Lietuvoje palaipsniui atsisakant monopolinių elektros tiekimo buitiniams vartotojams sąlygų, jau šią vasarą beveik šimto tūkstančių nekilnojamojo turto objektų savininkai gaus pranešimus iš visuomeninio tiekėjo apie tai, kad jų esamos visuomeninio tiekimo sutartys baigia galioti 2021 metų sausio 1 dien ą. Iki šių metų gruodžio 10 dienos šie vartotojai kviečiami naujai pasirinkti elektros energijos tiekėją, iš jau siūlančiųjų savo paslaugas.
Iš viso šalyje suskaičuojami 98 375 objektai, kurie patenka į pirmąjį tiekėjo pasirinkimo etapą. Šiame etape dalyvauja daugiausiai – 5 000 kWh ar daugiau per metus – energijos suvartojantys objektai. Antrame etape, iki 2021-ų metų gruodžio 10 d., naują tiekėją turės pasirinkti sunaudojantys 1 000–5 000 kWh, o trečiame etape, iki 2022-ųjų gruodžio 10 d., – visi likusieji elektros energijos vartotojai. Į paskutinį pokyčio etapą bus įtraukiami ir socialiai pažeidžiami gyventojai, namų bendrijos bei administratoriai.
Pasiūlymus gaus rudenį
Anot skirstomųjų tinklų operatoriaus AB „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) generalinio direktoriaus Mindaugo Keizerio, nuosekliai atsisakant monopolinių visuomeninio tiekėjo paslaugų į pirmąjį tiekėjo pasirinkimo etapą pateko maždaug 5,83 proc. visų buitinių Lietuvos elektros energijos vartotojų.
„Per liepą šie gyventojai gaus visuomeninio tiekėjo laišką apie nuo sausio 1-osios pasibaigsiančią elektros tiekimo sutartį ir informaciją apie galimybę pasirinkti naują tiekėją. Nuo rugsėjo pradžios, šiems vartotojams nepareiškus nesutikimo, ESO perduos jų kontaktinius ir elektros suvartojimo duomenis tiekėjams, kurie galės teikti savo pasiūlymus klientams. Tuomet klientams beliks pasirinkti jiems tinkamiausias elektros energijos tiekimo paslaugas siūlančio tiekėjo pasiūlymą ir šis pasirūpins visa reikalinga dokumentacija“, – paaiškina M. Keizeris.
Bendrovės vadovo teigimu, ESO nepriklausomiems tiekėjams perduos elektros energijos vartojimo objekto adresą, savininko kontaktus ir per mėnesį tame objekte suvartotos elektros energijos kiekį, skaičiuojant 12 kalendorinių mėnesių laikotarpį nuo 2019 m. birželio 1 d. iki 2020 m. gegužės 31 d. Būtent šio laikotarpio metu skaičiuotas į pirmąjį tiekėjo pasirinkimo etapą patekusių vartotojų sunaudojamos elektros energijos kiekis. Perduoti šiuos duomenis nepriklausomiems tiekėjams ESO įpareigoja Elektros energetikos įstatymas.
„Tuo atveju, jei vartotojai prieštarautų, kad jų duomenys būtų saugiai perduodami kitiems tiekėjams, jiems reikėtų informuoti apie tokią savo valią ESO ir savarankiškai kreiptis į norimą tiekėją, siekiant gauti elektros energijos tiekimo pasiūlymą bei pasirinkti tiekėją iki 2020 m. gruodžio 10 d.“, – sako M. Keizeris.
Nesutinkantys, kad jų duomenys būtų perduoti tiekėjams, vartotojai apie savo nesutikimą turės pranešti ESO iki rugpjūčio 31 d. Tai galima padaryti nuo liepos 1 d. ESO savitarnos svetainėje https://mano.eso.lt/, tinklalapyje www.eso.lt/nesutikimai arba tel. 1852.
Reikalinga informacija – specialioje svetainėje
Visuomeninio tiekėjo paslaugų atsisakymas yra valstybės sprendimas nuosekliai panaikinti monopolines sąlygas elektros energijos tiekimo buitiniams vartotojams rinkoje. Valstybė toliau reguliuos tik kai kurias kainos dedamąsias: už elektros energijos perdavimo, skirstymo ir viešuosius interesus atitinkančias paslaugas. Elektros energijos įsigijimo ir tiekimo kainas lems tiekėjų konkurencija ir kaina biržoje.
Visa svarbiausia gyventojams informacija apie pokyčius, taip pat ir tiekėjų sąrašas, pateikiami svetainėje www.pasirinkitetiekeja.lt. Čia visi gyventojai gali rasti naudingą informaciją apie pagrindinius žingsnius atsisakant visuomeninio tiekimo monopolinių sąlygų Lietuvoje, taip pat atsakymus į dažniausiai kylančius klausimus.
Norintys pasitikrinti savo duomenis savarankiškai vartotojai gali tai padaryti prisijungę ESO savitarnos svetainėje https://mano.eso.lt/, kur prie savo objektų matys informaciją apie patekimą į I etapą, nesutikimo pateikimo nuorodą, taip pat preliminarų vertinimą dėl kitų etapų, jei nepateko į pirmąjį.
Patekę į pirmąjį tiekėjo pasirinkimo etapą vartotojai, be pranešimo apie sutarties su „Ignitis“ nutraukimą ir pareigą pasirinkti naują tiekėją, taip pat bus informuojami apie garantinį elektros energijos tiekėją, garantinio tiekimo pradžią ir garantinio tiekimo sąlygas. Garantinio energijos tiekimo užtikrinimo paslaugą ESO teiks tiems vartotojams, kurie iki nurodyto laiko nepasirinks naujo tiekėjo.
Garantiniu tiekimu užtikrinamos elektros energijos kaina bus perskaičiuojama kas mėnesį, atsižvelgiant į praėjusio mėnesio vidutinę biržos kainą ir pritaikant koeficientą 1,25. Papildomai su ESO reikės atsiskaityti už tinklo paslaugas – elektros energijos persiuntimą ir su tuo susijusias paslaugas. Garantinis tiekimas numatytas kaip laikinas elektros energijos tiekimas 6 mėn. periodui – tam, kad būtų galima pasirinkti tiekėją, jei to klientas nespėjo padaryti savalaikiai – iki gruodžio 10 d.