Prezidentės Dalios Grybauskaitės inicijuota nacionalinė socialinio saugumo kampanija „Už saugią Lietuvą“ skaičiuoja dvejus savo veiklos metus.
Subūrusi NVO, verslo įmones, diplomatines atstovybes, žiniasklaidą, į pagalbą pasitelkusi ambasadorius – 25 žinomus šalies žmones, kampanija apėmė visą Lietuvą – į jos veiklą įsitraukė visos 60 šalies savivaldybių. Kampanijoje jau įregistruota virš pusės tūkstančio iniciatyvų, padedančių lengviau įveikti priklausomybes, smurtą, savižudybes, skatinančių globoti ir įsivaikinti.
Per šiuos metus sukurti teisiniai įrankiai, pagreitinę globą ir įvaikinimą, padedantys mažinti patyčias, užtikrinantys pagalbą smurto artimoje aplinkoje aukoms. Iš viso priimtos ir įsigaliojo 9 šalies vadovės inicijuotos įstatymų pataisos, primenama Prezidentės Spaudos tarnybos pranešime.
Įgyvendinant tikslą Lietuva – be globos namų, kampanijos suburta specialistų ir ekspertų komanda susitiko su visomis šalies savivaldybėmis. Puikus institucinės globos pertvarkos pavyzdys yra Vilnius, Kaunas, Elektrėnai, Alytus, Marijampolė, Skuodo r., Visaginas, visas pajėgas metę aktyviai budinčių globotojų paieškai (jau veikia 116), socialinių paslaugų sektoriaus stiprinimui. Šiuo metu Lietuvoje jau pertvarkytos 23 globos įstaigos, apie 500 vaikų iš didelių įstaigų perkelti į bendruomeninius vaikų globos namus.
Ypatingas dėmesys skirtas vaikų dienos centrams. Per 2 kampanijos gyvavimo metus jau matomi žymūs pokyčiai: dienos centrų ėmė sparčiai daugėti (atsidarė 124 nauji), gerėja teikiamų paslaugų kokybė, vis labiau įsitraukia visuomenė. Vien kampanijos, nevyriausybinių organizacijų ir socialiai atsakingo verslo pastangomis įsteigti 10 naujų dienos centrų, dar keliasdešimties veikla sustiprinta, jiems surasti mentoriai.
Lietuvoje toliau kuriami ir įtvirtinami reagavimo į savižudybės riziką algoritmai. Prieš dvejus metus šis metodas veikė tik Kupiškyje, šiuo metu algoritmus pasitvirtino jau 9 savivaldybės (Kaišiadorių, Kalvarijos, Kelmės, Kupiškio, Šakių ir Ukmergės rajonų bei Alytaus, Kauno ir Vilniaus miestų savivaldybės (37 proc. šalies gyventojų). Šiemet Lietuvoje užfiksuotas jau 20 procentų mažesnis savižudybių skaičius, nei buvo prieš trejus metus.
Nors savižudybių po truputį mažėja, bendras jų skaičius išlieka dar aukštas. Tam nemažos įtakos turi ir patyčių kultūra, įsigalėjusi mokyklose. Kad nuo patyčių kenčiančių mokinių imtų mažėti (dabar – kas trečias), inicijuotos Prezidentės įstatymo pataisos, aktyvus kampanijos partnerių, ambasadorių įsitraukimas (Vido Bareikio, Andriaus Tapino vizitai į Lietuvos mokyklas), susitikimai su moksleiviais. Naujausia kampanijos iniciatyva – kartu su „Vaikų linija“ parengtas 8-13 metų amžiaus mokiniams patyčių prevencijai skirtas ir kampanijos tinklalapyje paskelbtas testas, kurį jau atliko beveik 7 tūkstančiai moksleivių.
Didėja žmonių sąmoningumas dėl smurto artimoje aplinkoje. Prezidentės iniciatyva priimtas Apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje įstatymas ir statistika rodo, kad ši problema atpažįstama vis labiau – vien pernai užfiksuota apie 50 tūkst. skambučių policijai dėl smurto artimoje aplinkoje.
Prezidentės iniciatyva startavo „Tėvų linija“. Profesionalūs psichologai telefonu tėvams padeda surasti atsakymus į vaikų auklėjimo ir raidos klausimus, taip pat spręsti smurto artimoje aplinkoje problemą. Šiuo metu specialistai pajėgūs atsakyti jau beveik į visus besikreipiančiųjų skambučius.
Toliau sėkmingai vykdomas Moterų mentorystės projektas, įtraukęs dar daugiau dalyvių – tiek verslininkių, tiek krizes patyrusių moterų. Kartu su šiuo projektu vasarą startavęs ir per šalies miestus ir kaimelius keliavęs projektas prieš smurtą „Įkvėpk“ šiemet savo veiklą tęs ir vėl.
Pastebėjus, kad vaikai Lietuvoje dažniausiai dingsta dėl to, kad patys renkasi išeiti iš namų neapsikentę smurto, užmegztas bendradarbiavimas su elektronine socialinių tinklų vaikų paieškos sistema „Facebook Amber Alert“. Prezidentės pastangomis Lietuva tapo pirmąja Šiaurės Europos valstybe, kurioje įdiegta ši sistema.
Jau trečią kartą bus vykdoma Prezidentės akcija „Padovanok vaikui vasarą“. Jos metu visi šalies žmonės kviečiami dovanoti turiningą vasaros laisvalaikį sunkumus patiriantiems vaikams. Neabejingų žmonių ir verslo dėka tokias atostogas per dvejus metus turėjo jau daugiau nei 5000 šalies vaikų. Ypač aktyviai į kampanijos veiklą įsitraukė verslas – virš 60 įmonių pastangomis tūkstančiai vaikų iš vargingiau gyvenančių šeimų gali atostogauti ne tik vasarą, bet ir turėti turiningą laisvalaikį ištisus metus („Misija Laplandija“ globos namų auklėtiniams, slidinėjimo, plaukimo ir kitos įvairios pamokos dienos centrų vaikams).
Su kampanija solidarizuojasi ir savo iniciatyvas šalies žmonėms siūlo ir užsienio šalių diplomatinės atstovybės, tarptautinės organizacijos: NATO pajėgų integravimo vadavietė, JAV, Izraelio, Nyderlandų, Švedijos ir kitų šalių ambasados.
Trečiuosius veiklos metus kampanija sieks dar labiau įtraukti visuomenę į nuolatinį dalyvavimą socialiniuose pokyčiuose, išskirtinį dėmesį skirs patyčioms užkardyti. Pasitelkiant partnerius bus teikiama tikslinė pagalba savivaldybėms, gerinama socialinių paslaugų kokybė, toliau diegiami priklausomybių ir savižudybių algoritmai. Kampanija ir toliau stiprins vaikams ir jaunimui skirtų neformalių veiklų tinklą, orientuosis į sunkumus patiriančių vaikų užimtumą.