Nors valstybė ir savivaldybės nekilnojamojo turto ir akcijų rinkose dalyvauja lygiais pagrindais kaip ir kiti šių rinkų dalyviai, jų ūkinės komercinės veiklos sritys, tokios kaip valstybės ir savivaldybių turto privatizavimas, nuoma, panauda yra reglamentuojamos teisės aktais, nustatančiais specifines valstybės ir savivaldybių turto pirkimo-pardavimo, nuomos, panaudos taisykles ir procedūras, kurias būtina žinoti siekiant dalyvauti ir jau dalyvaujant šiuose teisiniuose santykiuose su valstybe ir savivaldybe.
Nors valstybė ir savivaldybės nekilnojamojo turto ir akcijų rinkose dalyvauja lygiais pagrindais kaip ir kiti šių rinkų dalyviai, jų ūkinės komercinės veiklos sritys, tokios kaip valstybės ir savivaldybių turto privatizavimas, nuoma, panauda yra reglamentuojamos teisės aktais, nustatančiais specifines valstybės ir savivaldybių turto pirkimo-pardavimo, nuomos, panaudos taisykles ir procedūras, kurias būtina žinoti siekiant dalyvauti ir jau dalyvaujant šiuose teisiniuose santykiuose su valstybe ir savivaldybe.
SVARBU ŽINOTI, kad šiuo metu politiniu lygmeniu aktyviai diskutuojama apie Lietuvos valstybės turto valdymo sistemos esminės reformos būtinumą. Kol kas yra priimtas vienintelis teisės aktas, t.y. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. lapkričio 25 d. nutarimas Nr. 1597, kuriuo patvirtinta Centralizuoto valstybės turto valdymo 2009-2016 m. strategija, numatanti centralizuoto valstybės turto valdymo gaires. Ateityje, o gal ir netolimoje, valstybės turto valdymo sistemos laukia esminiai pokyčiai.
SVARBU ŽINOTI, kad valstybės turto valdymo, naudojimo ir disponavimo procesas vyksta ir vyks, valstybės turtas yra privatizuojamas, nuomojamas, o šių procesų pagrindiniai principai ir reglamentavimo specifika išliks ir ateityje, tuo labiau kad kol kas diskutuojama apie esminius pokyčius tik valstybės turto, o ne savivaldybių turto valdymo srityje.
Planuojantiems įsigyti nuosavybėn ar kitaip naudoti valstybės ir savivaldybių turtą ar jau sudariusiems atitinkamas pirkimo-pardavimo, nuomos ar panaudos sutartis SVARBU ŽINOTI valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo, nuomos, panaudos teisinių santykių reglamentavimo specifiką, kadangi teisinio reglamentavimo išmanymas leidžia:
- išvengti dažnai vien tik formalių šių taisyklių pažeidimų, dėl kurių nepavyksta sėkmingai privatizuoti ar išsinuomoti dominantį turtą;
- objektyviai įvertinti valstybės ir savivaldybių institucijų veiksmų teisėtumą bei galimybes laimėti ginčą su valstybe ir savivaldybe dėl jų institucijų veiksmų ar neveikimo;
- išvengti neperspektyvių teisminių ginčų, kurie dėl reglamentavimo specifikos nežinojimo dažnai baigiasi nesėkme ir didelėmis bylinėjimosi išlaidomis.
SVARBU ŽINOTI, kad privatizavimo, nuomos, panaudos teisinių santykių specifikos, savo teisių ir pareigų šiuose procesuose žinojimas aktualus ir pereinamuoju laikotarpiu, kai bus pradėtas įgyvendinti naujas valstybės turto valdymo modelis.
Kaip rodo praktika, pereinamuoju laikotarpiu, kai keičiami ir pradedami įgyvendinti nauji teisės aktai, vyksta funkcijų tarp institucijų pasidalijimas ir turto judėjimas iš vienos institucijos į kitą, neišvengiama klaidų, daroma pažeidimų, kyla problemų dėl aktualios informacijos ir dokumentacijos perdavimo, išryškėja naujo teisinio reguliavimo spragos, dėl to kyla teisminiai ginčai. Be abejonės, asmeniui, neturinčiam teisinio išsilavinimo ar patirties dalyvaujant santykiuose su valstybe ir savivaldybe, sunku suvokti teisės aktų reglamentavimą, teisingai išsiaiškinti reikalavimus ar taisykles, todėl patartina pasitelkti teisininkų pagalbą.
Atsižvelgdama į šios tematikos aktualumą, advokatų kontora J. Judickienė ir partneriai JUREX skelbia straipsnių ciklą šia tematika. Straipsniuose bus aptariamos privatizavimo, nuomos, panaudos teisinių santykių procedūros, akcentuojami svarbiausi principai, problematika, klaidos, kurias dažnai daro šių teisinių santykių dalyviai, dalyvių teisės ir galimybės jas ginti tiek privatizavimo proceso, nuomos konkurso metu, tiek ir pasirašius atitinkamas sutartis.