Vasario 23 dieną „Anykštoje“ Juozas Ratautas paskelbė sensacingą straipsnį „Valdžia negali kalbėti kurorto įgyvendinimo tema – sutikimo iš gyventojų ji negavo“.
Rašinys toks radikalus, kad jo praleisti tylomis neįmanoma, kaip neįmanoma nereaguoti į kurorto tema skelbiamas (daugiausia „Anykštos“ portalo anoniminiuose komentaruose) nuomones, kurios be argumentų ir išmanymo puola Anykščių kurorto kūrimą kaip didžiausią blogybę.
Trys „pušelės“ – regionis parkas, paminklosauga ir kurortas
Gerbdamas Juozo Ratauto darbus atgimimo metais ir pirmaisiais atkurtos valstybės metais (jie seniai galėjo būti įvertinti rajono Garbės piliečio apdovanojimu), visiškai negaliu sutikti su jo straipsnio svarbiausiu teiginiu, kad Anykščių rajono „valdžia negali kalbėti kurorto įgyvendinimo tema – sutikimo iš gyventojų ji negavo“ bei su daugeliu jo šį teiginį bandančių pagrįsti teiginių. Jie išvedami tiesiog iš teisiškai ir semantiškai klaidingos tezės.
Rašinyje išvardyti negatyvūs dalykai, kuriuos neva sukurs kurorto statusas, nors tie trukdžiai, ribojimai, kliuviniai kyla iš visai kito statuso institucinių normų – Anykščių regioninio parko gniaužtų ir paminklosauginės reglamentacijos. Jeigu būčiau rajono meras, cituočiau garsiojo ir ilgamečio Neringos mero Stasio Mikelio žodžius, kuriuos jis kartodavo sostinės aukštiems valdininkams ir savo bendruomenei: „Aš esu didžiausias Neringos nacionalinio parko priešas, nes rūpinuosi mane rinkusiais žmonėmis, jiems atstovauju, o ne pušynams ir kopoms“. Bet Anykščiuose regioninis parkas, įkurtas 1992 metais, o 2022 metais įtrauktas į Aukštaitijos regioninio parko direkciją, yra Anykščiuose kažkoks beveik šventas ir nekalčiausias dalykas, net atrodo, kad apie jį dauguma užmiršo. O būtent jo apsaugos režimo reglamentai, normos, tvarkos supančioja anykštėnus kartu su Anykščių senamiesčio urbanistinio draustinio (įkurtas 1998 metais) reglamentu, miesto paminklosauginės sąlygos yra dar vienas reglamentų paketas, kuris su Anykščių regioniniu parku yra vientisa draudimų, ribojimų ir nuobaudų už reikalavimų nesilaikymą sistema. Dėl šių reglamentų normų ir tvarkų anykštėnai negali įgyvendinti daugelio plėtros dalykų, kuriuos gali sau leisti ne parkų teritorijose esantys miestai (Anykščiai, kaip ir Neringa, yra Lietuvos miestai, kurie visa apimtimi (išskyrus mažą Anykščių šiaurės vakarinėje pramoninėje miesto dalyje esančią teritoriją) yra įtraukti į parko teritoriją ir reglamentuojami jų normomis). Būtent šios normos palaidojo daugelio merų turėtus lūkesčius sutelkti Anykščiuose pramonę, plėtoti gamybą.
Kultūrinis Anykščių genas, tariant Respublikos Prezidento žodžiais, ištartais vizito Anykščiuose metu, ir unikali gamta yra įteisintas Anykščių miesto ir jo apylinkių vertybinis pamatas. Tuo tarpu kurortinės teritorijos (jis pagal 2007 metų liepos 11 dienos Vyriausybės nutarimu Nr. 727 patvirtintas ribas apima tik 0,65 proc. nuo bendro rajono ploto) statusas nieko neuždraudžia, nesupančioja, nesukuria gyventojams jokių draudimų ir ribojimų, o priešingai – jo SPA atveria anykštėnams naujas darbo vietas, paslaugas, stiprina miesto gyvybingumą, turizmo bendrumą su kurorto galimybėmis, kurios visų pirma neša pačią didžiausią naudą patiems anykštėnams (kurortų plėtros konceptuose nurodoma kurorto statusą turinčiam miesto gaunama nauda turizmo ir ekonomikos, darbo vietų, infrastruktūros, regiono reklamos ir gyvenimo kokybės parametruose). Butų Anykščiuose ir sodybų rajone pirkimo vajus (nors kitur, net sostinėje, jis pradeda stagnuoti, o tuo tarpu Anykščiuose iš karto parduodami visi butai ir daugelis sodybų) rodo ne tik Anykščių patrauklumą, bet ir darbo iš namų labai geras tendencijas, apie ką girdžiu ir garsių menininkų, IT specialistų ir daugybės sričių profesionalų, kurie didžiąją darbo dalį dirba nuotoliu iš Anykštijos (gaila, kad Anykščiai netiria šių duomenų ir jais nesididžiuoja, kaip tą daro Birštono ir Druskininkų kurortai).
Nupiešdamas būsimojo kurorto kūrimo blogybes ir teigdamas, kad dabartinė rajono valdžia neturi teisės priimti dėl kurorto sprendimų, Juozas Ratautas pasiklydo tarp trijų „pušelių“ – regioninio parko, paminklosaugos ir kurorto, o ieškodamas kaltų, jis „nubaudė“ nekaltą kurorto „pušelę“. O juk yra priešingai – rajono valdžia turi ne tik įgaliojimus, bet ir įteisintus įpareigojimus ir įsipareigojimus, akivaizdžias prievoles dirbti kurorto kūrimo darbus. Pirmiausia už juos yra atsakingas pats rajono vadovas – meras Kęstutis Tubis, kuris savo pirmosios kadencijos metu 2018 metų gruodžio 20 dieną patvirtino Anykšių rajono savivaldybės 2019–2025 metų plėtros planą (2018 metų gruodžio 20 dienos sprendimas 1-TS-337), kuriame tai įtvirtinta kaip vienas iš keturių strateginių prioritetų: „Įgyvendinant Anykščių rajono savivaldybės strateginio 2019–2025 metų plėtros plano prioritetus, bus siekiama kultūrinio turizmo bei kurortinės plėtros rajone“. Šis prioritetas plane detalizuojamas konkrečiomis priemonėmis, taigi yra kasdienio darbo pirmaeilis rūpestis. Visos rajono taryboje esančios partijos, deklaruodamos rinkimų programose veiklos tęstinumą, remiasi būtent galiojančio strateginio veiklos plano dokumentu ir jo įgyvendinimo būtinybe. Tad, jei ką rajono valdžiai galima prikišti, tai ne įgaliojimų stoką, o kurorto kūrimo darbų vangumą, trypčiojimą vietoje, nes dar net neatnaujinta darbo grupė dėl kurorto kūrimo darbų koordinavimo.
Anykščių kurortas kuriamas ar atkuriamas?
Turimi istoriniai duomenys leidžia teigti, kad Anykščių rajono dabartinėje kurortinėje vietovėje kurortas nūnai ne tik kuriamas, o pirmiausia atkuriamas, nes Anykščiuose kurortas jau veikė prieš šimtmetį ir buvo įteisintas 1932 metais „Kurortų įstatyme“. Gausūs prieškario spaudos liudijimai apie Anykščių kurortą, jo gydomuosius pušynus, SPA paslaugas, apgyvendinimo vietas yra labai įdomi miesto ir rajono istorijos dalis, kuria verta didžiuotis kaip sėkmės istorija. Po aštuonerių metų Anykščių kurortas 2032 metais turėtų švęsti šimtmetį ir atgaivinti smetoninio kurorto atmintį konferencijomis, parodomis, leidiniais, skaitymais, instaliacijomis. Turimi spaudos liudijimai pateikia puikius kurorto naudingumo duomenis, kiek kurortas sulaukė lankytojų ir kiek iš jų gavo miesto paslaugų sektorius pajamų, kuo jis buvo patrauklus, savitas. Įdomu tai, kad A. Baranausko klėtelės lankymas iškeliamas kaip kurorto įžymybė numeris 1 ir teigiama, kad būti Anykščiuose ir nepamatyti poeto klėtelės yra tas pats, kaip būti Romoje ir nepamatyti Popiežiaus. Pasitinkant Anykščių kurorto šimtmetį, labai reikalingi prieškarinio kurorto vilų, kurios priimdavo poilsiautojus, tyrimai, kaip ir gyvybiškai reikalinga sovietmetį tęsta SPA paslaugų plėtojimo istorija.
Deja, to nėra, kaip nėra vientiso Anykščių miesto istorijos pasakojimo, jo pristatymo ekspozicijos, leidinių. Tad labai svarbu yra pilnavertiškai pristatyti dabarties Anykščių visuomenei ir tyrimus apie Anykščių kurortinės plėtros galimybes. Štai vienas vertingiausių tyrimų yra Lietuvos kurortų asociacijos 2015 metais užsakyta klimatologų parengta studija „Lietuvos kurortų klimatas“, kurioje labai svariai aptartas šalies kurortų ir kurortinių vietovių klimato sąlygos ir jų poveikis žmogaus savijautai. Anykščių duomenys, nepaliekantys vietos įtarimams dėl Anykščių klimato kokybės, rodo, kad Anykščių kurortas turi ypač gerus atkūrimo ir plėtros klimatinius duomenis. Juos reikia apmąstyti su visuomene, daryti susitikimus su mokslininkais (juoba, kad šią studiją su kolegomis rengė garsioji Audronė Galvonaitė). Ekspertų paskaitos, pokalbiai su jais, diskusijos yra gyvybiškai svarbi Anykščių kurorto atkūrimo darbo dalis. Juk mūsų valstybės pamatinis tikslas – gerai informuotos visuomenės kūrimas, atvirų duomenų politika. Kodėl tiek klaidingų teiginių apie Anykščių kurorto kūrimą, melagingų prielaidų, gąsdinimo dėl kurorto darbų? Todėl, kad visuomenė maitinama gandais, priešpriešomis, įtarimais, kurie liejasi apsurdiškais teiginiais. Šią žiemą dirbau su rankraščiais Birštone ir turėjau daug naudingų pokalbių, susitikimų. Nesutikau nei vieno, kuriam kurorto statusas būtų nenaudingas ar kažkaip trukdytų. Priešingai, birštoniečiai džiaugiasi ir didžiuojasi, kad kurortas jiems suteikia tiek daug darbo vietų, kad jų patys Birštono gyventojai nepajėgia užimti ir todėl Birštono SPA dirba daug žmonių iš kitų miestų ir rajonų. Birštoniečiai džiaugiasi, kad SPA naudojasi ne tik atvykusieji, bet lankosi visi, kurie nori, todėl daugybę paslaugų Birštono gyventojų gauna čia pat, savo mieste, kurių, nebūdami kurote, jie neturėtų. Birštone yra ir gamybiniai centrai, tarp „Versmės“ ir „Tulpės“ sanatorijų veikia mineralinio vandens išpilstymo gamykla, ir jokio prieštaravimo kurortui tai nesudaro. Todėl pramanai, kurie skleidžiami Anykščiuose, kad kurortas sukurs kažkokias kliūtis, kad vietos gyventojams kurortas pakenks, yra paprasčiausia dezinformacija. Vokiečių sukurta kurorto sąvoka reiškia SPA, o šios paslaugos licenzijuojamos, tiriamos, jų negali teikti bet kas, nes tai yra tik profesionalių paslaugų teikimas. Jau dabar anykštėnai turi daug daugiau galimybių naudotis SPA paslaugomis (masažo ir kt.) nei kaimyninių rajonų, kurie neturi kurortinio statuso, gyventojai.
„Ona ir Antanas: mums nereikia jokios Anykščių krypties“
Pastaruoju metu Anykščių bendruomenėje susiformavo savotiškas antikurortinių nuomonių ir keisčiausių teiginių dėl kurorto kūrimo fonas, kuris veikia destruktyviai ir kelia įtampas bei neviltį, kaip ir apie bet kokią naują mintį ar idėją. Jei tik nauja, tai ir blogis. Tyčiojamasi iš žmonių, kurie dar geba sugalvoti kažką naujo ar tobulinti seną. Aptarkime keletą ryškiausių teiginių, kurių nemažai pažerta ir minimame J. Ratauto straipsnyje, ir su kaupu prirašyta „Anykštos“ komentaruose.
Pats nesveikiausias po Anykščius klajojantis galvojimas, kad Anykščiai yra senų ir senstančių žmonių miestas ir todėl jis nebeturi perspektyvos, ir jo kryptis – į prie A. Baranausko apdainuoto šilelio prigludusias kapines. Kažkodėl Alytus yra laimingų senjorų miestas, kur brandžiausias žmogaus gyvenimo etapas yra valdžios ir visuomenės sutartinai branginama vertybė, o Anykščiuose vis dažniau įvardijama priešingai. Alytuje senjorai vasarą parkuose, o žiemą salėse renkasi į naktišokius ir džiaugiasi gyvenimu, džiaugiasi vieni kitais, o Anykščiuose siūloma kryptis link Anykščių šilelio kapinių? Ar protingi tie, kurie bando neigiamai kalbėti apie vyresnį amžių, apie senjorus? Tuo juk nurašo ir savo būsimąjį gyvenimą, nes visų likimas yra vienodas, nuo vaikystės iki senatvės (jos pradžią dabar Jungtinės Tautos nukėlė į žmogaus 75 gyvenimo metus). Rašytojas Vienuolis yra išmintingai kalbėjęs, kad besileidžianti saulė yra ne mažiau graži už tekančią, ir pats paliko šį pasaulį, paliudydamas senatvės šviesą ir išmintį. Zita Kelmickaitė yra šuktelėjusi viename interviu, kad sulaukus 60 metų niekas nei rankų, nei kojų nenukapoja – žmogus turi labai daug patirties ir dar nemažai ateities, kuriai jis šią patirtį gali naudingai pritaikyti bendrojo gerio kūrimo darbams. Todėl didžiojo humanisto Jono Biliūno gimtinėje Anykščiuose galėtų skambėti išmintingas brandaus žmogaus vertinimas ir branginimas, viso žmogaus visų gyvenimo laikotarpių prasmės akcentavimas, nedalijant jo į prasmingą jaunystėje ir bevertį senatvėje. Dar daugiau, Anykščių senjorų įtraukimas į bendrojo gėrio kūrimą turėtų būti dominuojantis siekis. Jie, senjorai, burdamiesi į bendrijas, draugijas, sambūrius dar daugiau nei dabar, galėtų suteikti Anykščiams daug augimo ir klestėjimo galimybių.
Kitas saviplakos teiginys – raudojimas dėl demografinių duomenų, tarsi visoje Lietuvoje tai nevyktų (auga tik sostinė). Miesto didumas ar mažumas nėra joks kokybinis rodiklis. Teisingai pokštavo prieš karą Balys Sruoga, sakydamas, kad nėra didelių ir mažų tautų, kad didelė tauta nebent ta, kuri turi daug durnių. Mes galėtume klausti, o kaip su miestu, su Anykščiais? Užteko keturių didžiųjų kūrėjų: K. Sirvydo, A. Baranausko, J. Biliūno, A. Vienuolio, jų išminties, kad Anykščiai būtų didelė vertybė, garsus Lietuvoje miestas, garsus pasaulyje, kaip tiksliai įvardijo Respublikos Prezidentas G. Nausėda, nusilenkdamas A. Baranauskui prie genijaus paminklo, kalbėdamas visuomenei apie kūrybos geną, apie kultūros kurorto kūrimą, kuriam Anykščiai turi milžiniškų galimybių, bet per mažai pastangų, konkrečių darbų, jų programavimo ir įgyvendinimo. Tačiau Anykščiuose daug ir priešingų balsų. Mane sukrėtė komentaras po „Anykštos“ rašiniu, kad savivaldybė pametė Anykščių kryptį. Ona ir Antanas rašo, kad prie jų namų yra duobė, ir pareikalauja ją sutvarkyti, ir apibendrindami pareiškia, kad „mums nereikia jokios krypties“. Zita Kelmickaitė tuos, kuriems rūpi tik asmeninis kiemas ir malkinė, ir daugiau niekas, vadino Šikučių kaimu.
Zita savo laidose ieškojo žmonių, kurie dega bendrojo gėrio kūrimo idėjomis, kurie siekia pažangos, kūrybos, išminties. Anykščių išminties knygoje yra idėjų, teiginių, siekių kiekvienai metų dienai, tik nesame to sudėję į knygą ir į savo gyvenimą. „Tapti gimtinės vertais“ – vienas svarbiausių siekių, kuriuos yra išsakiusi šviesioji Teresė Mikeliūnaitė, kurios gimimo šimtmetį turėtume prasmingai paminėti tuoj po A. Baranausko klėtelės – muziejaus šimtmečio (Anykščiams savo kūrybingą, taurų gyvenimą atidavusi rašytoja, muziejininkė gimė 1928 metais).
Duobės užlyginamos, šaligatviai tvarkomi ne pagal strateginius prioritetus, bet nuolat ir pagal kasdienio darbo programas. Blogai, kad to nepadaro atsakingos tarnybos, bet duobių užlyginimas ir šaligatvių tvarkymas tikrai ne mero ir rajono tarybos darbas, o tik už tai atsakingų tarnybų darbo stebėsena, kurią vykdo savivaldybės administracijos skyriai. Todėl teiginys, kad pirma sutvarkykime šaligatvius, renovuokime stotį ir turgų, o tik tada, tik po to pradėkime kalbėti apie kurortą, yra vienas absurdiškiausių teiginių. Gyvenime niekas nelaukia, ir kasdieniai darbai, ir programiniai darbai vykdomi tomis pačiomis dienomis, mėnesiais, metais.
Dar vienas teiginys iš absurdo frazių, trampistų šūkis – „Anykščiai pirmiausia anykštėnams“. Jį, kaip moto, net yra užsirašęs feisbuko paskyroje vienas savivaldybės politinės komandos narys. Tai lygioje vietoje priešpriešas kurianti tezė. Ją vis perskaitau kurorto neigėjų svarstymuose, kad „čia visokių privažiuos“, kad „kavinės Anykščiuose dirba tik turistams“. Juk aišku, kad viskas, kas yra Anykščiuose, pirmiausia ir labiausia yra anykštėnams, ir nacionalinio lygio kurortas, jo SPA bus pirmiausia tiems, kurie čia gyvena – jų darbo vietos, jiems teikiamos paslaugos, jų gerovės augimas. Pramonės robotizacija ir dirbtinis intelektas darbo vietas mažina milžiniškais tempais, o aptarnavimo sfera priešingai – auga ir labai greitai gausėja. Šį augimą man Birštone patvirtino daugybė kalbintų žmonių ir administracijos darbuotojai, teigiantys, kad tik pusę darbo vietų Birštone tepaima vietiniai, o kitus tenka kviesti iš Prienų miesto ir rajono, net Kauno ir Alytaus. Pilnos kavinės ir restoranai, salonai, kur plaukus nusikirpti turėjau laukti eilėje dvi savaites – tai dabartinio Birštono realybė, ne „naujieji vasiukai“, kaip paprastai bandoma replikuoti į pilnavertės ateities kūrimą Anykščiuose.
Anykščiai ir… jūra
Ir paskutinė mintis nusiminusiems, kad Anykščių kurortas bus netikras, nes Anykščiai ne prie jūros. Kas įdėmiai seka klimato kaitos ir jos pasekmių pasaulinius tyrimus, tas negalėjo nesuklusti prie pernai Valstybės duomenų tarnybos pateiktų duomenų ir jų pagrindu sukurto žemėlapio, kas laukia Lietuvos, kai ištirps ledynai, kurių tirpimas viršija kasmet prognozių viršutinę ribą, ir vanduo pakils 70 m. Valstybės duomenų analitikos 2022 metų birželio 3 dienos feisbuko paskyroje paskelbtais duomenimis, taip nutikus, „Lietuvai tektų atsisveikinti su ketvirčiu dabartinės teritorijos, o svarbiausiu jūriniu uostu taptų Kaunas. Taip pat uostais taptų Marijampolė ir Mažeikiai. Lietuva netektų Neringos, Klaipėdos, Palangos, būtų visiškai apsemti Biržai, Pasvalys, Panevėžys, Kėdainiai ir jų rajonai, susiformuotų ketvirčio dabartinės Lietuvos teritorijos dydžio „Šiaulių sala“.
Pateiktoje prognozėje neliktų didžiosios dalies Ukmergės rajono, o jūra pradėtų skalauti Anykščių rajono krantus. Tad Anykščių kurortas taptų jūrinis.
Taip, tai įvyks negreitai, bet per šimtmetį ar anksčiau. O kurortai kuriami ne dešimtmečiams, o šimtmečiams, ir jų pagrindimų duomenys turi apimti ne tik dabarties faktus ir tendencijas, bet ir makroprognozes. Meteorologo Silvestro Dikčiaus pateiktais pasaulinio tyrimo suvestiniais duomenimis, jau artimiausiu metu kelios dešimtys milijonų dėl sausros ir potvynių turės keltis į gyvenimui tinkamas erdves ir Europos rytams bei šiaurei prognozuojama didžiulė migracija iš dykumomis tapusių ir užlietų teritorijų. Tad demografinė Anykščių ateitis bus nulemta ne tik lokalių, bet ir pasaulinių procesų, nes esame visumos neatskiriama dalis.
Nors J. Ratautas savo straipsnyje pasigenda konceptualių Anykščių kurorto strateginių vizijų, nors būtent tokią viziją Anykščiai prieš porą metų įsigijo – tai architekto A. Karaliaus sukurta „Anykščių miesto kurortizavimo koncepcija“ ir jos priemonių planas iki 2027 metų. Joje yra labai daug gerų duomenų, konceptų, idėjų, plėtros projektų, kurie yra tinkamas pagrindas darbo grupei imtis jos adaptavimo konkretiems veiksmams. Bet atrodo, kad šis dokumentas guli Kultūros, turizmo ir komunikacijos skyriaus vedėjos stalčiuje kaip dėmesio nevertas projektas. Nors aiškintis šio A. Karaliaus projekto turinį, svarstyti jį, permąstyti ir ieškoti tinkamiausių priemonių reikėjo daug kartų. Akivaizdu, kad kuo mažiau visuomenės dialogų su ekspertais, tuo daugiau nepasitikėjimo ir prieštarų bei melagingų sampratų sklando bendruomenėje. O turėtų būti priešingai – kartu kuriamas kurortas ir kartu surandami geriausi sprendimai. Taip kvietė daryti ir Respublikos Prezidentas, kalbėdamas Anykščiuose, o jo svarbiausias mintis savo feisbuko paskyroje paskelbė rajono meras Kęstutis Tubis. Šį mero gestą supratau kaip kvietimą burtis bendram darbui. Tai teisingas ir įžvalgus mero žingsnis.
Labai sveika, kai dėl svarbiausių klausimų diskutuojama, o ne koliojamasi. Sveikintina diskusija.
Net Prezidento mintis Balčiūnas iškraipė
Vyresnio amžiaus žmonės pamena, kaip sovietmečiu vienas ar kitas „nesusipratėlis”, kuris pakritikuodavo partiją ar valdžią gaudavo atkirtį. Partkomas siųsdavo propagandistą į darbo kolektyvą arba griežtą straipsnį talpindavo partiniame laikraštyje. Panašiai Vytautas Balčiūnas „davė atkirtį“ Ratautui, kuris išdrįso kalbėti ne taip, kaip reikia. Vytautuk, gyvename laisvoje šalyje. Tikrai reikia kalbėti, nevengiant aštrių kampų apie kurorto ateitį, patikėk. Tau gerai, kai Anykščius matai iš 100 ar 200 kilometrų atstumo, gali postringauti apie pušeles ar ateinančią į Anykščius jūrą, o mums čia reikia gyventi. Nesupyk.
Ar ne partkome šoferiu esi dirbęs? Demokratiškose valstybėse gažniausia taip ir diskutuojama dėl vertybinių dalykų. Be to toks žmogus, kaip V. Balčiūnas nebuvo ir negalėjo būti komunistu, todėl dviveidiškumas jam svetimas. Tai skaidrios sąžinės, nesavanaudiškas, kuklus intelektualas, kuris niekada taip nesuvedinėtų sąskaitų su gerb. J. Ratautu. Jis kaip tik gerbia ir vertina J. Ratauto veiklą Anykščių labui, ir dabar, ne kartą anksčiau apie tai yra rašęs ir sakęs. Tačiau nuomonė dėl kurorto jų priešinga.
Taigi sveika, reikalinga, vieša diskusija. Kiekvienas anykštėnas gali joje dalyvauti. Ačiū Redakcijai, kad ji skatina tokias polemikas ir suteikia tribūną.
įsijautėte kaip ”tybūnoje” rašydamas komentarą 🙂 tarp dviejų krypčių politinės kultūros strategų.
Pagaliau normalus, argumentuotas, pagrįstas tekstas. Gal pradėkine vertinti ką turime, nes taip trypčiodami ir klausydami garsiai rėkiančių (ne padedančių, patariančių, o tik norinčių dėmesio) prarasime laiko ir pavėluosime. Kai nėra matymo į priekį, racionalumo, pagarbos savo kraštui, tai tik ir lieka nuolatiniai verkšlenimai apie duobes ir balas
Vytai, čia tu?
Tikisi atsakymo…ir kam..pušela tu pušela
Sutinku su straipsnio autoriaus nuomone, kad Juozui Ratautui reikia suteikti Rajono garbės piliečio vardą. Nepakaktų argumentų paneigti, jog tarp trijų pušelių pasiklysti negalima. Po gero vakarėlio galima susapnuoti ir tai, kad Anykščius skalaus jūra. Dėl kitų Vytauto teiginių verta pasiginčyti. Pagarbiai.
Juozai, čia tu?
Bolševizmo laikų klišė, kad reikia arti, o ne kalbėti, parodo žmogaus ribotą išsilavinimą ir tarybinės mokyklos klaidas. Atsimename, kaip bolševikinė mokykla trimituodavo, kad visa klasė nuėjo į profesinę mokyklą ir bus traktorininkais – melžimo operatoriais. Tokio plepaus mero, kaip Mitrofanovas niekur Lietuvoje daugiau nerasi. Garantuoju. Ir daugelis sėkmės istorijų gimė iš kalbėjimo. Pasižiūrėk į turtingiausius planetos žmones, kurie patys sukūrė verslo imperijas. Kas juos jungia – kalbėjimas. Daug, dažnai ir įtaigiai.
Na va ir tapo aišku, kad objektyviai supranta situaciją dėl kurorto ir kultūros, ir žino, ką reikia daryti. Todėl jei meras ir politinės partijos nari pažangos, tai gali prašyti Balčiūno, kad ateitų į talką ir kad ir visuomeniniais pagrindais būtų patarėju paveldui ir suderintų tuos visus prieštaravimus, sukurdamas aiškią veiksmų programą.
Vytai, tai tu?
Ne. Čia ne Vytas.
Kas šią kurorto A idėją įgyvendins, ir ko verta idėja, be aiškių, konkrečių įgyvendinimo kelių.Kol kas tik kalbos.Labai įdomiai skamba kai daugelis įsivaizduoja idėją jau kaip vykdomą kultūros strategiją ar net renginį.Net nežinoma kas ta utopinė kurorto A idėja, nes kol kas tik visur daug pigaus populistinio teksto, kur ta idėja, apie ką, kokie pagrindiniai siekiai Anykščių vardan, kuriuos kažkas turės įvyvendinti.Ir dar, o kas bus tas didysis KAŽKAS.
Kas gali paneigti, kad nuo Lietuvos kultūros sostinės titulo gavimo ir vykdymo su kultūriniais Anykščiais ir kultūrinio turizmo idėja keletą metų ėjome į priekį, o dabar jau eilę metų bauginančiai Anykščius lenkia Molėtai, Zarasai, jau nekalbant apie Žemaitiją.Kodėl, ogi todėl, kad tiesa, jog „bijome naujovių, kitoniškumo, kažko unikalaus ir kultūrinio sukratimo, reikalingumo, kitokio, naujo mąstymo, gal net beprotiškų pasiūlymų, idėjų”, o ne murkdimosi jau nusistovėnusiose tradicijose, kurios nebeidomios jau senai.Kol to nesupras kultūros politiką kuriantys Anykščiuose, kultūros įstaigos, kitos organizacijos tol ir bus tik kalbos.Deja, labai gaila.
Vytai, čia tu?
Visos sėkmės istorijos, pasaulinio lygio išradimai gimė ne iš kalbėjimo, o dirbant. Paklauskite Akmenės, Molėtų merų, kokia šių rajonų sėkmė? Ir paanalizuokite, kodėl vos ne visi Anykščių socialiniai ekonominiai , tai yra žmonių gyvenimo gerovės, rodikliai yra rajonų gale. Ko gero, mūsų valdininkų ( vietinių ir kviestųjų) nuolatinis kalbėjimas, vizijos, studijos neneša laukiamos naudos. Reikia veiklos!
ANYKŠČIŲ BAUBAS – KURORTAS…?
Gyvenime tenka sutikti pačių keisčiausių žmonių. Dažnai užleidžiu jiems taką. Bet unikaliai keistiems – ne. Tyrinėju juos mokslo ir literatūros labui.
Man keisčiausi tie, kurie savo utilizacinę mentalitieną be kompleksų įdarbina destrukcijai ir bendram nelabui. Jie deda pastangas, užuot dirbę ir smaugia bet kokią idėją, bet kokią iniciatyvą, kad ginkdie jų užrūgusi pelkė nepavirstų sraunia upe į perspektyvą.
. . . .
Tokie yra Anykščių kaimeriai, sulindę į savo silikatinius didnamius ir keikiantys miesto valdžią, kad neduoda faino darbo.
Bet kai atsiranda idėja, o vėliau ir strategija KURORTAS-A – kaimeriai puola ją iš visų pusių, net nesuprasdami, kad kultūrinis kurortas atvers darbo rinkos duris visiems: ir gydytojams, ir virėjams, ir uogų augintojams, ir dviračių nuomotojams.
Kelerius metus paaukojau pasakiškam Anykščių miestui ir žinau, kad mano strategija neveltui gimė
.
Nusimeskime kaukes
PONAI !!!Jusu taip megstamo kulturinio kurorto ne tik idejai, bet ir konkreciai ta linkme judejimui. Panasiai gal jau 17 metu. Is karto po istojimo i ES,kai atsirado didziules ES lesu plovyklu galimybes siam reikalui.
To pasekoje Lietuvoje issigime per valstybinius uzsakymus naturali atranka ir pasidare dirbtine. Kieciausias darbuotojas, toks kaip tamsta, kuris israiskingiausiai moka kitus nuvertinti, save pakelti.
Susiformavo nebekontroliuojama ir progresuojanti biurokratine sistema, kurios destrukcijos niekas nebegali suvaldyti.
Biurokratineje sistemoje issigime socialine neligybes indeksas ir tapo artimas Rusijai.
Dirbtineje atrankoje pasikeite jaunimas psichofiziologiskai. Ne visi. Bet daugumas fiziskai ir intelektualiai issivystes jaunimas emigravo. Ir ne vien didesniu pinigu. O todel kad salia bendramziu kur lyti sudetinga nustatyti jie negali ir nenori konkuruoti 3.14 principais.
Biurokratine sistemoje visiskai katastrofiska tapo Medicina ir socialinio saugumo sistema.
Siai dienai po politiniu skandalu matome kokia padetis ginybos sistemoje, galimu kataklismu fone.
O visa tai leme, tiesiog aukstyn kojom apversta Maslou poreikiu piramine. Kai naujuju laiku revoliucionieriai pradejo skalbti lesas i neaiskios kulturos vystyma piramides virsuneje. Kame teigiamas visiskas absurdas, kaip ta virsune pritrauks piramides pamatus. Mateme kaip pritrauke.
———————————————————————————-
Ir galu gale investicijos i muilo burbulus, kurios naudingos butent atvirksciai, saujelei veiduku, kurie savo poreikius matuoja visos tautos vardu, sukure ispusta perteklini BVP i muilo burbulus.
O nuo sio BVP eina padidinti ES reglamentai ir nuostatos.
Ir privalomas procentas i ginyba, kame isitikinus kuo daugiau lesu, tuo saugumas didesnis.
Ir mokesciai i ES biudzeta, nors mes i ES biudzeta 1 eura sumokam, 4 atgal. Per pandemijos laikotarpi 6 eur atgal. Bet nauda is ES biudzeta gauna tik tos pacios pakyletos asmenybes, isisavinancios lesas ko gero i amzina nepakartojamos aukstosios kulturos kurima.
________________________________________________________________
P.S Malonu buvo pabuti jusu asmenybei kaimeriu. Nes jei buciau jums savas, apsivemciau pats nuo saves nuo tokiu pakyletu postringavimu.
Balčiūnas sugrįžo į Anykščius kad sukiršinti žmonės.
įdomu būtų mokslininkams patyrinėti, kodėl keli tipo anykštėnai nenori geresnio gyvenimo. Iš pykčio? L. A. iš pykčio, J.R. iš pavydo, nuoskaudos, neįvertinimo. Kvazimodas? emocinis išgyvenimas? Visus vienija vienas dalykas, kuris vadinamas baisiu pavydu kitiems. Šis pavydas yra emocinė būsena, kurioje žmogus jaučia nepageidaujamus jausmus dėl kitų žmonių pasiekimų, sėkmės, proto. Tai gali būti susiję su pavydu dėl to, ką kiti turi, arba pavydu dėl to, ką jie pasiekė. Šis pavydas dažnai gali kilti iš jausmo, kad yra prastesni už kitus arba nepakankamai vertingi. Svarbu tokiais atvejais pasirūpinti savo emocine gerove ir galbūt pasitarti su specialistu, jei jausmai tampa per stiprūs ar nekontroliuojami. Visiems jiems reikalinga pagalba. Ir tiek.
Nusimeskime kaukes
PONAI !!!Jus ka tik projekcijos budu apibudinote diagnozemis pats save. Labai panasu i narcizine asmenybe, pagal DSM 5 klasifikatoriu,
Kvazimodas yra išgarsėjęs literatūrinis personažas iš Prancūzų rašytojo Viktoro Hugo romano „Notre-Dame de Paris” (Notre Dame katedra). Jis yra šio romano pagrindinis veikėjas, kupinas išorinės deformacijos ir emocinio skausmo, kurį jis patiria dėl savo išskirtinės išvaizdos ir visuomenės nepriėmimo. Kvazimodas yra bokštų geras, tačiau jis visuomenėje yra izoliuotas ir painiojamas. Šis personažas dažnai interpretuojamas kaip simbolis kovai su neapykanta ir išankstiniais nuosprendžiais.
Nusimeskime kaukes
PONAI !!!Kalbejau apie tai, kai kalbama apie pseudo vertybes viso rajono gyventoju vardu.
Paskaitykite komentatoriu virsuje Piktiems. Kokia arogancija, koks pakylejimas. Kaip sitiems ponams kas pavydi. Kokios diagnozes……. Tai ir yra tikroji siu pakyletu ponu kultura. Kas svarbiausia jie is tiesu isitikine kad jiems pavydima. Apie pavyda jie nuo pat pradziu kalbejo ir eile metu tebekalba.
Taip, norit pykit, norit nepykit, bet šį kart „Anykščių kulturiagos” Kvazimodas yr teisus. Metai iš metų tas pats malimas – bla, bla, bla tik kalbos, keli metai kultūros kurortas su mase kultūros įstaigų stovi vietoj, juk nieko naujo, pripažinkim, ponai. Gal reikia visiem kažkaip padėt ir prisidėt su idėjom. Gal tokie straipsniai, kai šis yra žingsnis pirmyn.
Kas netingi ir leidžia „supratimas”-tas komentuoja įžeidinėdami tuos,kurie kultūringai bei aiškiai išsakė savo nuomonę apie mūsų miestelio kultūros aktualijas.O gal draudžiama rašyti savo nuomonę nieką neįžeidžiant?Kas per bjaurastis liejasi!O gal su psichika kai kam nebegerai?
Nusimeskime kaukes
PONAI !!!Va paimkime Troskunus…. Du zmones… Pupkiene ir Filipavicius. Be kazkokiu pseudo politiniu pezalu.
Be kazkokiu super galingu isoriniu ES projektu finansavimo. Va sie du zmones kokia realia grandiozine visiskai atokiame provincijos miesteli veikla sukure. Jiems nereikejo nei ilgalaikiu debatu, nei kazkieno nuomones klausti. Nei pezeti metu metais ta pati apie ta pati.
Du pasisvente zmones ir kokia milziniska realia kulturine veikla nuveike..
Tai to ne gana, Filipaviciu priedo po teismus pradejo tampyti…
—————————————-
O jus Anyksciu kulturiagos, as niekaip nesuprantu, ka jus pastoviai metu is metu, malate, malate ir malate pseudo man nesuprantamos kulturos kurimo ir organizavimo klausimais…..
Nusimeskime kaukes
PONAI !!!Cia parasiau apie kultura. tem kaip ir apie kurorta. Bet man tos temos vienodos, nieko nesiskiriancios.
Juolab kai sias temas atstovaujantis veikejai ir tie patys. Bet kai jie sias temas suvokia kaip intelektualine israiska… RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR
Man intelektualumas sventas reikalas. Negaliu pakesti kai jis valkiojamas, kaip pigi patvoriu kekse, paverciant ja etikos karaliene.
Perskaičiau, yra įdomių dalykų. Gerai, kai kalbamasi, ieškoma argumentų. Ačiū ir p.Vytautui, ir p.Juozui už temas pamąstymui.
puikus straipsnis, kviečiantis bendram darbui. Anykštėnai turėtų būti laimingi, kad atsiranda tokių žmonių, kaip Balčiūnas, Karalius, kurie kelia idėjas, skiria savo laiką Anykščiams. Lengviausia nieko nedaryti, tik burbėti. Mero vietoje, suburčiau visus turinčius idėjų bendram darbui, kad prezidento palinkėjimas tapti kultūros kurortu išsipildytų.
Nusimeskime kaukes
PONAI !!!As negaliu atistebeti mielieji „kurortiniai kulturiagos” jusu susireiksminimu. Tai kad jus skirti kaip sraigtai elementariai „pinigu plovyklu kulturai ‘pakazuchaj’ ” organizuoti, ma ir sunys….
Bet kai jus tame pradedate matyti kazka super prasmingo, naudingo. Kalbate apie viso sio reikalo prasme visu Anykstenu vardu. Ismintingai kraipote galvas. Visi jums beprociai ir bumbekliai kas to nesupranta…
_____________________________________
O as manau kad daugeliui Anykstenu giliai nusisvilpt ant jusu kurortines kulturines veiklos. Jus naudingi tik patys sau ir savo pseudo iliuzines pasaulejautos sultims kuriose gyvenate. Visiems kitiems jus jokios nei intelektualines, nei etines ar estetines, juolab verslines finansines naudos nenasate visai. Tiesiog zmones prie to priprato, ziuri kaip is senu laiku gerai zinomo kulturinio komunizmo statybas. Bet viena, nesukurkite sau aureoliu visu Anyksciu rajono gyventoju vardu. Jie gyvena visai kitame pasauli ir kitose vertybese nei jus.
apokaliptiniai geografinių Lietuvos pokyčių pristatymas,- uostais taps Kaunas, Marijampolė, užlieti Biržai ir t.t. Taip, – jūra po truputį plauna-pasiima krantą, mažėja pliažo ruožas, plaunamos kopos. Visa tai žinoma ir analizuojama. bet , kad taip paleist fantaziją… Po tokių „analizių”, idėjos apie kurortą nebestebina.
Kuo nusipelnė ratautas rajonui ir jo kultūrai? Ar buvęs komunistas pastebimas kultūros renginiuose, savanorystės akcijose ir pn? Tarybinių laikų profsąjungos etatinio nomenkaltūrščiko veikla ką nors davė rajonui?
Juozai, čia tu?
Jei kiaulidę pavadinsi bažnyčia , cerkve ar mečete ji tokia ir taps? Jei varną gausiai apkaišysi povo plunksnomis jis povu ir virs? Pavadink vištą gulbe ir ką? Ji nuskris į ežerą vaikų perėti? Jei Anykščių ligoninę pavadinsi „Super Puper Klinika” ar reiškia, kad visi ligoniai mes savąsias ligonines ir puls į Anykščius gydytis? Juk ne… Gal galų gale visokie „vytautai balčiūnai” vieną kartą praregės ir supras, kad Anykščiai, nei miestas, nei rajonas, neturi jokių gamtos išteklių, kurie tiktų kurortiniam žmonių gydymui. Nei termalinio mineralizuoto vandens klodų, nei unikalios sudėties geriamojo mineralinio vandens gydančio inkstų, kepenų ir kitas virškinamojo trakto ligas, nei vandens su sieros junginiais kaip Likėnuose. Čia ne Zakopanė, kurios oru tuberkuliozę gydytis bandė Jonas Biliūnas… Nėra čia nei gydomojo purvo, nei Naftalano naftos, nei Šungito klodų. Nesiveisia čia gydančius pantus nešiojantys elniai, neauga nei ženšenis, nei eleuterokokas, nei aukso šaknis. Ir briedžių fermų, kurių teikiamu pienu kai kur kitur skrandžius gydo ar jauninasi entuziastai, Anykščiai neturi. Per visą Anykščių istoriją niekada čia nestovėjo nei viena sanatorija, nei vienas pramogų kurhauzas, net lošimo namų ar viešnamio padoraus nebuvo… Nieko, išskyrus „dačias” – vasarinius medinius namelius miestelio pakraščiuose – nieko rimto „kurortinio” Anykščiuose niekada nestovėjo! Bažnytkaimis su miesto vardu ir tiek… Ir dabar tai tik turizmui tetinkamas nykstantis rajoninis miestelis. Nieko nenustebinsi su taip vadinama „Voruta”, Mindaugo karūnavimu ar kitokiais rašytojo fantazijos „šedevrais”. Piliakalnių Lietuvoje per šimtą. Po kelis kiekviename rajone. Ir kas? Visi jie „kurortinasi”? Gal į Anykščius miniomis plūsta užsienio turistai? Kas be siauruko jiems dar įdomu? Savo darže palaidotas rašytojas? Tikrai ne! Ką čia veikti? Eilinės kavinukės, restoranėliai… Štai kodėl niekas iš biznio galingųjų į Anykščius neinvestuoja. Kas gi kiš pinigus į avantiūrą?! Ei visokie teoretiniai pliurpikai! Šalin rankas ir liežuvius nuo Anykščių!!! Nustokite žlugdyti Anykščių rajoną. Ką jis blogo jums padarė?
Negi, Leonai, pats save, budamas meru jokios pramones nesukurei ir nieko nepadarei, ir is Anyksciu pabegai. Todel ir varai negatyva.
O tu gal pasakytumei kiek tam Leonui buvo leista dirbti Anykščių labui? Kelis mėnesius? Kiek laiko reikia rasti norinčius tą pramonę Anykščiuose kurti, įmones statyti, modernias technologijas atvesti bent jau žinai? „Teltoniką” Molėtuose kiek laiko statė? Nežinai? Tai ko loji?
Uz tsi turim vaisioko fabriku. Bet saka valgyklu restaranu uzdare
Kaip bebūtų, bet kiekvienas straipsnio autorius, kurio rašiniai publikuojami šiame portale daro tam tikrą politiką, kurios krypčiai atstovauja. Nereikia nepastebimai praleisti ir to fakto, kad dabartins meras jau yra politinės partijos skyriaus vadovas, o ne nepriklausomas politikas, kaip buvo 1-os mero darbo kadencijos metu, kai išrinko jį pagal liberalų politinį sąrašą. Taigi, ”karališki” Anykščiai galimai dabar pagal kito tikėjimo karaliaus politiką kreipiami, kurio koncepcijos išguldymas į naują popierių ar ant jaučio odos yra užsakytas savivaldybės administracijos, valdomos vietinio anykštėnų valstiečių dvarelio prievaizdo. Atsižvelgiant į tai kieno vežime sėdi rajono valdovas, straipsnio autoriui vertėtų susilaikyti nuo teiginių apie ”atrodymus” kieno tai stalčiuje gulinčią „karališką” miesto koncepciją iki 2027m., pačiam to stalčiaus nepravėrus kitų savivaldybės specialistų akivaizdoje.
V.Baliūnas pasiklydo tarp kūšelių ir Pūšelių kas daryt dabą ten ą.
Kaip juokinga, vis dar juokiesi. Uahahahaha
Labai aiškiai, paprastai ir nuoširdžiai išdėstyta. Tikrai nereikia kreipti dėmesio į kelis piktus komentatorius, kuriems kažkas negerai gyvenime ir kurie nuolat pilte pila šiukšles ant visų. Visi normalūs žmonės, visi anykštėnai pasirašytų po kiekvienu Vytauto žodžiu. Taip ir atsiskleidžia, kas tikras patriotiškai nusiteikęs ir gerbiantis Anykščius. Daug jėgų ir dėmesio skiriantis Anykščių augimui ir gerėjimui. Didelis dėkui autoriui
Ne viskas, kas žiba yra auksas.
Karaliaus studijos užsakovai pareiškė, kad nesupranta iš kurio galo skaityti…
Nuo kada čia ponas ir nuo kada čia gerbiamas tas ratautas (pavardė sąmoningai parašyta mažėja raidė) ? Gal kad buvo nomenklatūrininkas? Ar kad sūnelis chuliganas į mokyklą nešiojosi užlenkiamą peilį ir nieko dėtiems vaikams spaudė prie kaklo? Tokius brūdus neturėtų kilti net mintis garbinti.
Ratautėlis šiukšlė.
Juozai, čia tu?
Pagaliau tapo aisku, kodel Anyksciuose liunas.
Nezinojau, kad Anyksciai turejo kurorto statusa, cia labai rimtas argumentas.
Iš kur galėjai žinoti? Kas galėjo suprantama kalba pranešti? Gal savivaldybės komunikatoriai? Ar Pajarskienė? Šitie užmiršta vidury pasakojimo nuo ko pradėjo ir lieka tuščias pliauškimas – didieji, lėtieji, žalieji, o esmės nesuprasi.
anyksciu kulturos ir turizmo ministres indelis. Su tuo ir sveikiname.