Uždegimo žvakės yra svarbūs automobilių su benzininiais varikliais degimo sistemos komponentai, kurie užtikrina kuro-oro mišinio užsiliepsnojimą variklio degimo kamerose. Būtent nuo užsiliepsnojimo efektyvumo priklauso variklio užvedimo sklandumas, ypatingai šaltuoju metų laiku, kuomet su tuo dažnai iškyla sunkumai.
Uždegimo žvakių rūšys
Pagrindiniai uždegimo žvakių elementai yra elektrodai, kurie prijungiami prie aukštos įtampos grandinės automobilio sistemoje, kas leidžia jiems sukurti vadinamąjį elektros lanką. Tai, savo ruožtu, leidžia sukurti kibirkštį kuro–oro mišinio uždegimui, kurios temperatūra gali siekti net kelis tūkstančius kelvinų – tai užtikrina momentinį mišinio užsiliepsnojimą.
Uždegimo žvakės gali skirtis pagal centriniam elektrodui naudojamą medžiagą. Jos būna:
Varinės. Jų tarnavimo terminas siekia apie 15 000– 20 000 km.- Sidabrinės. Šių komponentų eksploatavimo trukmė siekia 30 000 km. Pasižymi geru šilumos laidumu.
- Nikelio. Taip pat gali efektyviai atlikti savo funkcijas apie 30 000 km ridos.
- Iridžio. Šio tipo uždegimo žvakės pasižymi ilgu tarnavimo terminus, kuris siekia 60 000 – 120 000 km. Jos taip prisideda prie kuro sąnaudų ir išmetamų teršalų kiekio mažinimo.
- Platininės. Tokios uždegimo žvakės yra itin atsparios yrimui ir korozijai. Jos padeda užtikrinti optimalų kuro–oro mišinio degimą. Jų tarnavimo laikas siekia iki 100 000 km.
Taip pat komponentai gali skirtis pagal šilumos diapazoną:
Karšto diapazono. Šios žvakės turi ilgą izoliatorių. Tokio tipo komponentai sparčiai pasiekia optimalią temperatūrą, reikiamą tolimesniam variklio veikimui, taip pat temperatūrą, kuri reikalinga savaiminiam valymui. Šios autodalys tinka vidutinėmis apkrovomis veikiantiems varikliams.- Šalto diapazono. Tokios žvakės turi trumpą izoliatorių, tačiau yra atsparios perkaitimui. Neigiama pusė – jos lėčiau pasiekia savaiminio valymo temperatūrą, todėl jas rekomenduojama naudoti aukštomis apkrovomis veikiančiuose varikliuose.
Uždegimo žvakės taip pat gali skirtis savo elektrodų konstrukcija ir kiekiu. Šiuolaikiniuose varikliuose taip pat labai svarbu, kad elektrodas būtų tiksliai jam skirtoje vietoje – pačiame uždegimo mišinio debesyje. Net menkiausi nukrypimai gali pakeisti įpurškiamo srauto formą ir neigiamai paveikti uždegimo procesą.
Uždegimo žvakių gedimų požymiai
Nors automobilyje montuojamos kelios uždegimo žvakės, sugedus bent vienai iš jų variklio uždegimo sistemos darbas iš karto suprastės, ji pradės veikti nestabiliai. Lengviausia tai pastebėti šaltuoju metų laiku, kadangi tada variklio užvedimui reikia didesnio pajėgumo negu, pavyzdžiui, vasarą. Tarkim, veikiant visoms uždegimo žvakėms, variklis žiemos metu užsiveda vos pasukus raktelį, tačiau jeigu viena ar daugiau iš jų neveikia tinkamai – gali tekti palaukti, kol starteris atliks kelis apsisukimus.
Taip pat galite pastebėti, kad automobilis pradėjo naudoti daugiau kuro, tačiau tuo pat metu jo variklio galia atrodo sumažėjusi, dėl ko transporto priemonė lėčiau įsibėgėja. Be to, prietaisų skydelyje gali įsižiebti indikatorius „Check Engine“ – tokiu atveju reikėtų atlikti diagnostiką ir išsiaiškinti, kokią klaidą rodo automobilio borto kompiuteris.
Dažniausios uždegimo žvakių gedimų priežastys yra ant elektrodų besikaupiančios anglies ir suodžių nuosėdos. Jos trukdo tinkamam aukštos įtampos srovės tiekimui ir kokybiškos kibirkšties susidarymui. Taip pat problemos gali atsirasti dėl elektrodų išsilydimo, pažeistų elektros jungčių arba įtrūkusių izoliatorių. Jeigu pastebėjote kuriuos nors iš aukščiau paminėtų požymių, reikėtų kuo skubiau patikrinti uždegimo žvakes ir, jeigu reikia, jas pakeisti.
Uždegimo žvakių gedimų priežastys
Labai dažna nuosėdų kaupimosi ant žvakių priežastis yra prastos kokybės kuro naudojimas. Taip pat jos gali atsirasti, jeigu nusidėvi cilindro galvos tarpinė, dėl ko į degimo kameras patenka aušinimo skysčio. Žvakės perkaitimas gali nutikti dėl aušinimo sistemos gedimo, kas gali sukelti išsilydimą. Suodžiai ant žvakių atsiranda tuo atveju, jeigu į degimo kameras patenka alyva. Tai gali nutikti dėl susidėvėjusių stūmoklių žiedų ar vožtuvų kreiptuvų, susitraukusių ar suskilinėjusių tarpinių, taip pat turbokompresoriaus gedimo atveju.
Uždegimo žvakių keitimas
Kadangi šiuolaikiniuose varikliuose itin svarbu, kad uždegimo žvakės būtų sumontuotos kuo įmanoma tiksliau, šiuos darbus būtų protinga patikėti autoserviso specialistams. Įsukimo gylio tikslumas ypatingai svarbus benzininiuose tiesioginio įpurškimo varikliuose. Norint, kad nauja uždegimo žvakė nepriekaištingai atliktų savo funkcijas, būtina griežtai laikytis ant gamintojo pakuotės nurodyto sukimo momento, o tai padaryti savarankiškai ne visada įmanoma, kadangi reikalingi specialūs įrankiai. Žvakes įsukinėti reikėtų dinamometriniu raktu, kuris reguliuoja sukimo momentą. Priveržimo būdas laikantis tam tikro numatyto kampo nebėra tinkamas, nes neužtikrina pakankamo tikslumo, dėl ko nauja uždegimo žvakė gali būti perveržiama arba priveržiama nepakankamai stipriai. Iš to atsiranda pavojus sugadinti žvakę arba net variklį.
Tik teisingas visų uždegimo sistemos komponentų montavimas leis užtikrinti sklandų ir ilgalaikį variklio darbą, kuris nesukels problemų visą numatytą autodalių eksportavimo terminą.
Informacijos šaltiniai:
https://www.autodoc.lt/autodalys/uzdegimo_zvake-10251
https://intercars.lt/lt/naujienos/tiesioginio-benzino-ipurskimo-sistemu-uzdegimo-zvakes/
Užsak. Nr. 909