Šį rudenį sukanka 108 metai, kai Lietuvoje kursuoja siaurabėgis traukinys, meiliai vadinamas “Siauruku”. Pagrindiniai šventės renginiai vyks Panevėžyje, o spalio 4 d. Koplyčioje Anykščiuose vyks knygos „Siauruko nuotykiai“ pristatymas.
Pristatys knygą
Tiesa, “Panevėžio balsas” nugąsdino siauruko mylėtojus pranešęs, kad per Statybininkų dieną, kai Panevėžio statybos tresto darbuotojai važiavo siauruku, statybininkai sukėlė muštynes ir suniokojo vagonus. VšĮ „Aukštaitijos siaurojo geležinkelio“ direktorius Gintaras Kerbedis juokėsi išgirdęs prielaidą, kad siaurukas per jubiliejų laiką neužsuks į Anykščius todėl, kad suniokoti vagonai.”Na, švęsime 108 –ąjį gimtadienį, bet juk tai ne apvalus skaičius. Pažadu, kad iki apvalaus jubiliejaus šventinius renginius atgabensime ir iki Anykščių. Pagrindinė priežastis, kodėl neatvežame “Skrybėlių traukinio” – kelionė būtų per ilga. Anykščiuose pristatysime rašytojo Rimanto Vanago knygą „Siauruko nuotykiai“. Knyga solidi, geros poligrafinės kokybės. O siaurukas važiavo ir važiuos, kartais gyvenime pasitaiko “ančių”, o tas minimas atvejis yra būtent toks”, -sakė G.Kerbedis.
Istorija įspūdinga
Aukštaitijos siaurasis geležinkelis turi turtingą istoriją. Įvairiais laikotarpiais keitėsi jo paskirtis. Savo gyvavimo pradžioje siaurukas gabeno įvairius krovinius, vežė keleiviusXIX amžiaus pabaigoje Lietuvoje susiformavus plačiųjų geležinkelių tinklui ir norint jį aprūpinti kroviniais bei keleiviais, reikėjo prie svarbiausių punktų tiesti siauruosius privažiuojamuosius geležinkelius.
Siaurasis geležinkelis buvo tiesiamas keliais etapais.1891 metais pradėtas tiesti ir 1895 metų lapkričio 11 dieną atidarytas 750 mm pločio Švenčionėlių-Pastovų ruožas.
1898 metais geležinkelis nutiestas iki Panevėžio. Pirmieji traukiniai naujuoju ruožu pradėjo kursuoti 1899 metų rudenį.
Atidarymo metu siaurojo geležinkelio linija turėjo 2 depus – 12 vietų Švenčionyse ir 2 vietų Panevėžyje, 15 garvežių, 112 krovininių, 58 įvairaus tipo keleivinius ir 6 pašto vagonus bei 154 krovinines platformas. 1903 metais juo pervežta 65000 tonų krovinių ir 40632 keleiviai.
Nepriklausomos Lietuvos laikotarpiu, 1920-1938 metais, prie siaurojo geležinkelio tinklo kūrimo daug prisidėjo vietos savivaldybės.
1921 metais pratęsta siaurojo geležinkelio statyba iš Gubernijos į Šiaulius. Vėliau atsirado atkarpa iš Pasvalio į Biržus. 1937-1938 m. nutiestas ruožas iš Panevėžio į Joniškėlį.
Atkūrus Lietuvos Nepriklausomybę siaurasis geležinkelis funkcionavo bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ bendroje veikloje. 1999 m. nutrauktas krovinių vežimas ir tų pačių metų lapkričio 1 dieną Keleivių vežimo valdyboje buvo įsteigtas struktūrinis padalinys „Siaurasis geležinkelis“. Dabartinis veikiantis 68,4 km ilgio siaurojo geležinkelio ruožas Panevėžys-Rubikiai eina pro Taruškas, Raguvėlę, Surdegį, Troškūnus, Anykščius, Bičionis.