Iki šių metų pabaigos visoje Lietuvoje bus įrengta ir atnaujinta rekordinis skaičius pėsčiųjų perėjų – 360. Tai dvigubai daugiau nei pernai, kai šis skaičius siekė 176.
„Pėsčiųjų saugumas yra vienas svarbiausių mūsų prioritetų, todėl džiaugiamės, kad šiemet pasieksime rekordą – atnaujinsime arba įrengsime daugiausia pėsčiųjų perėjų visoje Lietuvoje per pastaruosius kelerius metus. Tai leis užtikrinti saugesnį judėjimą visiems eismo dalyviams tiek mažesniuose, tiek didesniuose šalies miestuose ir miesteliuose“, – sako susisiekimo ministras Marius Skuodis.
Už valstybinės reikšmės kelių plėtrą šalyje atsakinga įmonė „Via Lietuva“ šiais metais iš Kelių priežiūros ir plėtros programos (KPPP) lėšų perėjoms tvarkyti planuoja skirti beveik 17,5 mln. eurų. Šiuo metu jau visiškai atnaujinta daugiau kaip 130 pėsčiųjų perėjų, darbai vyksta 282 objektuose, iš jų 230-yje darbus planuojama baigti dar šiemet.
„Didžiausią dėmesį skiriame eismo saugumui šalyje užtikrinti. Siekiame, kad eismo saugumo gerinimo veiksmai būtų planuojami nuosekliai, atliepiant visų eismo dalyvių lūkesčius, žinoma, bendradarbiaujant su savivaldybėmis. Šiais metais esame suplanavę ne tik atnaujinti rekordinį skaičių pėsčiųjų perėjų, bet ir įrengti netoli 100 inžinerinių eismo saugos priemonių: sankryžų, apsauginių kelio atitvarų, greičio mažinimo kalnelių, salelių ir pan. Be to, eismo saugumo situaciją keičiame diegdami inžinerinius eismo saugos sprendimus ir vykdydami didesnės apimties kelių ir jų infrastruktūros atnaujinimo projektus“, – teigia „Via Lietuva“ Projektų valdymo grupės vadovas Gediminas Katinas.
2024 m. didžiausia dalis pėsčiųjų perėjų bus įrengta ar atnaujinta Telšių ir Vilkaviškio rajonuose –atitinkamai 45 ir 46. Perėjos taip pat aktyviai tvarkomos Tauragės, Šiaulių, Marijampolės, Utenos, Alytaus, Kauno apskrityse, Panevėžio, Klaipėdos bei Vilniaus prieigose.
„Kiekvieną perėjos vietą, prieš pradėdami atnaujinimo darbus, įvertiname papildomai, siekiame, kad ji atitiktų techninius reikalavimus ir patenkintų eismo dalyvių lūkesčius. Daug dėmesio skiriame sprendinių derinimui su savivaldybių atstovais, kurie geriausiai supranta vietinių bendruomenių poreikius. Džiugu, kad visose perėjų atnaujinimo vietose įrengiamas kryptinis apšvietimas, kuris ne tik užtikrina saugumo pojūtį pėstiesiems, bet ir padidina matomumą perėjos zonoje, ypač tamsiu paros metu, lyjant ar sningant. Bedrovės darbuotojai deda visas pastangas, kad kuo daugiau perėjų būtų užbaigtos dar šiais metais ir taip prisideda prie saugesnių kelių Lietuvoje“, – pabrėžia AB „Kelių priežiūra“ generalinis direktorius dr. Audrius Vaitkus.
Iš viso Lietuvos valstybinės reikšmės kelių tinkle šiuo metu yra beveik 2000 pėsčiųjų perėjų, tik apie 12 proc. jų yra saugios ir atitinka joms keliamus saugumo reikalavimus. Pagrindiniai trūkumai – per plati važiuojamoji dalis, nėra pėsčiųjų eismo infrastruktūros tęsinių, kryptinio apšvietimo, neužtikrintas matomumo atstumas ir pan. 2022 m. buvo įrengtos ar pertvarkytos 179 pėsčiųjų perėjos, 2021 m. – 143, 2020 m. – 21.
Kai kurie sutvarkymai jau geriau jokie. Senai nuima ženklus, bet palieka zebrą, o už kelių metrų padaro naują perėją. Kuri galioja? Kas kaltas, jei įvyktų nelaimė? Toks sutvarkymas?