuose renkasi į Anykščių istorinio transporto muziejų. Anykščių istorinio transporto muziejus – tai bendras asociacijos „Retromobile“ bei A.Baranausko ir A.Vienuolio-Žukausko memorialinio muziejaus projektas, vystomas nuo 2019 metų. Muziejuje demonstruojamas istorinis transportas, susijęs su Anykščių krašto istorija. Čia galima pamatyti automobilius, su kuriais važinėjo Anykščių aukštuomenė tarpukariu, transportą, kuris dalyvavo II pasaulinio karo veiksmuose, taip pat liūdnoje lietuvių tautos trėmimo istorijoje. Vyresnės kartos lankytojai čia išvys savo prisiminimus – Moskvich, VAZ, ZAZ bei GAZ automobilius, motociklus.
„Visos be išimties transporto priemonės, ar tai būtų liūdnos praeities, ar smagių akimirkų liudytojai, nusipelno istorinės pagarbos“ – teigia asociacijos „Retromobile“ vadovas Ramūnas Kardelis. „Visas transportas turi būti veikiantis ir tinkamai funkcionuojantis, kaip, kad jį sumąstė gamintojas, juk priešingu atveju mes iškraipytumėme transporto istoriją“. Taigi, siekiant, kad istorija nebūtų suklastota, asociacijos nariai ne tik ją restauruoja bet ir prižiūri, jog visi mazgai tinkamai funkcionuotų, kaip, kad buvo sumąstyta gamintojų…
Jau tradicija tampantis renginys „Motorų diena“, sutraukia anykštėnus bei Anykščių krašto svečius į istorinio transporto muziejų. Ne išimtis ir 2023 metų rugsėjo 30 dieną vykęs renginys. Nors ne visos iš 30 muziejuje eksponuojamų transporto priemonių varikliai buvo užvesti, tačiau tie, kurie buvo suplanuoti – užsivedė be vargo, ar tai būtų 1943 metų „Polutarka“, 1969 metų Moskvich 408, 1952 metų Citroen Traction Avant, ar motociklas IMZ M-72. Prie vieno transporto teko pasikrapštyti trumpiau, prie kito kiek ilgėliau, tačiau nei vienas nesiožiavo ir klusniai tarnavo. Pramiklinę variklius bei ratus, istorinis transportas nebus judinamas iki kito sezono. Žiemos metu istorinis transportas neeksploatuojamas dėl labai elementarios priežasties – druskos gatvėse, kurios yra pragaištingos istoriniam metalui.
Organizacijos „Retromobile“ nariai, pasisvečiavę savo namuose, pasirūpinę savo plieniniais draugais bei pasivaišinę A.Baranausko ir A.Vienuolio-Žukausko memorialinio muziejaus darbuotojų paruoštomis vaišėmis, patraukė namo, o tiksliau į garažus – ruošti naujų projektų naujam 2024 metų sezonui. Asociacijos nariai kiekvienais metais Transporto muziejuje pristato net kelias naujai restauruotas istorines transporto priemones, ne išimtis ir šie, jau nueinantys 2023‘ieji, kuomet muziejuje naujai eksponuojamas tarpukario ponų automobilis, mediniais ratais – Willys Overlant Whippet Touring 96A, pagamintas beveik prieš šimtmetį, 1929 metais.
2024 metais „Retromobile“ kolektyvas yra numatęs pateikti naujų eksponatų, susijusių su Anykščių krašto istorija, tačiau kol kas lai tai būna maža paslaptimi.
Labai gerai!
Liuks !