
Rajono mero Kęstučio Tubio sudaryta darbo grupė, išanalizavusi veikiančią komunalinių atliekų tvarkymo sistemą Anykščių rajone, ketvirtadienį pateikė savo išvadas ir siūlymus problemoms spęsti.
DĖL ANYKŠČIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS KOMUNALINIŲ ATLIEKŲ TVARKYMO SISTEMOS TOBULINIMO IŠVADOS IR SIŪLYMAI
I. DĖL KOMUNALINIŲ ATLIEKŲ SURINKIMO TVARKOS IR ĮMOKŲ
PROBLEMA: Netobula Anykščių rajono savivaldybės įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo metodika.
Anykščių r. savivaldybės administracija 2016 m. birželio 3 d. Pasirašė paslaugų teikimo sutartį NR. 1-SU-510 su UAB „Ekonominės konsultacijos ir tyrimai“. Šia sutartimi buvo nustatytos užduotys konsultantams – parengti už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo metodiką, dvinarės įmokos paskaičiavimą ir kitos konsultacinės paslaugos susijusios su dvinarės įmokos įvedimu. Konsultantai buvo įpareigoti sutarties 2.2. punktu „Nustatyti atliekų susikaupimo normas kiekvienai atliekų turėtojų kategorijai“, konsultantai buvo apriboti sutartimi ir neatliko išsamios studijos vadovaujantis LRV 2016m.balandžio 20d. nutarimu Nr.384 “ Dėl vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo taisyklėmis“.
Nekilnojamojo turto objektų savininkams (tiek fiziniams, tiek juridiniams asmenims), kuriems teikiama komunalinių atliekų paėmimo paslauga ir atliekų tvarkymo paslauga( faktinis mišrių komunalinių atliekų paėmimas iš nekilnojamojo turto objekto savininko), kintamoji įmokos dedamoji buvo nustatyta pagal atiduodamų mišrių komunalinių atliekų svorio (kiekio) normą. Nebuvo atlikti skaičiavimai ir analizė nustatant kintamąją įmokos dalį pagal naudojamų komunalinių atliekų konteinerių skaičių, tūrį (dydis) ir ištuštinimo dažnį;
Nustatant kintamąją įmokos dedamąją visų kategorijų nekilnojamojo turto objektams, kurių savininkai naudojasi kolektyviniais konteineriais (tai yra neturi konkrečios kategorijos nekilnojamojo turto objektams priskirtos įrengtos ir (arba) tik tos kategorijos nekilnojamojo turto objektams naudotis skirtos konteinerių aikštelės), taikoma viena iš šių kintamųjų :
a) Juridiniams asmenims – nekilnojamojo turto paskirtis ir plotas;
b) Gyventojams – atiduodamų mišrių komunalinių atliekų svorio (kiekio) norma
Nebuvo atlikti skaičiavimai ir analizė nustatant kintamąją įmokos dalį juridiniams asmenims pagal:
a) nekilnojamojo turto paskirtį ir objektų skaičių;
b) darbuotojų skaičių;
Individualių namų gyventojams tiek mieste, tiek kaime, kurie turi galimybę naudoti namų valdai priskirtus konteinerius, yra nustatyta komunalinių atliekų norma, kuri yra nesąžininga gyventojų atžvilgiu ir kuri neskatina gyventojų rūšiuoti.
Ūkininkai ir juridiniai asmenys moka už šiukšlinamus kvadratus, o ne už išvežtus komunalinių atliekų konteinerius. Šiems subjektams primesta prievolė dotuoti papildomai komunalinių atliekų surinkimo sistemą yra nesąžininga.
SIŪLOME:
1. Patvirtinti naują Anykščių rajono savivaldybės įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo metodiką .
2. Nustatyti naują įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydį Anykščių rajono savivaldybėje.
3. Taikyti Nekilnojamojo turto objektams šiuos Įmokos administravimo parametrus :
3.1. Pastovų administravimo parametrą taikyti visoms atliekų turėtojų kategorijoms(individualiems namams bei butams daugiabučiuose, paslaugų, kultūros, švietimo, gydymo, ūkinės ir kt. paskirties)
3.2. Kai NT objektui neįmanoma priskirti konteinerių aikštelės ar individualaus konteinerio. Individualiems namams bei butams daugiabučiuose taikyti kintamą administravimo parametrą – gyventojų skaičių , o kitiems subjektams pagal nekilnojamojo turto objektų paskirtį ir skaičių.
3.3. Kai NT objektui įmanoma priskirti konteinerių aikštelę ar individualų konteinerį, visiems subjektams taikyti kintamą administravimo parametrą –Konteinerių skaičių, tūrį, ištuštinimo dažnį.
4. Patvirtinti Nekilnojamojo turto objektų savininkų arba jų įgaliotų asmenų nesinaudojančių nekilnojamuoju turtu deklaravimo tvarkos aprašą .
5.Nustatyti kompensacijas sumažinant 50 proc. pastoviosios įmokos dalį už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą gyvenamosios paskirties objektuose šioms grupėms:
5.1. socialinės pašalpos gavėjams;
5.2. daugiavaikėms šeimoms;
5.3. asmenims turintiems sunkų neįgalumo lygį;
5.4. asmenims kuriems nustatytas 0-25% darbingumo lygis;
5.5. pensinio amžiaus asmenims nuo 80 metų ir vyresniems.
6. Patvirtinti Kompensacijų taikymo už komunalinių atliekų tvarkymą tvarkos aprašą .
II. DĖL GYVENTOJŲ APSKAITOS/SKAIČIAUS SUTIKSLINIMO IR SUTARČIŲ SUDARYMO
Problema: UAB „Anykščių komunalinis ūkis“ neturi tikslaus gyventojų skaičiaus ir nėra sudaręs buitinių atliekų išvežimo sutarčių su dalimi paslaugos gavėjų, todėl sąžiningai mokantiems mokesčius gyventojams ir juridiniams asmenims tenka nepelnyta mokestinė našta, t.y. moka už tuos asmenis kurie neturi sutarčių su UAB „Anykščių komunalinis ūkis“.
SIŪLOME:
1. UAB „Komunalinis ūkis“ seniūnijose glaudžiai bendradarbiauti su seniūnais, kurie įtrauktų savo seniūnijos seniūnaičius dėl gyventojų skaičius sutikslinimo atskirose gyvenamose vietovėse ir paslaugos sutarčių sudarymo.
2. UAB „Komunalinis ūkis“ Anykščių m. kaip daugiabučių namų administratorius informaciją apie gyvenančius butuose gautų iš daugiabučių namų atstovų , bei jų pagalba pasirašytų sutartis su paslaugų gavėjais.
III. DĖL ANTRINIŲ ATLIEKŲ RŪŠIAVIMO
Problema: Nepakankamas antrinių atliekų (stiklo, plastiko, kartono) konteinerių skaičius gyvenvietėse (pvz.. Janušavos) ir kai kurių ūkio subjektų teritorijose.( pvz. prekybos )
SIŪLOME :
1. Pasitelkti seniūnus ir seniūnaičius optimizuojant antrinių atliekų konteinerių išdėstymą;
2. Atlikti ūkio subjektų apklausą dėl antrinių žaliavų konteinerių optimizuojant jų skaičių pagal juridinių asmenų poreikį.
3. Dotuoti iš savivaldybės aplinkos apsaugos fondo UAB „Anykščių komunalinis ūkis“ jei yra patiriamos papildomos išlaidos vykdant antrinių žaliavų surinkimą.
IV. DĖL VARTOTOJŲ PREVENCIJOS, INFORMAVIMO IR ŠVIETIMO
Problema: Nepakankama vartotojų gaunančių komunalinių atliekų surinkimo paslaugą prevencija, informavimas ir švietimas.
SIŪLOME:
1. Seniūnų, seniūnaičių ir kitų pilietiškai nusiteikusių asmenų pagalba vykdyti prevencines aplinkosaugines akcijas, nustatant asmenis teršiančius komunalinėmis atliekomis aplinką, nustatyti ir skelbti viešai(vietinėse žiniasklaidos priemonėse, internetinėse svetainėse) teritorijas, kuriose formuojasi nelegalūs sąvartynai, nurodant teritorijų savininkus, apie tai teikti informaciją Utenos regiono aplinkos apsaugos departamentui.
2. Panaudojant savivaldybės aplinkos apsaugos fondo lėšas skatinti gyventojus rūšiuoti atliekas informuojant juos skrajutėmis ar lankstinukais ar priedu prie sąskaitos apie rūšiavimo naudą. Vykdyti ekologinį moksleivių švietimą (organizuoti akcijas, konkursus ir t.t) rajono mokyklose.
3. Pasitelkti žiniasklaidos priemones, internetines svetaines viešinant informaciją apie komunalinių atliekų surinkimą, antrinių žaliavų rūšiavimą (pvz. kiek UAB „Komunalinis ūkis” per mėnesį išrūšiavo tonomis ir t.t.) jo naudą ir pan.
V. DĖL ANYKŠČIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS ATSTOVAVIMO UAB“UTENOS REGIONO ATLIEKŲ TVARKYMO CENTRAS“ IR CENTRO VEIKLOS
Problema: Netinkamas arba formalus Anykščių rajono savivaldybės atstovavimas UAB „Utenos regiono atliekų tvarkymo centras“ (toliau-URATC).
2016m. gruodžio mėn.20d. URATC valdyba sprendimu Nr.VS-68-1:
• patvirtino URATC verslo planą, kuriame buvo pateiktas naujas „vartų mokestis“.
• pritarė projektui“ Komunalinių atliekų infrastruktūros plėtra“, kuriame Anykščių rajono savivaldybė yra partneris.
• pritarė pasirašymui jungtinės veiklos (partnerystės) sutarties su Anykščių rajono savivaldybės administracija.
Atkreiptinas dėmesys, kad 2016m. gruodžio mėn.20d. URATC posėdyje nedalyvavo Anykščių rajono savivaldybės į valdybą deleguotas atstovas, nors buvo sprendžiami Anykščių rajonui aktualūs klausimai.
SIŪLOME , kad visi klausimai susiję su svarstymu URATC valdyboje turi būti aptarti Anykščių rajono savivaldybės Taryboje ir suformuota nuomonė kaip turi balsuoti Anykščių rajono savivaldybės atstovas URATC-o valdyboje.
Problema : Įgaliojimai URATC „vartų mokesčio“ dydžio ir kitų teikiamų paslaugų įkainių tvirtinimui.
URATC „Vartų mokestį“ ir kitus teikiamų paslaugų įkainius tvirtina URATC direktorius.
SIŪLOME Anykščių raj. Savivaldybės Tarybai, kaip vienai iš URATC steigėjų, inicijuoti, kad URATC „Vartų mokestį“ ir kitus teikiamų paslaugų įkainius tvirtintų URATC valdyba, kurioje yra visų Utenos apskrities savivaldybių deleguoti atstovai.
Problema: Dėl Mechaninio biologinio apdorojimo įrenginio (toliau -MBA ) pajėgumų ir operatoriaus
• URATC pastatytas MBA dirba puse pajėgumo, nes nesurenka projekte numatyto atliekų kiekio
• URATC vartų mokestyje yra numatyta virš 300 tūkst. eurų per metus mokėti konkurso būdu pasamdytam operatoriui eksploatuojančiam MBA įrenginį.
SIŪLOME:
1. Anykščių rajono savivaldybės Tarybai inicijuoti auditą dėl MBA įrenginio projekto, statybos, ir kt klausimais kreipiantis į kitus URATC steigėjus –savivaldybes, kad būtų atliktas auditas, nustatant priežastis kodėl buvo suprojektuotas ir pastatytas MBA įrenginys, kurio pajėgumai buvo suprojektuoti neatsižvelgiant į Utenos apskrities realijas.
2. Anykščių rajono savivaldybės Tarybos atstovams Lietuvos savivaldybių asociacijoje inicijuoti klausimo svarstymą „Dėl perteklinio URATC –ui reikalavimo samdyti MBA įrenginio operatorių“ dėl ko išauga MBA įrenginio eksploatavimo kaštai, kurie didina „Vartų mokestį“ bei pažeidžia ekonominio naudingumo ir teisingumo principus ir su pasiūlymais kreiptis į LR Vyriausybę, kad būtų panaikintas šis perteklinis reikalavimas.
Problema : Nepakankamas URATC gyventojų informavimas apie URATC veiklą.
• Pagal gautą atsakymą iš URATC paaiškėjo, kad Anykščių rajono žiniasklaidos ir kitose Anykščių rajono informacinėse priemonėse nėra skelbę informacijos Anykščių rajono gyventojams:
a) apie naują vartų mokestį (2016 m. gruodžio 22 d. URATC direktoriaus įsakymas Nr. VK – 219);
b) apie ALPSA naujas surinkimo normas (2017 m. sausio 13 d. URATC direktoriaus įsakymas „Dėl buityje susidarančių atliekų kiekių priimamų iš gyventojų į atliekų priėmimo ir laikino saugojimo aikšteles“ Nr. VK – 11 ).
c) Kitą aktualią informaciją gyventojams.
SIŪLOME Anykščių rajono savivaldybės Tarybai pavesti URATC valdyboje atstovaujančiam Anykščių rajono savivaldybę asmeniui siūlyti spręsti nepakankamą informacijos gyventojams teikimo problemą, siūlant informaciją gyventojams aktualiais klausimais skelbti Anykščių rajono žiniasklaidos ir kitose Anykščių rajono informacinėse priemonėse.
Į darbo grupę, kuriai vadovauja rajono Tarybos narys Arūnas Liogė, taip pat buvo įtrauktas mero patarėjas Dominykas Tutkus, rajono Tarybos nariai Raimondas Balsys, Rita Kripaitienė, Danutė Mažvylienė, Raimundas Razmislavičius.