Pirmadienį startavo Susisiekimo ministerijos iniciatyva organizuojama akcija abiturientams „Sėkmės kelias”. Jos metu vyresniųjų klasių ir jau baigusieji mokyklą jaunuoliai bus kviečiami pasirašyti simbolinę sutartį, įpareigojančią būti sąmoningus ir atsakingai elgtis kelyje.
Statistikos duomenimis, praėjusiais metais eismo įvykiuose daugiausiai nukentėjo jauni 15-24 metų amžiaus žmonės. 86 asmenys žuvo, 1174 buvo sužeisti.
Pirmadienį startavo Susisiekimo ministerijos iniciatyva organizuojama akcija abiturientams „Sėkmės kelias”. Jos metu vyresniųjų klasių ir jau baigusieji mokyklą jaunuoliai bus kviečiami pasirašyti simbolinę sutartį, įpareigojančią būti sąmoningus ir atsakingai elgtis kelyje.
Statistikos duomenimis, praėjusiais metais eismo įvykiuose daugiausiai nukentėjo jauni 15-24 metų amžiaus žmonės. 86 asmenys žuvo, 1174 buvo sužeisti.
„Ypač skaudu girdėti, kai nelaimės keliuose apkartina abiturientų šventes. Siekiame ne pamokslauti, o atrasti dialogą su jaunuoliais, kalbėtis apie jų, jau suaugusių žmonių, atsakomybę. Tikiuosi, kad mokyklos baigimas abiturientams taps nauju startu, o saugus ir atsakingas elgesys kelyje – sėkmingo gyvenimo garantu”, – sako susisiekimo ministras Eligijus Masiulis.
Pirmadienį jaunimo pamėgtoje Vilniaus kavinėje susisiekimo ministras susitiko su abiturientais iš Lietuvos moksleivių sąjungos, kurie pirmieji pasirašė Sėkmės kelio sutartį. Šia sutartimi, kurią sudarė su savo sąžine, jaunuoliai pasižadėjo branginti savo gyvybę, saugiai elgtis kelyje ir rūpintis, kad tai darytų jų draugai.
Šitaip sudarę sutartį su savo sąžine, abiturientai tik pagerins ministro Eligijaus Masiulio įvaizdį, o minėta akcija apčiuopiamos naudos, kaip tik eilinį pinigų „išplovimą” per dar vieną susisiekimo ministerijos projektą, neatneš. Nes jokios popierinės deklaracijos apie įsipareigojimą atsakingai elgtis kelyje nepakeis vairuotojo pažymėjimo, gauto baigus specialius vairuotojų kursus. Jau pats teisės vairuoti gavimo faktas ir įpareigoja vairuotojus laikytis Kelių eismo taisyklių, tad kam dar reikia kažin kokių internetinių deklaracijų…
Beje, ir vairuotojų pažymėjimai pastaruosius dvejus metus buvo nevienareikšmiai. Tiems, kas teises išsilaikė po 2008 metų liepos 1 dienos, buvo išduodami laikini, tik dvejus metus galiojantys pažymėjimai, o pasibaigus jų galiojimui, jaunieji vairuotojai turėjo būti siunčiami į specialius kursus. Iki 2008 – jų liepos 1 dienos baigę vairavimo kursus gavo 10 metų galiojančius vairuotojų pažymėjimus. Kodėl buvo nutarta diskriminuoti 2008 – iais metais ir vėliau teises išlaikiusius vairuotojus? Įtariu, tam, kad kažkas už papildomus kursus galėtų be didelio vargo šlamančiais prisikišti savo kišenes. Ir jeigu už papildomus kursus jauni vairuotojai būtų mokėję, kaip skelbė žiniasklaida, nuo 300 litų, tai būtų buvę kokiai nors išskirtinei bendrovei milijoninės aukso kasyklos – 27 mln.Lt, nes šiuo metu laikinieji vairuotojų pažymėjimai išduoti beveik 90 tūkst. vairuotojų. Vairuotojo pažymėjimas reiškia, kad žmogus jau pasirašęs sutartį su savo sąžine ir jeigu jis kelyje pažeidžia kelių eismo taisykles, yra griežtai baudžiamas, kaip ir 10 metų laikotarpiui teises įsigijęs vairuotojas. Tad kodėl turinčiuosius dvejų metų vairavomo stažą reikia diskriminuoti ir rengti dar papildomus kursus? Juk per tą laiką važinėdamas vairuotojas įgauna vairavimo patirties. Gal vietoj papildomų vairuotojų mokymų reikėtų gerokai persijoti šimtais skaičiuojamas vairavimo mokymo mokyklas, patikrinti turimą jų techninę bazę, specialistų kvalifikaciją, galbūt, pailginti mokinių praktinio vairavimo laiką ir palikti tik tas, kurios parengia tikrai gerus vairuotojus…
Bet iš Seimo atskriejo maloni žinia: jaunieji vairuotojai savo laikinąjį pažymėjimą kol kas iki 2012 metų liepos 1 dienos galės pasikeisti be jokių papildomų sąlygų. Tiesa, už naujas, jau 10 metų galiosiančias teises, kaip skelbiama, reikės mokėti 49 litus. Sunkmečiu tai vis dėlto nemaži pinigai, kurie iš viso valstybės biudžetą papildys per 4 mln.Lt. Gerai, kad dvejus metus už nosies vedžiotiems vairuotojams pažymėjimus žadama keisti internetu ir su pristatymu į namus. Tai vis šiokia tokia paguoda už dvejus metus tvyrojusią nežinomybę. Kita vertus, Susisiekimo ministerija Seimui pateikė pakeitimus, kad nuo 2012 metų jauniems vairuotojams papildomi kursai būtų rengiami tik ne kartą Kelių eismo taisykles pažeidusiems vairuotojams. Jei prezidentė pasirašys šias pataisas, jos įsigalios nuo liepos. Ką tai reikš? Pagal administracinių teisės pažeidimo kodekso nuostatas, nuobaudos galioja tik vienerius metus. Vadinasi, pirmaisiais vairavimo metais naujai teises įgijęs vairuotojas galės Kelių eismo taisykles pažeidinėti, kiek tik norės, o papildomi kursai jam grės tik už antraisiais metais padarytus pažeidimus. Jeigu „Regitra” mėgins neišduoti nuolatinio vairavimo pažymėjimo jaunuoliui, kelių eismo taisykles pažeidusiam pirmaisiais vairavimo metais, jis galės kreiptis į teismą.
Vis dėlto iš principo negalėčiau pritarti nuostatai, kad dvejų metų vairavimo stažo neturintiems kelių eismo taisyklių pažeidėjams būtini papildomi kursai, nes nedrausmingus vairuotojus ir taip auklėja Administracinių teisės pažeidimų kodekse numatytos solidžios piniginės baudos. Nenorės vairuotojas krapštyti piniginės – važinės tvarkingai ir be papildomų kursų, ir be „Sėkmės kelio” deklaracijų. O svarbiausia, vairuotojai nebus diskriminuojami nei pagal amžių, nei pagal vairavimo stažą…