Šiemet Etninės kultūros globos taryba išplatino raginimą mokykloms ir kultūros įstaigoms vengti „demonizuoto pobūdžio“ Helovino renginių organizavimo. Vietoje to taryba siūlo vaikams ir jaunimui eiti tvarkyti pilkapių, kitų senkapių ir puošti juos degančiomis žvakelėmis ir taip pagerbti protėvius.
Ką manote apie Helovino šventimą Lietuvoje? Ar reikia jo atsisakyti? O gal – tai tik žaidimas vaikams?
Tautvydas KONTRIMAVIČIUS, muziejininkas:
„Tai nėra nei lietuviška, nei mūsų krašto šventė. Net nežinau, ar ją reikia vadinti švente, tai tiesiog – pramoga. Sąvoka „neturėtų jos būti“ negali atsirasti, jeigu tai nėra žalojantis, kenkiantis reiškinys. Pramogoms negali būti užkertamas kelias. Tačiau jei jau yra Etninės kultūros globos taryba, tai ji ir yra ta institucija, kuri turi aiškiai pasakyti, kad Helovinas nepatenka į etninių globojamų švenčių sąrašą.
Tačiau kas atsiranda? Jei yra tuštuma, tą tuštumą visuomet užpildys kažkoks užsiėmimas, pramoga, veikla, rinkodariniai sumanymai. Jei tos tuštumos nėra, jei tą laikotarpį intensyviai apgaubtų etnosą globojančios institucijos ir aiškintų, kaip gražu yra žvakelių mirgėjimai ir ėjimai keliais aplink aštuonis kryžius, tai būtų tas užsiėmimas išpopuliarinamas ir nebūtų kada moliūgus skaptuoti. Jei tai paliekama savieigai – kas ką nori, tas tą veikia, tuomet kiekvienas turi teisę pasirinkti, kas jam įdomiau.
Sakyčiau, kad Helovinas – savita visuomeninė pramoga. Per jį tarsi nieko ir nešvenčiama, niekas nepagerbiamas nei pasmerkiamas. Nemanau, kad tai yra kažkokia grėsmė lietuviškoms tradicijoms, tai – mados šauksmas šiuo metu. Jei matome, kad tai gresia tradicijoms, tuomet stiprinkime, kas mums atrodo svarbu, garsiau kalbėkime apie tai, kuo alternatyviu galima užsiimti, kokį turinį suteikti. Bet siekti uždrausti vardan to, kad daugiau nieko toje vietoje nebūtų… Yra pretekstas pagalvoti ir pasiūlyti šiuolaikiškesnį mūsų tradicinės šventės turinį.
Vėlinės ir Visų šventųjų dienos – klasikinis mūsų krašto šventinis laikotarpis, kurio metu yra atiduodama atminties duoklė gyvenusiems anksčiau. Helovinas tarsi nieko nepaneigia, todėl jame nieko blogo nematau. Tik žinoma, pripažinkime, kad tai – nėra mūsų šventė.“
Ar tai naujo kulturos organizacijos vadovo nuomonė ?
kodėl naujo? Naudotas ir naudojamas iki šiol.
būtų gerai. Visada turėtų SAVO nuomonę.
anykštėnams prabudus iš letargo miego ir pajudinus veleniavos organizatorių veikimą prieš anykštėnus bei rajono valdžios neveikimą šitų velnių orgijų organizatoriai atsitraukė ir laikinai udegas po skvernais suslėpė. Bet ar velniamos padarinių pasėkmės tikrai išvalytos iš anykštėnų? Panašu, kad dar ne ir čia išlenda plaukuotos uodegos iš po kipšo apdarų…
Kokia tavo uodega inkvizitoriau