Pastaruoju metu kaip iš gausybės rago pasipylė Anykščių rajono savivaldybės pirkiniai, tokie kaip Anykščių kvapas, interaktyvi lenta, filmukas, aplinkosauginės švietimo priemonės ir panašiai. Tai visuomenėje sukėlė pasipiktinimo bangą ir daug diskusijų, po kurių savivaldybės administracija nusprendė organizuoti spaudos konferenciją. Visgi konferencija neįvyko. Buvo priimtas sprendimas gyvai pristatyti Anykščių kvapą visuomenei, galimai norint išvengti nepatogių klausimų.
Dėl panaudotų pinigų tikslingumo būtų galima ginčytis. Vieniems atrodys, kad pirkiniai yra tinkami, o kitiems – beprasmiai. Žinant biudžeto planavimo ir skirstymo principus, tokie pirkimai metų pabaigoje neturėtų nieko stebinti. Kiekviena įstaiga, taip pat ir savivaldybės administracija, kasmet prašo skirti dalį biudžeto jų veikloms ir projektams įgyvendinti. Deja, bet kam tiksliai pinigai bus panaudoti, labai dažnai nėra žinoma. Dar 2024 metų sausio mėnesį seniūnaičių išplėstinėje sueigoje, kai buvo pristatomas biudžetas, kėliau klausimą, kaip sudaromas biudžetas, jei administracija negali tiksliai atsakyti į klausimą, kaip bus renovuojamas darželio pastato stogas. Esmė, kad biudžetas nėra skirstomas konkrečiam poreikiui.
Baigiasi metai ir visi žino, kad jei nepanaudosi gautų lėšų dar šiais metais, tai kitąmet gausi mažiau. Štai ir paaiškinimas, kodėl būtent dabar, kaip iš gausybės rago, pasipylė įvairūs pirkimai. Atėjo laikas „išsunkti sąskaitas“. Vieni perka tai, kas šauna į galvą, kiti perka paslaugas ar daiktus ateinantiems metams. Schemų, kaip panaudoti lėšas, daug.
Visa tai galima pakeisti, taikant zero-based budgeting (ZBB) metodą – biudžetavimas nuo nulio. Esminis skirtumas nuo dabartinio planavimo yra tas, kad jokia biudžeto eilutė nėra įtraukiama automatiškai. Biudžetas negali būti skirstomas pagal istorinius duomenis. Lėšos skiriamos tik atsižvelgiant į konkrečių programų poreikį ir jų efektyvumą. Visi pinigai turi būti numatyti konkretiems objektams dar metų pradžioje. Tada nebus pagrindo stebėtis, kad perkamas miesto kvapas ar panašiai.
Pirkinių reikalingumo klausimai turi kilti dar prieš patvirtinant biudžetą. Antra labai svarbi dalis yra įvertinti, kokią naudą / pridėtinę vertę atnešė prieš tai išleisti pinigai ir kelti klausimus, ar numatyti tikslai buvo pasiekti, ar tikslinga kitais metais papildomai finansuoti x sritį, o galbūt priešingai – finansavimą reikia sumažinti arba nutraukti. Deja, bet viskas vyksta atvirkščiai. Visų pirma paskirstomos lėšos, o tada svarstome, kur jas panaudoti.
Giedrius ŠIUKŠČIUS
Kiek kliurkų pridaryta, kiek žalos biudžetas patyrė, bet atsakomybės niekas neprisiima.
Ne kažkas iš šyto nuteistos partijos atstovo, nors ir antros eilės Pakelčio švogriūkas, ale ne kažkas ir iš to gaunas.
Kaip glampingas Anykščių?
Ar savivaldybės nupirktas kvapas, kurio vienas 150ml indelis įkainuotas apie 36 Eur + kvepiančios žvakės+dovanų maišelis kaip reprezentacinių priemonių rinkiniai yra aprašyti Mero potvarkiu dėl jų naudojimo, apskaitos ir vertės sąnaudų deklaravimo?
Ar institucijos valdybos nariams dalinamos reprezentacijai skirtos dovanėlės neturėtų būti deklaruojamos kaip valdybos narių papildomos pajamos ne pinigine išraiška iš instiucijos sąnaudų?
Ar viešojo valdymo institucija gali užsiimti relizacija prekybai reprezentacinėmis priemonėmis per savo valdomų įstaigų prekybos vietas?
Ir paskutinis, žemiškas klausimas, ar seniūnaičiai gavo iš administracijos kaledines dovanas, sveikinimus?
Protinga.